Iranian Agriculture News Agency

وزیر نیرو به مناسبت هفته دولت اعلام کرد:

4.5 درصد برق در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفت/ ایران پنجمین کشور جهان در کشت آبی پس از چین، هند، ژاپن و آمریکا

افزایش آبرسانی سالم از یک میلیون روستایی به ۷ میلیون نفر

وزیر نیرو از آبرسانی به بیش از 10 هزار و 800 روستا از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون و بهره‌مندی ۱۰ میلیون نفری جمعیت روستایی کشور از آب شرب سالم و پایدار تا پایان دولت خبر داد.

4.5 درصد برق در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفت/ ایران پنجمین کشور جهان در کشت آبی پس از چین، هند، ژاپن و آمریکا

 

به‌گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از وزارت نیرو، رضا اردکانیان وزیر نیرو امروز دوشنبه در  بخشی از نشست خبری به مناسبت هفته دولت، به مسائل جامعه روستایی و خدمات آبرسانی به روستاها و همچنین اراضی کشاورزی که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی است اشاره کرد و گفت: با صدور مجوزهای لازم از سوی مقام معظم رهبری، در سال‌های اخیر ۱۳۲ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای آب شرب روستایی دریافت شد و منجر به این شده که تا امروز بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ روستای ما در این دولت با جمعیت ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به شبکه آب سالم و پایدار وصل شوند درحالی‌که قبل از دولت تدبیر و امید کمتر از یک میلیون نفر روستایی به این شبکه متصل بوده‌اند.
وی افزود: این رقم تا پایان دولت دوازدهم به ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید و گزارش خواهیم داد که بیش از ۸۴ درصد جمعیت روستایی ما به شبکه آب شرب سالم و بهداشتی دسترسی پایدار دارند، البته در برخی مناطق محدودیت داریم و در مواقعی آبرسانی با تانکر انجام می‌شود .
اردکانیان تعداد تصفیه‌خانه‌های در مدار کشور را بیش از ۶۰ برابر سال‌های قبل از انقلاب عنوان کرد و گفت: ‌تا پایان دولت تدبیر و امید، تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب که این دولت احداث کرده به ۹۶ واحد خواهد رسید.
وی افزود: هر 2 ماه یکبار هم یک واحد تصفیه‌خانه آب شهری وارد مدار شده که تعداد این تصفیه‌خانه‌ها که در دولت تدبیر و امید افتتاح شده تاکنون ۳۹ واحد بوده و تا پایان دولت به ۵۳ واحد خواهد رسید.
اردکانیان گفت: در بخش زیست محیطی، کشاورزی، صنعت و سایر مصارف هم عمده نیاز از طریق آب‌های سطحی و منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود که برای مصارف دیگر نیازمند احداث سدهای مخزنی بر اساس مطالعات فنی،‌ ملاحضات زیست  محیطی و توجیه‌های اقتصادی هستیم که از این نظر هم دولت موفقیت‌های شایانی داشت و هر ۵۰ روز یک سد در این دولت وارد مدار شده است. تاکنون ۴۳ سد در کشور افتتاح شده که این تعداد به ۵۳ سد خواهد رسید.
 
 4.5 درصد برق در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفت


وی در ادامه با بیان اینکه امسال تابستانی گرم و طولانی داشتیم، گفت: شرایط تابستان به گونه‌ای مدیریت شد که یک روز قطع برق ناشی از تولید به‌وجود نیامد و علاوه بر آن انرژی بیشتری در اختیار بخش صنعت و کشاورزی قرار گرفت و وزارت نیرو تعهد خود در سال جهش تولید را اجرایی کرد.
وزیر نیرو ادامه داد: تابستان امسال و با همراهی خوب مردم در مدیریت مصرف خاموشی ناشی از تولید لحاظ  نشد و از طرف دیگر 11درصد انرژی بیشتر در اختیار بخش صنعت و 4.5 درصد بیشتر در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفت بدون آنکه بخش کشاورزی لطمه‌ای در اثر همراهی با صنعت برق ببیند.
 

ایران پنجمین کشور جهان در کشت آبی
 
وی ادامه داد: ما در احداث سدها و شبکه‌های آبیاری و زهکشی توفیق‌های بزرگی داشتیم که در نتیجه آن محصولات غذایی کشور ۳۰ درصد افزایش یافته است و اکنون پنجمین کشور جهان پس از چین، هند، ژاپن و آمریکا در کشت آبی در جهان هستیم.
اردکانیان گفت: ۸۰ درصد انرژی غذایی مورد نیاز در کشور از داخل تامین می‌شود و در دنیایی که انتظار دارد تا ۲۰۳۰ میلادی نیازش به محصولات غذایی به نسبت ۱۰ سال پیش ۳۵ درصد بیشتر باشد، کشور ما باید کارهای زیادی در برنامه داشته باشد که در زیر چتر مدیریت توامان عرضه و تقاضا انجام دهد.
 
اجرای یکپارچگی و چابک‌تر شدن مدیریت بخش آب
وزیر نیرو افزود: یکی از زیرساخت‌های لازم که در این ارتباط انجام شده یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی و دیگری یکپارچگی معاونت آب و آبفا وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران با مصوبه هیئت وزیران است که به تایید شورای نگهبان هم رسید و در جلسه چهارشنبه گذشته مغایرت نداشتن آن با شرع و قانون اساسی ابلاغ شد.
اردکانیان گفت: در روزهای آتی این یکپارچگی هم عملیاتی خواهد شد و ما یک ستاد آب چابک‌تر و متمرکز در مجموعه وسیع فعالیت‌ها خواهیم داشت که یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌ها شکل دادن به مدیریت حوضه‌های آبریز است تا مسائل استان‌ها سامان بهتر و مناسب‌تری داشته باشد.
 
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید