Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات:

رشد 50 درصدی صید ماهیان استخوانی از دریای خزر/ 90 درصد کیلکای صیدشده تبدیل به پودر می‌شود

از 17 مهرماه تاکنون 640 تن ماهی استخوانی از دریای خزر صید شده که در مقایسه با سال گذشته رشد 50 درصدی داشته است.

رشد 50 درصدی صید ماهیان استخوانی از دریای خزر/ 90 درصد کیلکای صیدشده تبدیل به پودر می‌شود


از 17 مهرماه تاکنون 640 تن ماهی استخوانی از دریای خزر صید شده که در مقایسه با سال گذشته رشد 50 درصدی داشته است.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره وضعیت صید در آب‌های شمال کشور گفت: طی هفت ماهه ابتدایی امسال 71 فروند شناور فعال حدود 10 هزار و 700 تن کیلکا صید کردند که در مقایسه با مدت مشابه قبل 9 درصد افزایش داشته است.

مختار آخوندی افزود: از صید امسال، پنج‌هزار و 800 تن از آب‌های مازندران و چهارهزار و 900 تن از آب‌های استان گلستان استحصال شده است.

وی خاطرنشان کرد: متوسط قیمت عمده‌فروشی که به مصرف انسانی می‌رسد، یک‌هزار و 600 تومان است، در حالی که برای مصارف صنعتی و تولید پودر، قیمت یک‌هزار تومان است.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات با اعلام اینکه حدود 90 درصد کیلکای صیدشده صرف تولید پودر می‌شود، ادامه داد: به‌دلیل آنکه در مسئله فرآوری روی تنوع خوب کار نشده، بیشتر کیلکای صیدشده در کارخانه‌ها به پودر تبدیل می‌شود.

آخوندی تصریح کرد: صید کیلکا در کل سال انجام می‌شود، اما صیادان با توجه به تجارب خود می‌دانند در زمانی که آبزی ریز و چرب است، باید از صید امتناع کنند.

وی یادآور شد: به‌دلیل حجوم شانه‌دار طی سال‌های اخیر، میزان صید 95 هزار تنی کیلکای رقم آنچوی به طرز چشمگیری کاهش یافته است و در شرایط حاضر از رقم معمولی بهره‌برداری می‌شود.

آخوندی تأکید کرد: بر اساس آخرین برآورد انجام‌شده توسط مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، حداکثر میزان برداشت کیلکا 22 تا 25 هزار تن در سال برآورد شده است تا به ذخایر لطمه‌ای وارد نشود.


صید 120 تن ماهی سفید از دریای خزر تاکنون

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات درباره صید ماهیان استخوانی نیز اظهار داشت: از آغاز صید در 17 مهرماه تا 20 آبان‌ماه گزارش‌ها حاکی از آن است که صید در مقایسه با مدت مشابه گذشته از رشد 50 درصدی برخوردار بوده است.

وی همچنین گفت: میزان صید امسال تاکنون 640 تن برآورد شده، در حالی که در مدت مشابه گذشته صید 423 تن بوده است.

آخوندی از کاهش 15 درجه‌ای دمای هوا در روزهای اخیر خبر داد و افزود: پیش‌بینی می‌شود که دریاروی صیادان کاهش یافته و مدتی با رکود روبه‌رو باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ترکیب صید تاکنون شامل 500 تن ماهی کفال و 120 تن سفید بوده است.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ادامه داد: در حال حاضر 125 صیاد پره و 10 هزار صیاد مجاز فعال در آب‌های شمال داریم، اما مهم‌ترین عاملی که باعث آسیب به ذخایر می‌شود، آلایندگی رودخانه‌ها، پساب‌های شهری و کشاورزی و وجود صیادان غیرمجاز است.

آخوندی تصریح کرد: سازمان شیلات ایران هرساله 400 میلیون قطعه انواع بچه‌ماهی را به رودخانه‌های منتهی به دریای خزر رهاسازی می‌کند، اما به دلایل فوق، ضریب بازگشت مناسبی وجود ندارد.

وی در پایان یادآور شد: به‌دلیل آنکه در کشور ساحلی، امکانات برای ایجاد شغلی جدید وجود ندارد، بسیاری از ساحل‌نشینان بدون مجوز اقدام به صید می‌کنند که البته ارگانی برای نظارت و جلوگیری از این فعالیت وجود ندارد./

M-950829-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید