Iranian Agriculture News Agency

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها خبر داد:

برنامه‌ریزی برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی در ۱۱.۲ میلیون هکتار از اراضی

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها از برنامه‌ریزی برای تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی در ۱۱.۲ میلیون هکتار از اراضی کشور خبر داد.

برنامه‌ریزی برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی در ۱۱.۲ میلیون هکتار از اراضی

خسرو شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری را یکی از ارزان‌ترین روش‌های استحصال آب عنوان و اظهار کرد: بر اساس برآورد پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، استحصال هر مترمکعب آب با استفاده از روش‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری  ۲۸ تومان هزینه دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مشکلات کشور، برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی است، گفت: بیش از ۵۰ درصد آب مصرفی در بخش‌های مختلف از سفره‌های آب زیرزمینی تامین می‌شود.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تصریح کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته، سالانه در حدود ۵٫۷ میلیارد مترمکعب بیلان منفی سفره‌های آب زیرزمینی است و این یک خطر بزرگ برای آینده کشور به شمار می‌آید. این امر علاوه بر اینکه باعث تخلیه آبخوان‌ها می‌شود، فرونشست دشت‌ها را به دنبال دارد.

شهبازی، یادآور شد: در گذشته برای استحصال آب، چاه‌هایی به عمق ۱۰ -۱۵ متر حفر می‌شد اما الان عمق این چاه‌ها به ۱۵۰ متر رسیده است.

وی در ادامه گفت: یکی از عملیاتی که می‌تواند نقش موثری در حفظ سفره‌های آب زیرزمینی داشته باشد، عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری است. با اجرای هر هکتار عملیات آبخوان‌داری، سالانه حدود ۱۰۰۰ مترمکعب تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی انجام می‌شود.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به تدوین طرحی برای تغذیه آبخوان‌های کشور، خاطرنشان کرد: حدود ۶۴ میلیون هکتار از اراضی کشور استعداد تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی را دارند که البته این تغذیه می‌تواند به صورت خیلی خوب، متوسط و ضعیف باشد.

شهبازی با استناد به مطالعات انجام‌شده، ۱۴ میلیون هکتار از این اراضی را بهترین نقاط برای تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی عنوان و تصریح کرد: با در نظر گرفتن نقشه سیل‌خیزی و نیز بیلان منفی سفره‌ها، ۱۱.۲ میلیون هکتار از این اراضی در اولویت نخست ما قرار گرفتند و برای آن طرحی تهیه شد.

وی، اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح را ۲۲ هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: هم‌اینک این طرح برای تصویب و تامین اعتبار به ستاد مدیریت بحران و سازمان برنامه و بودجه ارایه شده است. 

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در پایان اظهار امیدواری کرد با اجرای این طرح، سالانه ۱۱ میلیارد مترمکعب تغذیه سفره‌ها انجام شود تا با جبران کسری‌های گذشته، سطح آب سفره‌های زیرزمینی افزایش پیدا کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید