Iranian Agriculture News Agency

در نخستین جلسه کارگروه آب و کشاورزی استان فارس عنوان شد:

برنج کامفیروز، سرگردان از بلاتکلیفی الگوی کشت/ پرداخت حق نکاشت به کشاورزان حوزه آبخور سد درودزن

فقط دوهزار و 500 هکتار از 10 هزار هکتار اراضی زیر کشت برنج کامفیروز از آب رودخانه مشروب می‌شود و مابقی از آب چاه استفاده می‌کنند، با توجه به اینکه کشت برنج فقط مختص مناطق شمالی کشور شده است؛ بنابراین باید جایگزین این محصول برای کشاورزانی که کشت برنج انجام می‌دهند، تعریف شود.

برنج کامفیروز، سرگردان از بلاتکلیفی الگوی کشت/ پرداخت حق نکاشت به کشاورزان حوزه آبخور سد درودزن


فقط دوهزار و 500 هکتار از 10 هزار هکتار اراضی زیر کشت برنج کامفیروز از آب رودخانه مشروب می‌شود و مابقی از آب چاه استفاده می‌کنند، با توجه به اینکه کشت برنج فقط مختص مناطق شمالی کشور شده است؛ بنابراین باید جایگزین این محصول برای کشاورزانی که کشت برنج انجام می‌دهند، تعریف شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در نخستین جلسه کارگروه آب و کشاورزی استان فارس، رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان، با بیان اینکه در این جلسه آخرین وضعیت سد ملاصدرا و تخصیص آب این سد برای کشت برنج مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: در حوزه کامفیروز ۱۰ هزار هکتار سطح زیر کشت برنج وجود دارد که دوهزار و ۵۰۰ هکتار مستقیم از آب رودخانه مشروب می‌شود و طول دوره رشد برنج از ابتدا تا انتها 100 روز به طول می‌انجامد که در ابتدای مراحل رشدی، آب بیشتر و در مراحل انتهایی، آب کمتری مورد استفاده برنج قرار می‌گیرد.

قاسمی افزود: در منطقه کامفیروز شغل اصلی مردم برنج‌کاری است و کارخانه‌های برنج‌کوبی زیادی در این منطقه وجود دارد که در این باره سازمان جهاد کشاورزی فارس در زمینه مکانیزاسیون برنج و همچنین صرفه‌جویی در مصرف آب اقدامات بسیار خوبی انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای آبیاری تناوبی در کشت برنج حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی شده است، به نحوی که از ۲۵ هزار مترمکعب آب که در کشت رایج برنج مصرف می‌شود با استفاده از این روش به ۱۳ هزار مترمکعب مصرف آب رسیدیم که میزان قابل توجهی در مصرف آب صرفه‌جویی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ادامه داد: تقویت امنیت غذایی، مدیریت و افزایش کارآیی آب در تولید محصولات زراعی از اولویت­های وزارت متبوع و سازمان جهاد کشاورزی فارس بوده و برنامه عدم کشت برنج در استان­های جنوبی به‌ویژه فارس نیز از سیاست­های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی و به تبع آن، این سازمان است.

قاسمی تصریح کرد: سیاست‌گذاری در سطح کلان به این صورت تصمیم‌گیری شده است که کشت برنج به مرور به استان‌های شمالی کشور انتقال پیدا کند، به‌دلیل اینکه استان‌های جنوبی منابع آبی محدودی دارند و بارندگی در این مناطق کمتر از حد نرمال بوده و استان‌های شمالی با توجه به میزان بارندگی و عدم محدودیت آب می‌توانند برنج تولید کنند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه برنج ازجمله محصولات با نیاز آبی بالا است، لذا این سازمان در برنامه الگوی کشت خود هیچ جایگاهی برای کشت این محصول با استفاده از آب‌های زیر زمینی (چاه‌های آب کشاورزی) در سال 1395 در نظر نگرفته است که تحقق این امر نیاز مبرم به آگاهی، همدلی و همراهی مردم و مسئولان استانی دارد.


تمامی دشت‌های استان فارس با بیلان منفی سفره‌های آب‌های زیرزمینی روبه‌رو هستند

در ادامه، نماینده شهرستان‌های مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی در نخستین جلسه کمیسیون آب و کشاورزی گفت: واقعیت این است که استان فارس چند سال است که دچار بحران آب و خشکسالی شده است و وضعیت منابع آبی استان کاملاً در شرایط بحرانی بوده و همه دشت‌های استان با بیلان منفی سفره‌های آب‌های زیرزمینی روبه‌رو هستند.

محمدمهدی برومندی افزود: مهم‌ترین بحرانی که امروز استان فارس با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و باید درباره آن چاره‌اندیشی شود بحران خشکسالی و آب است به نحوی که از آمار و ارقام نتیجه‌گیری می‌شود با شرایط بسیار خطرناکی روبه‌رو هستیم و در حال حاضر رودخانه کر و سیوند خشک شده است و ورودی سد درودزن و ملاصدرا به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است و ما در این باره در مجلس شورای اسلامی طرح نکاشت را مطرح کرده‌ایم که با اجرای این طرح به کشاورزان حوزه آبخور سد درودزن حق نکاشت پرداخت می‌شود و می‌توان با اجرای این روش هم آب در پشت سدها ذخیره کرد و هم دریاچه بختگان را که به کانون ریزگردهای سمی تبدیل شده است را نجات داد و از طرف دیگر معیشت کشاورزان را نیز تأمین کرد.

وی ادامه داد: تا زمانی که جایگزین مناسبی به جای برنج برای کشاورزان کامفیروز مشخص نشده است، نمی‌توان کشاورزان را از حق‌آبه خود محروم کرد و معیشت کشاورزان را به خطر انداخت.

برومندی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شعار دولت تدبیر و امید احترام به حقوق شهروندان و نگاه عدالت‌محور است، لذا باید حق‌آبه کشاورزان کامفیروز مدنظر قرار گیرد.


در سال 95 دیگر آبی برای مصرف کشاورزی رهاسازی نخواهد شد

همچنین، مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان فارس در ادامه نخستین جلسه کارگروه آب و کشاورزی اظهار داشت: حجم آب باقیمانده پشت سدهای درودزن و ملاصدرا به قدری نیست که بتوان از آن برای مصارف کشاورزی استفاده کرد و تنها برای تأمین آب آشامیدنی استفاده خواهد شد و این موضوع را نیز در اواخر سال گذشته اطلاع‌رسانی و اعلام کردیم که امکان تأمین آب کشاورزی از طریق این سدها وجود ندارد.

دهقانی تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌هایی که سال گذشته در استان شاهد بودیم، طی جلسه‌ای که سال قبل برگزار شد، مقرر گردید که 100 میلیون متر مکعب آب از حجم ذخیره سد درودزن برای مصرف کشاورزی رهاسازی شود و همان زمان اعلام شد که با انجام این کار در سال 95 دیگر آبی رهاسازی نخواهد شد.

وی یادآور شد: حجم استاندارد ذخیره آب پشت سد درودزن نباید از 330 میلیون مترمکعب کمتر باشد و اگر این اتفاق بیافتد، کیفیت آب این سد که 70 درصد آب آشامیدنی مرودشت و 50 درصد آب آشامیدنی شیراز را تأمین می‌کند کاهش خواهد یافت.

دهقانی تأکید کرد: تصمیم به رهاسازی 100 میلیون مترمکعب آب سد درودزن به واسطه پیش‌بینی بارندگی‌های فصل بهار بود که این امر محقق نشد و می‌توان گفت وضعیت ذخیره آب این سد با 341 میلیون مترمکعب به منطقه بحران رسیده است.

وی با بیان اینکه حجم آب ذخیره شده در پشت سد ملاصدرا 79 میلیون مترمکعب برآورد می‌شود، افزود: حجم لازم جهت پایداری این سد نیز 60 میلیون مترمکعب است که به این ترتیب امکان رهاسازی تنها 19 میلیون مترمکعب آب وجود دارد.


باید جایگزین برای کشاورزانی که کشت برنج انجام می‌دهند، تعریف شود

در ادامه نیز معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس گفت: با توجه به اینکه با محدودیت جدی منابع آب و خشکسالی روبه‌رو هستیم؛ بنابراین باید ذخایر موجود را به بهترین نحو ممکن مدیریت کرد.

رحمانی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایطی که در حال حاضر وجود دارد باید درباره کشت به‌صورت نوبت‌بندی تغییر کاربری اراضی که امکان کشت در آنها وجود ندارد به فعالیت‌های صنعتی و خدماتی، استفاده از روش‌های نوین مانند گلخانه‌ها مدنظر قرار گرفته شود.

وی با تأکید بر اینکه در اسفندماه سال گذشته 100 میلیون مترمکعب آب از سد درود زن جهت مزارع گندم در حوزه آبخور این سد رهاسازی شد، ادامه داد: بر اساس توصیه‌های کارشناسی سازمان جهاد کشاورزی و شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس، فقط یک نوبت آب می‌تواند در اختیار کشاورزان قرار گیرد که با توجه به پیش‌بینی‌های بلندمدت هواشناسی در سال‌های گذشته، میانگین بارش در بهار حدود 20 میلی‌متر بوده که این میزان آب هم برای کشاورزان مرودشت، کربال و خرامه به‌طور مساوی اختصاص یافت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس تصریح کرد: متأسفانه پیش‌بینی‌ها درباره وقوع بارندگی در بهار محقق نشد و با توجه به عدم وجود آب در پشت سد درودزن نتوانستیم برای دومین‌بار آب در اختیار کشاورزان حوزه آبخور سد درودزن قرار دهیم.

رحمانی یادآور شد: با توجه به اینکه کشت برنج فقط مختص مناطق شمالی کشور شده است؛ بنابراین باید جایگزین این محصول برای کشاورزانی که کشت برنج انجام می‌دهند، تعریف شود.

وی در پایان تأکید کرد: 19میلیون مترمکعب آب برای اراضی کامفیروز رهاسازی می‌شود که بر اساس این میزان باید سطح زیر کشت درنظر گرفته شود، اما باید توجه داشت که این سطح نیز رو به کاهش است.

نخستین جلسه کارگروه آب و کشاورزی با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، پرستار از معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس، نماینده مردم شهرستان‌های پاسارگاد، ارسنجان و مرودشت در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران شهرستان‌های خرامه و مرودشت، تعدادی از کشاورزان کامفیروز و بقیه اعضا در استانداری برگزار شد./

A-950413-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید