Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی در گردهمایی تخصصی مدیریت نهال و نهالستان اعلام کرد:

تولید 40 میلیون و 600 هزار اصله نهال در 280 نهالستان مجوزدار کشور

طرح توسعه نهالستان‌ها جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی قلمداد شده است و در این قالب سروسامان خواهد گرفت.

تولید 40 میلیون و 600 هزار اصله نهال در 280 نهالستان مجوزدار کشور


طرح توسعه نهالستان‌ها جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی قلمداد شده است و در این قالب سروسامان خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایانا به کرج، معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی امروز در همایش تخصصی سراسری مدیریت نهال و نهالستان که در مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال برگزار شد، با اشاره به آغاز فصل جابه‌جایی نهال از نهالستان‌ها گفت: نهال اساسی‌ترین نهاده در صنعت باغداری به‌شمار می‌رود و به‌عنوان زیربنای احداث یک باغ همیشه باید مورد توجه تولیدکنندگان قرار گیرد.

محمدعلی طهماسبی خاطرنشان کرد: طرح توسعه نهالستان جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی قلمداد شده است؛ بر همین اساس، معاونت باغبانی در یک برنامه ملی طرح ساماندهی نهالستان‌ها را آغاز کرده است.

وی تعداد نهالستان‌های سراسر کشور را حدود 280 واحد عنوان کرد و افزود: برآورد می‌شود که حدود 100 میلیون نهال تولید شود که از این تعداد، 40 میلیون و 600 هزار اصله آن از انواع گیاهان مختلف همچون درختان میوه، گیاهان دارویی، گل و گیاهان زینتی تولید شود.

طهماسبی بر لزوم تولید و استفاده از نهال‌های شناسه‌دار تأکید کرد و ادامه داد: استفاده از این نهال‌ها علاوه بر تضمین آینده اقتصادی و سرمایه‌گذاری باغداران، امکانات توسعه و رشد تولیدات باغی کشور را فراهم می‌سازد.

وی تصریح کرد: بدین‌شکل، برنامه‌ریزی برای بازار و آینده تولیدات باغی کشور نیز تسهیل خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی یادآور شد: از دیگر نتایج استفاده از نهال‌های شناسه‌دار برای باغداران، ایجاد امکان حمایت از تولیدات آنها از سوی مراجع قضایی است، همچنین با توجه به اینکه نهال‌های گواهی‌شده از نظر بهداشتی و قرنطینه‌ای مراحل لازم را طی کرده‌اند، امکان شیوع بیماری‌ها به‌ویژه بیماری‌های ویروسی حدود صفر خواهد شد.

طهماسبی تأکید کرد: باغداران می‌توانند با مراجعه به ادارات جهاد کشاورزی محل اقامت خود از نحوه و چگونگی دریافت نهال‌های برچسب‌دار مطلع شوند.

وی اظهار داشت: برای رسیدن به نتایج مثبت این طرح، نیازمند هماهنگی بین سازمان حفظ نباتات، مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و بخش‌های خصوصی است تا برنامه‌ریزی‌ها آنچنان که پیش‌بینی شده است، پیش برود.

طهماسبی در پایان موضوع آب را در کشور یک مسئله جدی برشمرد و گفت: نهالستان‌ها از واحدهای کم‌آب‌بر است، چون در این واحدها بهداشت و قرنطینه برای کنترل آفت به شدت مورد توجه بوده که یکی از راه‌های آن مصرف آب حساب‌شده و تنظیم‌شده است./

G-950805-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید