Iranian Agriculture News Agency

کشاورزی هوشمند منطبق با آب و هوا

کلید امنیت غذایی در 20 سال آینده افزایش بهره‌وری دامداری، شیلات و محصولات جنگلی/ انتشار جهانی گازها از 0.4 در 1990 به یک گیگاتن در 2015 افزایش یافته است

کشاورزی هوشمند منطبق با آب و هوا (CSA) رویکردی است برای کمک به پیشبرد اعمالی که برای تغییر و بازچینی سیستم کشاورزی به سیستمی حامی توسعه و امنیت غذایی تضمین شده در شرایط متغیر آب و هوایی لازم است. CSA در تلاش برای رسیدن به سه هدف اصلی است: بهره‌وری و درآمد کشاورزی پایدار و فزاینده؛ ایجاد قدرت بازیابی و تطبیق با شرایط زیستی جدید در برابر تغییرات آب و هوایی و کاهش یا حذف انتشار گازهای گلخانه‌ای در هر جایی که ممکن است.

کلید امنیت غذایی در 20 سال آینده افزایش بهره‌وری دامداری، شیلات و محصولات جنگلی/ انتشار جهانی گازها از 0.4 در 1990 به یک گیگاتن در 2015 افزایش یافته است

کشاورزی هوشمند منطبق با آب و هوا ( CSA ) رویکردی است برای کمک به پیشبرد اعمالی که برای تغییر و بازچینی سیستم کشاورزی به سیستمی حامی توسعه و امنیت غذایی تضمین شده در شرایط متغیر آب و هوایی لازم است. CSA در تلاش برای رسیدن به سه هدف اصلی است: بهره‌وری و درآمد کشاورزی پایدار و فزاینده؛ ایجاد قدرت بازیابی و تطبیق با شرایط زیستی جدید در برابر تغییرات آب و هوایی و کاهش یا حذف انتشار گازهای گلخانه‌ای در هر جایی که ممکن است.

به گزارش ایانا از وب‌سایت فائو، CSA رویکردی برای توسعه استراتژی‌های کشاورزی به‌منظور تضمین امنیت غذایی پایدار تحت تغییرات آب و هوایی است. CSA برای شناسایی استراتژی کشاورزی مناسب با شرایط محلی ابزارهای لازم را در اختیار صاحبان سرمایه محلی، ملی و بین‌المللی می‌گذارد. CSA با چشم‌انداز فائو درباره غذا و کشاورزی پایدار هم‌راستا است و از اهداف فائو برای پربهره‌تر و پایدارتر کردن کشاورزی، جنگلداری و شیلات پشتیبانی می‌کند.

CSA رویکردی برای کمک به افرادی است که سیستم‌های کشاورزی حساس به تغییرات آب و هوایی را مدیریت می‌کنند. رویکرد CSA پیشبرد اهداف سه‌گانه گفته شده است. البته نه به این مفهوم که هر عملیاتی در هر مکانی باید به این اهداف سه‌گانه برسد. CSA بیشتر به‌دنبال کاهش تعارضات و ایجاد همکاری برای رسیدن به راه‌حلی پذیرفتنی در ابعاد محلی است؛ با جلب توجه‌ها به این اهداف برای تأثیرگذاری روی تصمیم‌ها در ابعاد محلی و جهانی و با افق کوتاه‌مدت و بلندمدت.

بیشتر فقرای جهان در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و کشاورزی مهم‌ترین منبع درآمدشان است. بیشتر کردن پتانسیل افزایش بهره‌وری و درآمد حاصل از محصولات صاحبان سرمایه خرد، دامداری، شیلات و محصولات جنگلی کلید رسیدن به امنیت غذایی جهانی در 20 سال آینده خواهد بود. انتظار می‌رود که تغییرات آب و هوایی به کشورهای در حال توسعه آسیب بیشتری وارد کند. تأثیرات تغییرات آب و هوایی شامل دمای بالاتر، تغییر الگوهای بارش، افزایش سطح آب دریا و رویدادهای آب و هوایی شدید بیشتر است. همه این‌ها خطراتی را برای کشاورزی و تأمین آب و غذا به‌وجود می‌آورد؛ بنابراین قدرت بازیابی نگرانی مهم‌تری خواهد شد. کشاورزی منبع مهم انتشار گازهای گلخانه‌ای است. کاهش گازهای گلخانه‌ای عملی است که با تقویت دستیابی به امنیت غذایی منافع مشترک دارد و بنابراین طرح‌های کاهشی هم با اولویت‌های توسعه ملی برای کشاورزی سازگارند، این امر جنبه مهمی از CSA است.


حقایق کلیدی

- افزایش فراوانی و شدت رویدادهای آب و هوایی شدید اکنون اتفاق افتاده است: خشکسالی، بارش‌های شدید و سیل.

- بخش کشاورزی 84 درصد از کل تأثیرات اقتصادی خشکسالی‌ها را متحمل می‌شود.

- افزایش سطح آب دریاها به‌دلیل افزایش ورود آب شور به دلتاها و مصب‌ها باعث کاهش جریان رودخانه‌ها می‌شود و کشاورزی را تهدید می‌کند.

- با اینکه انتشار جهانی گازها حاصل از قطع درختان کم شده است، انتشار گازها به‌دلیل از بین رفتن جنگل‌ها (با آتش‌سوزی و قطع درخت) بین سال‌های 1990 و 2015 از 0.4 به یک گیگاتن افزایش یافته است.

- تبدیل مراتع و جنگل‌ها به زمین‌های کشاورزی و زمین‌های چرا در درازمدت باعث آزادشدن کربن خاک در سطح جهانی شده است.

- انتظار می‌رود که تا سال 2030 برف و یخ هیمالیا که بخش زیادی از آب لازم برای کشاورزی را در آسیا تأمین می‌کند 20 درصد کاهش یابد.

- بخش کشاورزی کشورهای در حال توسعه تقریباً 22 درصد تأثیرات اقتصادی حاصل از خطرات و بلایای طبیعی را متحمل می‌شود.

- سازگاری با این تغییرات در مدیریت تولید غذا، به‌ویژه در زمان کاشت، نوع کشت و آبیاری پتانسیل افزایش محصول را بین هفت تا 15 درصد دارد./


ترجمه: صبا نائلی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید