Iranian Agriculture News Agency

افزایش سطح زیر کشت دیم با استفاده از مفهوم آب سبز

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی گفت: با استفاده از مفهوم آب سبز قادر خواهیم بود سطح زیر کشت دیم کشور را افزایش داده و از آب باران استفاده بیشتری کنیم.

افزایش سطح زیر کشت دیم با استفاده از مفهوم آب سبز


عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی گفت: با استفاده از مفهوم آب سبز قادر خواهیم بود سطح زیر کشت دیم کشور را افزایش داده و از آب باران استفاده بیشتری کنیم.

حسین دهقانی‌سانیچ امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر افزود: مؤسسه تحقیقات دیم مطالعاتی درباره امکان افزایش سطح زیر کشت با استفاده از مفهوم آب سبز انجام داده است. در حال حاضر سه تا چهار میلیون هکتار زمین دیم در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: آب سبز آ‌بی است که در جریان تبخیر و تعرق گیاه به مصرف می‌رسد. استفاده از این آب تابع بارش بوده و در استان‌هایی که بارش خوبی داریم، قطعاً امکان استفاه از آب سبز هم افزایش می‌یابد.

دما عامل محدودکننده رویش گیاه است و در فصول سرد، با وجود بارندگی نمی‌توانیم از آب بارش‌ها به‌ویژه در مناطق سردسیر استفاده کنیم، اما دهقانی‌سانیچ در این باره خاطرنشان کرد: در تمام مناطق کشور امکان استفاده از آب سبز وجود دارد. در مناطق سردسیر آب در فصول سرد به‌صورت رودخانه‌ها جاری و ذخیره می‌شود. بهترین فصل برای استفاده از آب سبز پاییز، اواخر اسفند و اوایل فروردین‌ماه است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با کمک سازمان هواشناسی تقویم زراعی برای کشاورزان تهیه شده و در اختیار آنها قرار داده شده است. به این ترتیب فصل مناسب کشت محصولات دیم به کشاورزان اعلام می‌شود.

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی عنوان کرد: آب سبز را در زراعت‌های پاییزه و زمستانه برای محصولاتی نظیر گندم، نخود بقولات و کلزا داریم؛ درباره گندم آب سبز در تمام استان‌ها قابل استفاده است.

دهقانی‌سانیچ یادآور شد: با افزایش تبخیر و تعرق در جنگل‌ها و مراتع نیز می‌توان میزان استفاده از آب سبز را افزایش داد، اما به‌دلیل اینکه در این اکوسیستم‌ها خیلی نمی‌توان دخالت کرد، تمرکز برنامه‌ریزان بر روی اراضی دیم کشاورزی است.

وی اضافه کرد: روند استفاده از آب سبز در ایران و جهان در حال افزایش است. روی زراعت دیم در ایران خیلی کار شده و با استفاده از مفاهیمی نظیر خاک‌ورزی حفاظتی یا کم‌خاک‌ورزی، تلاش می‌کنیم که از آب باران بهتر استفاده کنیم.

دهقانی‌سانیچ در پاسخ به پرسشی درباره بهبود راندمان اراضی کشاورزی تأکید کرد: اطلاعاتی درباره تغییرات عملکرد در زمین‌های دیم ندارم اما در ایران وضعیت راندمان در این دسته از اراضی رو به بهبود است.

وی افزایش وقوع سیلاب در کشور را ناشی از تغییرات اقلیمی دانست و اظهار داشت: باید در کنار استفاده از آب سبز به مباحث آبخیزداری توجه کرده و تلاش کنیم که آب در زمین ذخیره‌سازی شود. البته دولت در دوره جدید به این موضوع توجه جدی نشان داده است./

L-950623-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید