Iranian Agriculture News Agency

اکبری خبر داد:

فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری ماه آینده کلید می‌خورد

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از آغاز به کار فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام با تصمیم سه مقام مسئول در کمتر از یک ماه آینده در سطح 220 هزار هکتار خبر داد.

فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری ماه آینده کلید می‌خورد

به گزارش خبرنگار ایانا، علیمراد اکبری، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری امروز خود از اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری در استان‌های خوزستان و ایلام خبر داد و گفت: در جلسه‌ای که روز گذشته سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و وزیر نیرو داشتند، مصوب شد تا  فاز دوم این پروژه در کمتر از یک ماه آینده در سطح 220 هزار هکتار به اجرا درآمده و سازمان برنامه و بودجه نیز برای تعیین اعتبار لازم آن اقدام کند. با این حال، اکبری تأکید کرد که باوجود پیش‌بینی 50میلیون یورو اعتبار برای فاز دوم این طرح در کمیسیون تلفیق، این اقدام نیازمند تصویب در صحن علنی مجلس است.

برآورد 10هزار میلیارد تومانی برای اتمام فاز دوم طرح 550هزار هکتاری

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به میزان بودجه لازم برای اجرای فاز دوم این طرح، گفت: مسئولیت اجرای بخشی از عملیات در فاز دوم که برعهده وزارت جهاد کشاورزی است، با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کنونی کشور، به 10 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گفته او، در فاز نخست این طرح، 295 هزار هکتار به آبیاری نوین مجهز شده و توانسته تولید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از 1.75میلیون تن به 4.55 میلیون تن برساند و پیش‌بینی شده تا پایان امسال تولید فاز یک طرح 550 هزار هکتاری به 6.5 میلیون تن برسد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پیش‌بینی تخصیص 150 میلیون یورو برای آب کشاورزی در سال آینده

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تاکنون حدود یک میلیارد و 50 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به بخش آبیاری‌های نوین تخصیص یافته گفت: امسال هم 150 میلیون یورو تخصیص یافته بود که حدود 480 میلیارد تومان آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دریافت کردیم.

به گفته او، تاکنون 150 میلیون یورو بودجه آب کشاورزی، کاملا جذب شده و برای سال آینده هم همین میزان پیش‌بینی شده است.

وزارت نیرو به علت کمبود منابع، از اجرای طرح عقب ماند

اکبری همچنین با اشاره به طرح شبکه آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور که در سطح 227 هزار هکتار اجرا می‌شود، گفت: این طرح پیشرفت 94 درصدی داشته و 203 هزار هکتار آن به بهره‌برداری رسیده و 53 هزار هکتار آن زیر کشت رفته و سبز است. با این حال، در 150 هزار هکتار باقیمانده هنوز اقدامی صورت نگرفته است، زیرا وزارت نیرو به علت کمبود منابع، هنوز نتوانسته شبکه‌های اصلی آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آماده کند. این وزارتخانه برای اتمام شبکه‌ها نیاز به 12 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد و البته وزارت جهاد کشاورزی نیز برای انجام 6 درصد باقیمانده نیاز به 1450 میلیارد تومان اعتبار دارد که البته ما ۹۰۰ میلیارد تومان آن را کار کرده‌ایم و به پیمانکاران بدهکاریم.

با این حال، او در پاسخ به پرسش «ایانا» درباره زمان اجرای فاز دوم این طرح، اعلام کرد هنوز ابلاغیه آن برای وزارت جهاد کشاورزی نیامده است.

دفاع تمام‌قد معاون وزیر از طرح سیستان

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به اقتصادی بودن طرح 46 هزار هکتاری سیستان، گفت: این طرح در سطح 200 هزار هکتار انجام شده و به مراحل پایانی خود رسیده است، اما قرار است به‌منظور پایداری در تأمین آب به 46 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزان آبرسانی شود.

به گفته او، 20 هزار هکتار از زمین‌ها آماده تحویل آب است و 26 هزار هکتار هم تا پایان امسال تکمیل می‌شود.

او در پاسخ به منتقدانی که اجرای این طرح را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اقتصادی نمی‌دانند نیز گفت: کل اعتباری که دریافت کردیم 3 هزار و 400 میلیارد تومان است که به ازای هر هکتار، ۷۱ میلیون تومان می‌شود و این نشان می‌دهد اجرای این پروژه صد درصد اقتصادی است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی همچنین در پاسخ به نقد ایجاد وابستگی بیشتر به منابع آبی افغانستان در طرح سیستان، تصریح کرد: ایران در سال 1351 پروتکلی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با افغانستان امضا کرده که آنها متعهد شده‌اند سالانه 820 میلیون مترمکعب حقابه از هیرمند به ایران بدهد و اگر چنین نشود‌، دستگاه دیپلماسی کشور در این زمینه فعال خواهد شد‌ علاوه بر آنکه در طرح سیستان ما تنها روی 400 میلیون مترمکعب آب سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که از سهم حقابه هیرمند نیز کمتر است.

اکبری در پاسخ به علت اعتراض افراد بومی در منطقه سیستان نیز افزود: از آنجایی که در این طرح به 46 هزار هکتار زمین کشاورزان آبرسانی می‌شود، در حقیقت به دوسوم زمین‌های کشاورزان آب نخواهد رسید. بنابراین آنها این اعتراض را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌کنند که چرا همه زمین‌های ما آبیاری نمی‌شود، اما وزارت جهاد کشاورزی قصد داشت با این اقدام، آب پایدار برای کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار دهد.

آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت خاک به رؤیت 3 نهاد مرتبط می‌رسد

او با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک آماده شده، گفت: قرار است امروز یا نهایتا فردا این آیین‌نامه به رویت عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه برسد.

او همچنین خبر داد دفتر خاک برای اولین بار در معاونت آب و خاک کشور تشکیل شده است.

افزایش 35درصدی تولید کشاورزی با افزایش ماده آلی خاک

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با این توضیح که امروزه خاک تاثیر بسیار مهمی در کشاورزی دارد، اظهار داشت: متاسفانه مواد آلی۶۰ درصد خاک اراضی کشور به‌طور میانگین کمتر از یک درصد و در بعضی جاها حتی نیم درصد است، در حالی‌که این رقم باید به 2 درصد برسد. در صورتی که ماده آلی خاک 2 درصد باشد می‌تواند تولیدات کشاورزی کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 35 درصد افزایش دهد و مصرف آب نیز ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

اعتبار حفاظت از خاک در برنامه ششم، پرداخت نشد

اکبری همچنین با گلایه از مسئولان افزود: قرار بود در برنامه ششم توسعه برای بهبود سالانه 500 هزار هکتار خاک کشاورزی بودجه منظور شود، اما دو سال است این اعتبار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نداده‌اند. اما امسال تصمیم گرفتیم که از محل بودجه آب 3 تا 5 درصد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بخش افزایش ماده آلی خاک استفاده کنیم.

افتتاح ۱۹۵۰ پروژه آب و خاک در دهه فجر

این مقام مسئول همچنین از افتتاح ۱۹۵۰ پروژه آب و خاک در دهه فجر خبر داد و با بیان اینکه ارزش این پروژه‌ها هزار و ۸۷۶ میلیارد تومان است، گفت: ۳۰ درصد پروژه‌های بخش کشاورزی در حوزه آب و خاک است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به اینکه توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از پروژه‌های مهم معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی است، اظهار کرد: تاکنون ۲.۴ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به این سامانه‌ها تجهیز شده‌اند که ۱.۱ میلیون هکتار آن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم اتفاق افتاده است.

اکبری با اشاره به احداث شبکه‌های فرعی و زهکشی نیز تصریح کرد: قبل از انقلاب، انجام این شبکه‌ها در ۱۴۱ هزار هکتار صورت گرفته بود در حال حاضر به ۱.۶ میلیون هکتار رسیده و ۵۸۳ هزار هکتار آن در دولت‌ یازدهم و دوازدهم اتفاق افتاده است.

او با بیان اینکه در حوزه زهکشی از کشورهای پیشروی دنیا هستیم، گفت: در پروژه خوزستان و ایلام از دو تکنولوژی جدید استفاده کردیم که یکی از آنها ساخت خود کشور بوده است.

به گفته اکبری تاکنون ۴۱۸ هزار هکتار زهکشی زیرزمینی در کشور انجام شده که ۱۸۶ هزار هکتار آن در دولت تدبیر و امید بوده است.

او سه هدف را برای اجرای پروژه‌های آب و خاک در کشور بر شمرد و افزود: ارتقاء بهره وری منابع آب و خاک با حفظ پایداری سرزمین، حفاظت کمی و کیفی از منابع آب و خاک و تقویت امنیت غذایی در چارچوب توسعه پایدار از جمله اهداف ما است.

درآمد ۵ هزار میلیارد تومانی کشاورزان خوزستانی از کشت برنج

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال ۹۸، صد درصد جذب منابع داشتیم، اظهار کرد: از سال ۹۲ تاکنون راندمان آبیاری از ۳۹ درصد به ۴۵درصد رسیده است و با اقداماتی مانند اصلاح خاک، آب شویه، شستن نمک خاک و غیره شاهد افزایش تولیدات محصولات کشاورزی بوده‌ایم.

او خاطرنشان کرد: در سال گذشته باوجود مصوبه دولت مبنی بر ممنوعیت کشت برنج به غیر از دو استان شمالی، به دلیل فراوانی آب در خوزستان حدود ۲۱۰ هزار هکتار برنج کشت شد که درآمد آن بیش از ۵ هزار میلیارد تومان بود. این در حالی است که ما برای کل پروژه ۴.۵ هزار میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم.

تکذیب قاچاق خاک از کشور

اکبری با اشاره به اینکه طی ۵ سال اخیر که مسئولیت معاونت آب، خاک وزارت جهاد کشاورزی را دارم حتی یک گزارش از قاچاق خاک نداشتیم، گفت: کلیپ‌ها و تصاویری منتشر شده در این زمینه مربوط به خاک صنعتی است و در قانون حفاظت خاک نیز آمده که صادرات خاک صنعتی نیز با نظر وزارت صنعت، مشکلی ندارد.

او با بیان اینکه جابجا کردن خاک هزینه‌های بالایی دارد، خاطرنشان کرد: به این دلیل قاچاق خاک کشاورزی، صرفه اقتصادی ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان به اجرای پروژه آب‌بندان شمال اشاره کرد و گفت: این پروژه در سطح ۳۰ هزار هکتار در سه استان گیلان، مازندران و گلستان اجرا می‌شود که برای آن اعتباری بالغ بر ۸۷۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده و مدت اجرای طرح نیز دو سال است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید