Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیرجهاد کشاورزی اعلام کرد:

اختصاص 150 میلیون یورویی برای سامانه‌ آبیاری تحت فشار در سال 98

​معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال جاری برای سامانه‌ آبیاری تحت فشار 150 میلیون یورو اعتبار در نظر گرفته شده که با ارز نیمایی معادل یکهزار و 500 میلیارد تومان است.

اختصاص 150 میلیون یورویی برای سامانه‌ آبیاری تحت فشار در سال 98

علیمراد اکبری معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه همایش ملی رونق تولید و کشاورزی در جمع خبرنگاران گفت: در سال جاری برای سامانه‌ آبیاری تحت فشار 150 میلیون یورو اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی با تأکید بر اینکه اعتبار 150 میلیون یورو با ارز نیمایی یک هزار و 500 میلیارد تومان است، افزود: با این میزان اعتبار 150 هزار هکتار آبیاری تحت‌فشار اجرا خواهد شد.

اکبری ادامه داد: در سال جاری، پروژه آبیاری تحت‌فشار در حدود 45 هزار هکتار اجرایی شده و 130 هزار هکتار آن نیز در حال اجرا است.

معاون امور آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه آبیاری تحت‌فشار در کلیه سطوح از نیم هکتار تا صدها هکتار قابل‌اجرا است، تصریح کرد: در شمال کشور در باغات مرکبات و کیوی در سطح نیبم هکتار و یک هکتار آبیاری تحت فشار انجام شده و منعی برای اجرای آن وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به  تدوین"الگوی کشت" اشاره کرد و افزود: تهیه نقشه‌های قابلیت و استعداد اراضی و تهیه نقشه ‌های هم‌باران از جمله الزامات  تدوین این الگو است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: البته الگوی کشت یک الگوی انعطاف پذیر است و به دلیل محدودیت آب و خاک در منطقه ای ممکن است تغییر کند.

وی با اشاره به اینکه الگوی کشت در معاونت زراعت در حال تدوین است، ادامه داد: گزارش میانکار این طرح در شورای عالی آب به بحث گذاشته شده و قسمت اعظم طرح الگوی کشت انجام شده و انشالله معاونت زراعت و باغبانی به زودی آن را اعلام می‌کنند.

اکبری با تاکید بر اینکه قانونی برای الزام  کشاورز به کاشت یک نوع محصول خاص وجود ندارد، تصریح کرد: الگوی کشت باید به دنبال تامین اقتصاد کشاورز باشد تا کشاورزان از اجرای آن پیروی و حمایت کنند.

وی در پایان اذعان داشت: عوامل پایه، آب، خاک، اقلیم و بازار فروش در تعیین الگوی کشت موثر است ولی در نهایت کشاور به دنبال بازده اقتصادی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید