Iranian Agriculture News Agency

میراث کشاورزی هزارساله چین؛ راهکاری برای کشاورزی پایدار

پرورش ماهی در شالیزارهای برنج توسط کشاورزان چینی که بیش از هزار سال قدمت دارد، نه‌تنها باعث حفظ محیط زیست می‌شود، بلکه به سود جوامع محلی نیز است. این سخنان را خوزه گرازیانو داسیلوا، مدیرکل سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو)، در شهرستان Qingtian، از استان ژجیانگ در چین بیان کرد.

میراث کشاورزی هزارساله چین؛ راهکاری برای کشاورزی پایدار


پرورش ماهی در شالیزارهای برنج توسط کشاورزان چینی که بیش از هزار سال قدمت دارد، نه‌تنها باعث حفظ محیط زیست می‌شود، بلکه به سود جوامع محلی نیز است. این سخنان را خوزه گرازیانو داسیلوا، مدیرکل سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو)، در شهرستان Qingtian ، از استان ژجیانگ در چین بیان کرد.

به گزارش ایانا از وب‌سایت telegraph ، در نخستین سفر مدیر کل فائو، به سایت کشاورزی که به‌عنوان سیستم میراث کشاورزی در سطح جهان ( Globally Important Agricultural Heritage System ) در منطقه کوهستانی استان شناخته شده است، داسیلوا، راهکار چین را در حفظ میراث کشاورزی و توسعه پایدار ستود.

رویکرد این سایت کشاورزی در Qingtian چین، استفاده از کشاورزی هزار ساله چین است که در آن کشاورزان به پرورش ماهی در شالیزارهای برنج می‌پردازند. یک سیستم منحصربه‌فردی که در آن پرورش آبزیان و برنج در کنار هم وجود دارد، در این روش، گیاه برنج با ایجاد سرپناهی برای ماهی، آن را از نور خورشید و پرندگان شکاری محافظت می‌کند همچنین ماهی می‌تواند کوددهی برنج را تأمین و لارو ماهی با خوردن علف‌های هرز باعث شده تا محصول برنج از آسیب در امان باشد.

مدیرکل فائو، از این روش به‌عنوان "برنده - برنده" ( win-win combination ) یاد می‌کند، چرا که برنج وماهی بیشتری در مقیاس زمین کمتر نسبت به زمانی که جداگانه تولید شده، پرورش می‌یابد. همچنین از میزان کود و آفت کش کمتری استفاده می‌شود و هزینه و نیروی کار کمتری هم به‌دنبال دارد.

این در حالی است که برنج و ماهی سالم باعث جذب گردشگران از شهرهای همسایه هم شده است که فرصتی است برای کشاورزان تا با راه‌اندازی رستوران برای بازدید کنندگان، درآمد اضافی کسب کنند.

داسیلوا، با ستودن این روش، افزود: "نه‌تنها این روش به محیط زیست کمک می‌کند، بلکه راهکاری برای رسیدن به توسعه پایدار به‌شمار می‌آید، همچنین به سود جامعه محلی نیز است."

وی تأکید کرد: "این سیستم مثال خوبی است از این که چگونه می توان بدون آسیب رساندن به محیط زیست، از منابع طبیعی بهره برد."

سیستم پرورش برنج و آبزی‌پروری در کنار هم (همزیستی) symbiotic rice-fish aquaculture system ، از سوی فائو، به‌عنوان یکی از پنج سیستم میراث کشاورزی مهم جهانی در سال 2005 ثبت شده است.

Niu Dun ، نماینده دائم چین در فائو و معاون سابق در وزارت کشاورزی، گفت: "میراث کشاورزی برای دگرگونی و تغییر در روش کشاورزی بسیار مهم است."

همچنین در اطلاعیه ژوئن امسال که در شیان چین صادر شد،‌ وزیران کشاورزی G20 (اعضای گروه 20، 65 درصد جمعیت جهان را پوشش می دهند؛ دوسوم تجارت جهان و بیش از 90 درصد از تولید موادخام جهان را در دست دارند) به توسعه سیستم‌های مبتنی بر میراث کشاورزی ( Globally Important Agricultural Heritage Systems )، به‌عنوان راهکاری برای حفظ و ترویج شیوه‌های کشاورزی پایدار تأکید کردند./


ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

http://www.telegraph.co.uk/

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید