Iranian Agriculture News Agency

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری عنوان کرد:

سورتینگ مرکبات در ایران بدون ملاحظات منطقه‌ای و اقتصادی/ ظاهری خوب و کیفیتی نامطلوب با رنگ‌آوری مرکبات

زردرنگ شدن مرکبات از دیدگاه مردمی نشانه رسیدن مرکبات است، اما رسیدن میوه در علم باغبانی متفاوت است که پدیده رنگ‌بری و رنگ‌آوری در میوه‌ها به‌ویژه در میوه‌هایی که سبز بوده، ولی خصوصیات واقعی میوه کامل را دارا هستند، مشخص است.

سورتینگ مرکبات در ایران بدون ملاحظات منطقه‌ای و اقتصادی/ ظاهری خوب و کیفیتی نامطلوب با رنگ‌آوری مرکبات


زردرنگ شدن مرکبات از دیدگاه مردمی نشانه رسیدن مرکبات است، اما رسیدن میوه در علم باغبانی متفاوت است که پدیده رنگ‌بری و رنگ‌آوری در میوه‌ها به‌ویژه در میوه‌هایی که سبز بوده، ولی خصوصیات واقعی میوه کامل را دارا هستند، مشخص است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری با اشاره به تولید 2.4 میلیون تن مرکبات در کشور گفت: به‌طور تقریبی 50 درصد تولید مرکبات کشور در مازندران با تنوع زیادی همراه است.

مرتضی گل‌محمدی با اشاره به قابلیت صادرات این محصول و برآورد کشورهای هدف و معیارها و استانداردهای متفاوت این کشورها افزود: اجرایی شدن این امر نیازمند یک سند توسعه مرکبات با تعامل و همکاری دستگاه‌های متولی است که در سال گذشته از سوی سازمان صنعت و معدن و تجارت و حمایت استاندار مازندران تهیه و به سازمان‌ها ابلاغ و بندهای اجرای آن آغاز شده است.

وی درباره سورتینگ مرکبات نیز خاطرنشان کرد: سورتینگ مرکبات وجود دارد و برای گروه‌بندی ارقام میوه، درجه‌بندی آنها و بسته‌بندی نیاز به سیستم‌های سورتینگ هست، اما به‌نظر می‌رسد مطالعات جامعی در این زمینه وجود ندارد که نیازهای منطقه و اقتصادی بودن آن واحد بر اساس میوه‌هایی که وارد می شود، مشخص شود.

گل‌محمدی زمان رسیدن ارقام مرکبات در پرتقال، نارنگی، لیموترش و لیموشیرین را متفاوت دانست و ادامه داد: از اوایل تابستان با برداشت لیموترش، فصل برداشت مرکبات آغاز می‌شود و ارقام تجاری مانند پرتقال والنسیا در شمال ایران تا خردادماه سال بعد ادامه دارد و بیشتر ارقام تجاری مرکبات که در ایران و در دنیا کشت می‌شوند در بازه زمانی مهر تا دی و بهمن‌ماه شامل برداشت انبارداری، بسته‌بندی، مصرف تازه‌خوری و برای صنایع جانبی می‌توانند استفاده شوند.

وی با بیان اینکهزردرنگ شدن مرکبات از دیدگاه مردمی نشانه رسیدن مرکبات است، تصریح کرد: این در حالی است که از دید فنی، رسیدن میوه در علم باغبانی متفاوت است و پدیده رنگ‌بری و رنگ‌آوری در میوه‌ها به‌ویژه در میوه‌هایی که سبز بوده ولی خصوصیات واقعی میوه کامل را دارا هستند، مشخص است.

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری یادآور شد: بسیاری از ارقام مرکبات زمانی میوه می‌دهد که پوست میوه زرد شده و میزان قند و اسید در یک حد مطلوب و مناسب باشد و در این صورت است که ارقام نیازی به رنگ‌آوری ندارد و در صورت استفاده از مواد رنگ‌آور که بعضی از آنها مانند گاز اتیلن مجاز است، میوه با وجود ظاهری خوب، کیفیت، طعم و مزه مطلوب نخواهد داشت.

گل‌محمدی تأکید کرد: در بعضی از ارقام پیش‌رس که در جنوب و شمال کشور در حال توسعه هستند و زمانی که پوست میوه کاملاً زرد نشده است از نظر فیزیولوژیکی میوه رسیده بوده و میزان قند و اسید میوه و سایر ویتامین‌ها در حد مطلوب و خوب است، در این نوع ارقام سبززدایی و رنگ‌آوری با تزئینات مجاز مانند اتیلن ممنوع نیست، اما کاربرد مواد شیمیایی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

وی در پایان اظهار داشت: در سورتینگ میوه‌هایی که رسیده و شسته تحویل گرفته و ضدعفونی، بسته‌بندی شده و روانه بازار می‌شود، احتمال آلودگی در سورتینگ‌ها در صورتی که شرایط استاندارد و بهداشتی را رعایت نکنند، پایین است./

A-950413-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید