Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد:

افزایش تولید و تنوع محصولات کشاورزی با اجرای فاز نخست طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با اجرای فاز نخست طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، میزان و تنوع تولید محصولات کشاورزی از افزایش چشمگیری برخوردار شده است.

افزایش تولید و تنوع محصولات کشاورزی با اجرای فاز نخست طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

جواد کاظم‌نسب الباجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، اجرای فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را بر رونق اقتصادی استان خوزستان موثر دانست و گفت: اجرای فاز اول این طرح باعث شده است که اولا کشاورزان با سهولت بیشتری آبیاری کنند و ثانیا زمین به آب کمتری نیاز داشته باشد. علاوه بر این، میزان و تنوع تولید محصولات کشاورزی از افزایش چشمگیری برخوردار شده است.

کاظم‌نسب الباجی با اشاره به اشتغال‌زایی این طرح و کاهش روند مهاجرت، خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح، بسیاری از جوانانی که فاقد شغل بودند، به سر زمین‌های خود برگشتند و اگر امکان کار کردن روی زمین‌ها را نداشتند، آن‌ها را اجاره دادند.

نماینده اهواز در مجلس با اشاره به اعتبارات خوبی که برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید کلاس‌هایی برای کشاورزان تشکیل دهد و آن‌ها را با مزایای بهره‌برداری از این سامانه‌ها آشنا کند. متاسفانه خیلی از کشاورزان ما نمی‌دانند که دولت سهم عمده‌ای در اجرای این طرح دارد و کشاورز سهم کوچکی.

وی تصریح کرد: اگر وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی از انسجام و ارتباط خوبی در بحث مدیریت آب برخوردار باشند، می‌توان پروژه‌های موفقی در این حوزه اجرا کرد.

وی درعین‌حال با انتقاد از تاخیر در اجرای فاز دوم این طرح، آن را یکی از عوامل بروز کانون‌های ریزگرد در استان خوزستان عنوان و تصریح کرد: به دلیل عدم تامین آب برای حدود ۳۴۵ هزار هکتار از اراضی منطقه، این زمین‌ها بایر مانده‌اند و به کانون‌های ریزگرد تبدیل شده‌اند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: چنانچه نظمی در اجرای فاز ۲ این طرح برقرار شود و وزارت نیرو کانال‌های اصلی را برای آبرسانی احداث کند، مطمئن باشید که خوزستان از نظر صادرات اول خواهد بود چون در اطراف این استان هم کشورهای حوزه خلیج فارس واقع شده‌اند و هم عراق.

وی ادامه داد: بازار عراق یک بازار بکر است و ما نباید قبول کنیم که ترکیه و عربستان و مصر - که در آفریقا است - به این بازار ورود کرده و تولیدات کشاورزی خود را عرضه کنند اما خوزستان که در همسایگی عراق است، امکانات لازم را برای تولید و صادرات نداشته باشد.

کاظم‌نسب الباجی در پایان تاکید کرد: اگر مسوولان کشور برای توسعه کشاورزی در استان خوزستان سرمایه‌گذاری کنند، این استان می‌تواند به راحتی مایحتاج کل کشور را تامین کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید