Iranian Agriculture News Agency

در پایان هفته پنجم سال آبی؛

ورودی به سدهای کشور منفی شد/ کاهش 42 درصدی حجم روان‌آب‌های کشور

پاییز کم‌باران تأثیر خود را در ورودی سدها گذاشته و در پایان هفته پنجم سال آبی، حجم ورودی به سدهای کشور پس از مدت‌ها سیر نزولی گرفته و منفی شد.

ورودی به سدهای کشور منفی شد/ کاهش 42 درصدی حجم روان‌آب‌های کشور


پاییز کم‌باران تأثیر خود را در ورودی سدها گذاشته و در پایان هفته پنجم سال آبی، حجم ورودی به سدهای کشور پس از مدت‌ها سیر نزولی گرفته و منفی شد.

به‌گزارش ایانا از پاون، آخرین آمار ارائه شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران حاکی از آن است که از ابتدای سال آبی جاری، ابتدای مهرماه جاری تاکنون، آب ورودی به سدهای کشور یک درصد کاهش داشته است.

این در حالی است که حجم آب ورودی به سدها در سال گذشته، یک میلیارد و 220 میلیون مترمکعب بوده که از ابتدای سال آبی جاری با یک درصد کاهش به یک میلیارد و 210 میلیون مترمکعب رسیده است.

بر اساس این گزارش، ظرفیت کل مخازن سدها در سال جاری 49 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب ذکر شده که 53 درصد از ظرفیت این مخازن هم‌اکنون خالی و فقط 47 درصد ظزفیت پر است.

این گزارش اشاره دارد که برداشت از سدها در مقایسه با سال قبل 16 درصد افزایش داشته است.

سال گذشته میزان آب خروجی از سدها دو میلیارد و 450 میلیون مترمکعب بود که با 16 درصد افزایش در سال جاری به دو میلیارد و 840 میلیون مترمکعب رسیده است.

بر همین اساس، از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان شهریورماه سال جاری، وضعیت بارش‌های کشور و ورودی آب در بیشتر سدهای کشور مثبت اعلام شده بود، اما کاهش بارش‌ها در مهرماه و آبان‌ماه جاری باعث شده تا ورودی آب سدهای کشور منفی شود.

کاهش 42 درصدی حجم روان‌آب‌های کشور

از ابتدای سال آبی 96 - 95 تا پنجم آبان‌ماه جاری، در مقایسه با میانگین بلند مدت، حجم روان‌آب‌ها و جریان‌های سطحی کشور نیز 42 درصد کاهش داشته است.

بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های بارن‌سنجی از ابتدای سال آبی 96 - 95 تا پنجم آبان‌ماه جاری، در مقایسه با میانگین بلندمدت، حجم روان‌آب‌ها و جریان‌های سطحی کشور، 42 درصد کاهش داشته است. بیشترین میانگین کاهش روان‌آب‌ها در حوضه آبی قره قوم با 52 درصد و کمترین کاهش در حوضه آبی مرکزی با 21 درصد بوده است.

بر همین اساس، حوضه‌های آبی دریای خزر، دریاچه ارومیه، خلیج فارس و مرزی شرق به ترتیب با 49 ، 45، 44 و41 درصد، رتبه‌های دوم تا پنجم را در کاهش حجم جریان‌های سطحی در مقایسه با متوسط بلندمدت، به خود اختصاص داده‌اند.

بنا بر این گزارش، میزان روان‌آب‌های کل کشور در سال‌جاری یک میلیارد و 342 میلیون متر مکعب بوده که نسبت به میانگین بلندمدت با دو میلیارد و 329 میلیون مترمکعب، 42 درصد کاهش داشته است.

بر پایه همین گزارش، با وجود اینکه حجم جریان‌های سطحی سال آبی جاری در مقایسه با سال آبی گذشته یک درصد افزایش داشته است، اما همچنان در مقایسه با متوسط بلندمدت با 42 درصد کاهش روبه‌رو است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید