Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب در شیراز عنوان کرد:

رشد اقتصادی کالیفرنیا در دوران خشکسالی 27 درصد بیش تر از متوسط آمریکا/ ترسیم رویکرد جدید برای آب در سال تولید و اشتغال

«طرح ارزیابی تحویل آب در کانال‌های شبکه آبیاری درودزن» با حضور رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران و معاون وزیر جهاد کشاورزی در اتاق شیراز بررسی شد.

رشد اقتصادی کالیفرنیا در دوران خشکسالی 27 درصد بیش تر از متوسط آمریکا/ ترسیم رویکرد جدید برای آب در سال تولید و اشتغال

«طرح ارزیابی تحویل آب در کانال‌های شبکه آبیاری درودزن» با حضور رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران و معاون وزیر جهاد کشاورزی در اتاق شیراز بررسی شد.

به گزارش ایانا از اتاق شیراز، در این نشست، محمدحسن شریعتمدار رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران، به معرفی این مرکز پرداخت و نقش اصلی آن را تمرکز بر مسائل آب و ارائه مشاوره به نهادهای مسئول در زمینه آب عنوان کرد.

شریعتمدار گفت: تاکنون این مرکز توانسته است اطمینان دستگاه‌های اجرایی مختلف را جلب کند و نشان دهد که هرچه همکاری ذی‌نفعان بیشتر باشد، این مرکز رسالت خود را بهتر انجام می‌دهد.

شریعتمدار در خصوص امکان برون رفت از وضعیت سخت ناشی از خشکسالی با اشاره به وقوع خشکسالی در کالیفرنیا گفت: این ایالت با به کار بردن دستورالعمل 31 ماده‌ای نه‌تنها توانست بر خشکسالی غلبه کند بلکه از آن برای پیشی گرفتن از سایر ایالت‌ها استفاده کرد.

وی گفت: در دوران خشکسالی رشد اقتصادی کالیفرنیا 27 درصد بیشتر از متوسط آمریکا شد و در این سال‌ها نه‌تنها توانستند بر خشکسالی غلبه کنند بلکه سالانه 432 شغل جدید نیز ایجاد کردند.

رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران گفت: در ایران نیز این دستورالعمل‌ها وجود دارد که باید اجرایی شوند. در طول سال‌های مختلف باید به‌گونه‌ای عمل کرد که بتوان خسارات خشکسالی را به حداقل رساند.

شریعتمدار در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله بهره‌وری پرداخت و افزود: با بهره‌وری صحیح از آب‌های موجود، مشکل اشتغال حل خواهد شد.

وی با توضیح روند بررسی و پذیرش طرح‌های پیشنهادی در مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران عنوان کرد: در حال حاضر دولت و ملت این آمادگی را دارند که به راه‌حل‌هایی اصولی و منطقی در زمینه بحران آب گوش دهند و راه اصولی، افزایش بهره‌وری آب در کشاورزی است و راه‌اندازی آبیاری هوشمند از مهم‌ترین الزامات رسیدن به این مهم است. استان فارس می‌تواند به‌عنوان پیشرو در مسائل بهره‌وری آب ایفای نقش نماید.

رویکرد جدید آب، کشاورزی، تولید و اقتصاد کشور ترسیم شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت، به معرفی طرح ارزیابی تحویل آب در کانال‌های شبکه آبیاری درودزن و روند پذیرش، داوری و صدور بیانیه به‌منظور استخراج راهکارهایی برای اصلاح و بهبود مدیریت آب در بعد کشوری پرداخت.

به گفته عباس کشاورز این طرح یافته‌های ارزشمندی را برای تصمیم گیران فراهم آورده است به‌طوری‌که علاوه بر دارا بودن یافته‌های سخت‌افزاری، به مدیریت مصرف، تحویل و تنظیم آب نیز پرداخته و سعی شده است که از ابعاد متنوع و متعددی به این موضوع نگاه کند.

کشاورز در بخش دیگری از سخنان خود پیش‌قدم شدن اتاق شیراز را برای پیشنهاد دو موضوع مهم مدیریت آب در شبکه آبیاری ثقلی و بررسی دقت کنتورهای نصب‌شده توسط وزارت نیرو را نشان از حساسیت اتاق شیراز در سرنوشت آب استان و مداخله مثبت و خوب این اتاق در این زمینه دانست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت افزود: اولین دستاورد اطمینان‌بخش، یکسان شدن باور همگانی نسبت به ظرفیت آبی است.

کشاورز مهم‌ترین مشکلات موجود در کشور را آب و اشتغال خواند و افزود: ظرفیت آبی کشور محدود و توسعه افقی کشاورزی غیرممکن می‌باشد.

وی گفت: درراه توسعه و ارتقاء بهره‌وری علاوه بر شاخص‌های کارشده، شاخص‌هایی وجود دارد که نیاز به مطالعه، هوشمندی و درک مشترک دارد و باید رویکرد جدید آب، کشاورزی، تولید و اقتصاد کشور ترسیم و جریان جدیدی در زمینه‌های فوق ایجاد شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: باید بر اساس میزان آب، الگوی کشت طراحی شود و بررسی توجیه اقتصادی نیز انجام شود. به‌عنوان‌مثال، کشت برنج در هیچ بخشی از کشور به‌غیراز گیلان و مازندران با هیچ فرمولی صحیح نیست.

کشاورز گفت: همچنین توان اکولوژیکی کشور قادر به کشت یونجه و نیشکر نیز نیست.

وی افزود: برای تأمین غذای جمعیت کشور و تغذیه دام و طیور باید برنامه‌های تولید و مدیریتی کارایی را تنظیم کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت، در ارتباط با تحویل آب در کانال‌های شبکه آبیاری درودزن پیشنهاد کرد که در قدم اول اتاق بازرگانی و سازمان جهاد کشاورزی با تهیه مدلی که حق طبیعت هم در نظر گرفته‌شده باشد میزان آبی که می‌تواند به یکی از شاخه‌های درودزن اختصاص یابد را بررسی و سپس ظرفیت تحویل و تأمین زمانی و مکانی آب برآورد گردد و در مرحله بعد با همکاری کشاورزان مناسب‌ترین سناریوی استفاده از این آب تهیه شود و راهکارهای برای رفع نارسایی‌ها و تحویل حجمی و دقیق در شاخه موردنظر اعلام گردد و به‌عنوان پایلوت در نظر گرفته شود.

کشاورز در ادامه افزود: می‌توان تفاهم کرد که هیاتی در استان تشکیل شود و ما از طریق اتاق بازرگانی مصمم هستیم که راه‌حل‌های بحران آب را در کشاورزی، صنعت، محیط‌زیست ارائه کنیم و با همت و اراده‌ای که در اتاق بازرگانی وجود دارد می‌توان این راه‌حل‌ها را عملیاتی کرد.

در ادامه سه پیشنهاد در همین زمینه ارائه و توسط حاضرین در جلسه بررسی شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید