Iranian Agriculture News Agency

طرح الگوی کشت باید با تمام توان در کشور به ثمر برسد

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت حفاظت و صیانت از خاک گفت: امسال برای اولین بار در کشور طرح الگوی کشت طراحی، تدوین و اجرایی شده که برای تحقق بهتر و به ثمر نشستن آن باید تمام توان و تلاش را به کار گرفت.

طرح الگوی کشت باید با تمام توان در کشور به ثمر برسد

به گزارش خبرنگار ایانا، فریبرز عباسی در نشست کارگاه آموزشی مهارت محور نسخه‌نویسی کود در محمدشهر کرج، افزود: اقدامات موثری در زمینه رتبه‌بندی آزمایشگاه‌ها انجام شده و امسال برای اولین بار الگوی کشت در وزارت جهاد کشاورزی نیز تدوین و ابلاغ شده است که برای اجرای بهتر الگوی کشت و ارتقای بهره‌وری باید تلاش‌های بسیاری داشت .

وی بیان داشت: تاکنون اهمیت خاک در کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته و از سه سال پیش که قانون حفاظت از خاک تصویب و ابلاغ شد، معاونت مربوطه نیز آغاز به کار کرد و باید به این نکته توجه داشت که آب و خاک دو مولفه اصلی در بهره‌وری تولید هستند.

عباسی با اشاره به فعالیت موفق برخی از تعاونی‌های تولید روستایی بیان داشت: برخی از استان‌ها چند سالی است که کود شیمیایی مصرف نمی‌کنند و کود حیوانی را مورد استفاده قرار می‌دهند.

وی خطاب به حاضران در کارگاه آموزشی مهارت محور نسخه‌نویسی کود گفت: باید نسخه‌های خوب و کاربردی برای خاک و آب نوشت و بسترها برای اعتماد هرچه بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی فراهم شود.

عباسی یادآور شد: در کنار نسخه‌نویسی باید کار آموزش و ترویج استفاده از کودهای حیوانی و حفاظت از خاک را جدی بگیریم و با توجه به این که وارد دومین سال خشکسالی در کشور شده‌ایم اقدامات موثر در این زمینه داشت .

وی گفت: قانون حفاظت از آب ابلاغ و آیین‌نامه اجرایی آن تدوین شده که در کمیسیون‌های زیربنایی هیات دولت در مرحله نهایی است که این آیین‌نامه راهگشای بسیاری از دغدغه‌ها در حوزه کشاورزی خواهد بود.

این مقام مسوول ادامه داد: بحث کوددهی مناسب برای سلامت جامعه مهم است، چند نمونه موفق در راستای این کارگاه در کشور وجود دارد که باید اقدامات موثر در این زمینه افزایش یابد.

گفتنی است؛ کارگاه آموزشی مهارت محور نسخه‌نویسی کودی با هدف تبیین راه‌های توسعه کشت و بالا بردن کیفیت تولید محصولات کشاورزی و با حضور کارشناسان بخش خصوصی و دولتی تا روز پنج شنبه ادامه دارد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید