Iranian Agriculture News Agency

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان قم خبر داد:

اجرای طرح پایلوت الگوی کشت در ۲ دشت شریف آباد و ساوه در استان قم

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قم از اجرای طرح پایلوت الگوی کشت در ۲ دشت شریف آباد و ساوه این استان خبر داد.

اجرای طرح پایلوت الگوی کشت در ۲ دشت شریف آباد و ساوه در استان قم

اسدالله مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به آخرین وضعیت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی استان قم، اظهار کرد: سطح اراضی کشاورزی استان قم ۱۰۵ هزار هکتار است که ۴۵ هزار هکتار آن به زراعت، ۲۱ هزار هکتار به باغ و مابقی به آیش فصلی اختصاص دارد.

وی، اولویت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در این استان را سامانه‌های قطره‌ای، میکرو و نیز سامانه‌های کم‌فشار با هیدروفلوم ذکر کرد و گفت: از سال ۱۳۷۳ که اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در استان قم آغاز شد تا امروز حدود ۱۹۵۰۰ هکتار از اراضی به این سامانه‌ها مجهز شده‌اند. بر این اساس، ۸۸۰۰ هکتار از اراضی به سامانه‌های قطره‌ای، ۱۶۰۰ هکتار به سامانه‌های تیپ، ۳۸۵۰ هکتار به سامانه‌های بارانی و ۵۴۰۰ هکتار هم به سامانه‌های کم‌فشار اختصاص یافته است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قم از اجرای طرح پایلوت الگوی کشت در ۲ دشت این استان خبر داد و گفت: ۲ دشت شریف‌آباد و ساوه که از دشت‌های ممنوعه بحرانی استان قم هستند به عنوان دشت‌های پایلوت برای اجرای طرح الگوی کشت در نظر گرفته شده است.

مرتضوی افزود: وسعت اراضی کشاورزی در این ۲ دشت ۲۷ هزار هکتار است که باید به ۲۳ هزار هکتار کاهش یابد. پیش از اجرای این طرح حدود ۵ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در این دشت‌ها اجرا شده بود و قرار بر این است که مابقی اراضی نیز ظرف ۵ سال به این سامانه‌ها مجهز شوند.

وی ادامه داد: از شهریور ۱۳۹۷ اجرای طرح پایلوت الگوی کشت شروع شد و تا امروز ۱۵۰۰ هکتار دیگر از اراضی این ۲ دشت به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند.

مرتضوی با تاکید بر اهمیت منفعت اقتصادی در اجرای طرح الگوی کشت، تصریح کرد: وقتی شما به یک کشاورز، الگوی کشتی پیشنهاد می‌کنید، زمانی آن را قبول می‌کند که برایش بصرفد.

وی در پایان با بیان اینکه بیلان منفی سفره‌های آب زیرزمینی در دشت‌های استان قم ۲۵۰ میلیون مترمکعب است، خاطرنشان کرد: با اجرای طرح الگوی کشت می‌توان شیب افت آب در سفره‌ها را کم کرد اما چنانچه کنتورهای حجمی روی چاه‌های کشاورزی نصب شود، شیب افت به میزان بیشتری کاهش خواهد یافت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید