Iranian Agriculture News Agency

رایزنی با تازه‌ورودی‌های مجلس برای تدوین سند زعفران

رایزنی با کمیسیون کشاورزی مجلس دهم برای تدوین سند زعفران و تبدیل آن به پشتوانه اقتصاد کشور آغاز شده است.

رایزنی با تازه‌ورودی‌های مجلس برای تدوین سند زعفران


رایزنی با کمیسیون کشاورزی مجلس دهم برای تدوین سند زعفران و تبدیل آن به پشتوانه اقتصاد کشور آغاز شده است.

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: تدوین و احیای سند ملی زعفران می‌تواند زعفران را به پشتوانه اقتصاد کشور تبدیل کند.

غلامرضا میری افزود: 90 درصد زعفران مصرفی دنیا اکنون در ایران تولید می‌شود، اما زعفران در کشورمان بدون متولی و رها است و هیچ برنامه ضابطه‌مندی برای پشتیبانی از تولید و صادرات آن وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در مجلس گذشته طرح جامع زعفران توانست در کمیسیون کشاورزی و فراکسیون صنایع غذایی تدوین و تا حدودی چکش‌کاری شود، اما به‌نظر می‌رسد وقت تدوین سند زعفران رسیده است.


صندوق توسعه زعفران هنوز تشکیل نشده است

میری ادامه داد: با وجود آنکه زعفران مزیت اقتصادی دارای انحصار ایران به‌شمار می‌رود، هنوز نتوانسته جای خود را در رایزنی‌های بازرگانی کشور به‌‌دست آورد.

وی تصریح کرد: نبود تشکل‌های قدرتمند، نداشتن متولی واحد در وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث شده این محصول با وجود ارزش افزوده بالای آن فاقد سندوق توسعه که حداقل ابزار حمایتی محصولات کشاورزی است، باشد.


بورس بین‌المللی صادرات زعفران راه‌اندازی نشد

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران یادآور شد: پس از سال‌ها کشت و تولید زعفران، هنوز بورس بین‌المللی صادرات زعفران راه‌اندازی نشده است.

میری تأکید کرد: سطح زیر کشت زعفران بر اساس آمارهای غیررسمی 62 هزار هکتار و با حجم تولیدی حدود 200 هزار تن است، اما بازار سنتی زعفران هنوز نتوانسته تابع استانداردهای بین‌المللی و قوانین بازار باشد.

وی اظهار امیدواری کرد: با رایزنی‌های صورت‌گرفته کمیسیون کشاورزی تازه تشکیل شده مجلس دهم، می‌تواند بستری برای تدوین طرح و سند جامع زعفران و بورس بین‌المللی زعفران باشد.

میری در پایان اظهار داشت: در این راستا رایزنی‌هایی با نمایندگان خراسان رضوی و اعضای کمیسیون کشاورزی به‌منظور تدوین سند زعفران صورت گرفته است./

F-950420-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید