Iranian Agriculture News Agency

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان در گفتگو با ایانا:

کمتر از پنج درصد پسته صادراتی ایران برگشت می‌خورد/ افزایش باقیمانده سموم در پسته ایرانی نگران‌کننده است

بزرگ‌ترین مشکل حال حاضر، کشاورزی خرده‌مالکی است که توانسته‌ایم در طرح "مدیریت یکپارچه کشاورزی خرده‌مالکی" میزان مصرف سم را تا یک‌سوم، کود را تا یک‌دوم و آب را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم.

کمتر از پنج درصد پسته صادراتی ایران برگشت می‌خورد/ افزایش باقیمانده سموم در پسته ایرانی نگران‌کننده است


دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه معضل آفلاتوکسین پسته ایران به سال‌های دور بازمی‌گردد و هم‌اکنون توانسته‌ایم میزان این سم را در پسته ایرانی بسیار کاهش دهیم، دلایل بروز این سم در محصول را انبارداری نامناسب پسته، برداشت نامناسب و خشک کردن غیربهداشتی عنوان کرد.

مقداد تکلوزاده با اشاره به اینکه آفلاتوکسین در دما و رطوبت بالا افزایش پیدا می‌کند، افزود: با همکاری‌های بین جهاد کشاورزی استان کرمان، مؤسسه تحقیقات پسته و انجمن پسته و با رعایت اصول کلی در این زمینه جهت برداشت به‌موقع، عدم انباشت محصول و استفاده از دستگاه‌های خشک‌کن برقی توانسته‌ایم میزان این سم را کاهش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته حداکثر میزان آفلاتوکسین برای صادرات 15 ppm اعلام و قرار بر این شد طی سال‌های بعدی این میزان کاهش پیدا کند.

تکلوزاده یکی از معضلات حال حاضر پسته ایرانی را باقیمانده سموم عنوان کرد و ادامه داد: به‌دلیل وجود آفات و حشرات زیاد در این محصول و همچنین غیراستاندارد بودن و کیفیت نامناسب سموم وارداتی، کشاورزان در دفعات متعدد از سموم استفاده می‌کنند که این امر باعث افزایش باقیمانده سموم می‌شود.

وی تصریح کرد: به همین دلیل برای صادرات پسته به کشورهای اتحادیه اروپا، ژاپن و آمریکا مجبور به انجام آزمایش‌های متعدد هستیم و تنها تعدادی باغ‌های خاص هستند که به صادرات محصول آنها مطمئن هستیم.

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان با بیان اینکه حرکات مثبتی برای فرهنگ‌سازی در این زمینه صورت گرفته است، از راهکارهای کاهش باقیمانده سموم را تغییر رویه کاشت و فرآوری پسته اعلام کرد.

تکلوزاده یادآور شد: محصول پسته باید پس از برداشت به سرعت فرآوری شود تا میزان تولید آفلاتوکسین در آن کاهش یابد، اما در کشور ما انبارداری بیش از حد مانع از کاهش این سم می‌شود.

وی استفاده از خشک‌کن‌های خورشیدی آلمانی را برای پایین آوردن میزان این سموم مؤثر عنوان کرد و اظهار داشت: متأسفانه چون قسمت اعظمی از محصول پسته ما به چین و هند صادر می‌شود که قوانین سخت‌گیرانه ندارد، برای کشاورزان فرقی نمی‌کند که میزان آفلاتوکسین و سموم باقیمانده در محصولاتشان چه مقدار باشد.

تکلوزاده با بیان اینکه در حال حاضر باقیمانده سموم پسته ایران از میانگین جهانی بالاتر است، تأکید کرد: در حال حاضر کمتر از پنج درصد پسته صادراتی ایران برگشت می‌خورد.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل ما کشاورزی خرده‌مالکی است، گفت: در طرح "مدیریت یکپارچه کشاورزی خرده‌مالکی" (روستای نمونه) توانسته‌ایم میزان مصرف سم را تا یک‌سوم، کود را تا یک‌دوم و آب را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم./

A-950128-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید