Iranian Agriculture News Agency

استاد دانشگاه جامع علمی و کاربردی وزارت جهاد کشاورزی:

ورود برنج تایلندی، بهترین گزینه برای اقشار کم‌درآمد/ زور برنج تایلندی به ارقام ایرانی نمی‌رسد

با توجه به آنکه قیمت و کیفیت برنج تایلندی کمتر از انواع ایرانی است، ورود آن اخلالی به بازار برنج داخلی وارد نمی‌کند.

ورود برنج تایلندی، بهترین گزینه برای اقشار کم‌درآمد/ زور برنج تایلندی به ارقام ایرانی نمی‌رسد


با توجه به آن که قیمت و کیفیت برنج تایلندی کمتر از انواع ایرانی است، واردات آن خللی دربازار برنج داخلی وارد نمی‌کند.

استاد دانشگاه جامع علمی و کاربردی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: از گذشته‌های دور ورود برنج تایلندی درجه دو به کشور مرسوم بوده و در حال حاضر نیز دوباره از سر گرفته شده است.

غلامرضا خانکشی‌پور افزود: هرچقدر کیفیت برنج وارداتی از برنج ایرانی دورتر باشد، اخلال کمتری متوجه بازار داخلی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: به‌طور قطع در جامعه ایرانی افرادی هستند که حتی بضاعت خرید برنج هندی و پاکستانی را نیز ندارند و برنج تایلندی می‌تواند برای آنها بهترین گزینه باشد، چون قیمتی کمتر از سه‌هزار تومان برای هر کیلوگرم خواهد داشت.

خانکشی‌پور ادامه داد: برنج‌های وارداتی هندی با ارقام پرمحصول ایرانی رقابت می‌کند و برنج‌های پاکستانی نیز انواع مختلف داشته و لطمه‌ای به تولید داخل نمی‌زند.

وی تصریح کرد: واردات برنج تایلندی با توجه به آن که رقیب ارقام بومی خوش‌پخت ایرانی نیست، نمی‌تواند مشکلی برای بازار داخلی ایجاد کند.

کاهش پنج درصدی قیمت برنج ثابت ماند

استاد دانشگاه جامع علمی و کاربردی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: واسطه‌های غیرحرفه‌ای افزایش قیمت برنج را طی چند ماهه گذشته دامن زدند، اما در حال حاضر قیمت‌ها نسبت به دو هفته پیش تغییر خاصی نداشته است.

خانکشی‌پور تأکید کرد: ورود برنج از انبارهای شرکت بازرگانی دولتی ایران به بازار در ایام محرم باعث شد که نیاز مصرفی جامعه پاسخ داده شود که این امر باعث کاهش تقاضای برنج ایرانی شد.

وی اظهار داشت: این توزیع به‌موقع، قیمت برنج در شهرهای بزرگ را پنج درصد کاهش داد و از آن به بعد قیمت‌ها ثابت ماند.

استاد دانشگاه جامع علمی و کاربردی وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت: قیمت معقول برنج در استان‌های شمالی 9 هزار و 500 تا 11 هزار تومان در نوسان است، اما به‌نظر نمی‌رسد که قیمت 15 هزار تومانی برنج در فصل حاضر معقول باشد.

خانکشی‌پور در ادامه افزود: اجازه ندهیم بلایی که به جان چای ایرانی افتاد، برای برنج تکرار شود؛ زیرا مصرف چای‌های خارجی توسط مردم، سلیقه‌ها را تغییر داده و باعث شد که به بازار چای داخلی لطمه وارد شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم ورود برنج‌های خارجی درجه یک به کشور، عاقبت چای را تکرار نکند./

M-950812-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید