Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه صندوق توسعه آبزیان کشور در گفت‌وگو با ایانا:

صادرات آبزیان به روسیه به قوت خود باقی است/ ترکیه رقیب ایران در بازار آبزیان روسیه نیست

میگوهای فاقد آنتی‌بیوتیک و محصولات آبزی ایران برای صادرات به روسیه، نیازی به رقابت با ترکیه ندارد.

صادرات آبزیان به روسیه به قوت خود باقی است/ ترکیه رقیب ایران در بازار آبزیان روسیه نیست


میگوهای فاقد آنتی‌بیوتیک و محصولات آبزی ایران برای صادرات به روسیه، نیازی به رقابت با ترکیه ندارد.

مدیرعامل اتحادیه صندوق توسعه آبزیان کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: هرچند با بهبود روابط تجاری مسکو و آنکارا، ایران باید با تجار ترکیه‌ای برای تصاحب بازارهای روسیه پنجه دراندازد، اما بازاراهای این کشور برای محصولات آبزی ایران به قوت خود پابرجاست.

بهروز کاکاوند افزود: هرچند عادی‌سازی روابط روسیه و ترکیه قابل پیش‌بینی بود، اما پس از تفاهمنامه و توسعه روابط اردوغان با همتای اسرائیلی خود و تبدیل شدن ترکیه به یکی از شرکای سیاسی و تجاری رژیم اشغالگر قدس، احتمال بروز چنین پیش‌آمدی با تحریک نتانیاهو برای جلوگیری از قدرت گرفتن ایران در منطقه وجود داشت و تا حدودی این سناریو به وقوع پیوست.

وی خاطرنشان کرد: آغاز کار برای صادرات محصولات شیلاتی به روسیه را باید آبان‌ماه سال 93 عنوان کرد که بیش از 20 شرکت روسی برای بازدید ایران آمدند.

مدیرعامل اتحادیه صندوق توسعه آبزیان کشور ادامه داد: مبادلات پولی و کاهش ارزش روبل و همچنین تفاوت بازار روسیه با اروپا در وزن و نوع محصولات آبزی در کنار چگونگی حمل و نقل آن به روسیه از مهم‌ترین معضلاتی بود که صنعت آبزیان کشور با آن روبه‌رو بود.

کاکاوند تصریح کرد: هرچند با پیگیری سازمان شیلات، کاهش تعرفه صادرات محصولات شیلاتی به روسیه از سه درصد به دو تا هفت درصد اتفاق مؤثری در حوزه صادرات آبزیان بود، اما شکستن انحصار ایجادشده توسط سازمان دامپزشکی و شیلات نیز وقت زیادی از صنعت گرفت.

وی یادآور شد: با این وجود، به‌نظر می‌رسد روسیه بتواند بازار مناسبی برای میگو و برخی از انواع ماهی ایران باشد.

کاکاوند در پایان تأکید کرد: محصولات شیلاتی ایران مزایایی دارد که محصولات شیلاتی سایر کشورها ندارد، ازجمله اینکه میگوهای ایرانی فاقد آنتی‌بیوتیک هستند.

گفتنی است، پیش از این رئیس سازمان شیلات از صادرات 12 هزار تنی محصولات آبزی در سال گذشته به روسیه خبر داده و پیش‌بینی کرده بود که حجم صادرات محصولات آبزی در سال 95 به روسیه به 85 هزار تن برسد./

F-950413-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید