Iranian Agriculture News Agency

70 درصد نیاز کشور به روغن خام طی برنامه ای 10ساله در داخل تامین می شود

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: 70 درصد نیاز کشور به روغن خام طی یک برنامه 10ساله در داخل تامین می شود.



مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: 70 درصد نیاز کشور به روغن خام طی یک برنامه 10ساله در داخل تامین می شود.

به گزارش ایانا از وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا مهاجر به خبرنگار ما گفت: با اجرای این طرح 10 ساله، سطح زیر کشت دانه های روغنی به یک میلیون و 100 هزار هکتار افزایش می یابد.
وی افزود: از این سطح نزدیک به 700 هزار هکتار به کشت کلزا و بقیه سطوح به کشت سویا، آفتابگردان، گلرنگ، کنجد و سایر دانه های روغنی مانند بادام زمینی اختصاص خواهد یافت.
مهاجر با بیان این که تمرکز ما برای افزایش تولید دانه های روغنی بیشتر روی محصول کلزا است، اظهار داشت: سال گذشته از 50 هزار هکتار اراضی 70 هزار تن کلزا برداشت شد.
وی ادامه داد: خرید کلزا با قیمت تضمینی هر کیلوگرم 2530 تومان صورت گرفته و شرکت بازرگانی دولتی نزدیک به 177 میلیارد تومان به کلزاکاران پول پرداخت کرده است.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سویا را یکی از پنج محصول اصلی دانه های روغنی در برنامه 10 ساله خواند و تصریح کرد: سویا در استان های شمالی، اردبیل و دشت مغان کشت می شود و ما به دنبال آن هستیم که این محصول در اراضی خوزستان نیز کشت شود تا هم به پایداری تولید کمک کند و هم میزان تولید دانه های روغنی را افزایش دهد.
وی با اذعان به این که صنایع داخلی از تولید سویا استقبال می کند، گفت: تولید سالانه سویای کشور 100 هزارتن است و امیدواریم در طرح 10 ساله تولید این محصول به علت برخورداری از روغن، پروتیین و تولید کنجاله برای خوراک دام و طیور به شدت افزایش یابد.
مهاجر در مورد آفتابگردان نیز اظهار داشت: از این محصول نزدیک به 48 درصد روغن با کیفیت استحصال می شود و در بسیاری از اراضی کشاورزی کشور قابل کشت است و امیدواریم با استفاده از بذر هیبرید، تولید این محصول افزایش یابد.
وی با بیان این که میزان روغن دهی کنجد 50 درصد و گلرنگ 33 درصد است، خاطر نشان کرد: گلرنگ مقاوم به کم آبی و خشکی است و کنجاله آن نیز به مصرف دام و طیور می رسد ضمن آن که گلبرگ های این گیاه نیز در صنایع رنگرزی مصرف می شود و از این رو کشاورزان با کشت این محصول درآمد شان افزایش می یابد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید