Iranian Agriculture News Agency

پیش‌بینی تکثیر و پرورش 50 میلیون قطعه بچه‌ماهی در دریای خزر

50 میلیون قطعه بچه‌ماهی از نوع گونه‌های بومی دریای خزر تکثیر و پرورش خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره‌کل شیلات گلستان، رئیس مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی استان (کلمه سیجوال) با اعلام این خبر گفت: با توجه به شرایط مساعد جوی و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، پیش‌بینی می‌شود تعداد 50 میلیون قطعه از سه گونه بومی دریای خزر، سفید، کپور و کلمه تکثیر و جهت بازسازی روانه دریا شود.

اسماعیل جباری با اشاره به برنامه تکثیر ماهیان استخوانی در سال 95 افزود: این 50 میلیون قطعه شامل 13 میلیون سفید، 12 میلیون کپور و 25 میلیون کلمه خواهد بود که طی فرایندی مولدین از دریا صید و به کارگاه منتقل شدند تا مراحل تکثیر و پرورش انجام شود.

وی درباره نحوه تکثیر و زمان نگهداری مولدان در کارگاه خاطرنشان کرد: پس از انتقال مولد از دریا به کارگاه، تکثیر مصنوعی انجام خواهد گرفت و بعد از گذشت دو تا سه ماه و رسیدن به وزن تقریبی یک گرم بچه ماهی به دریا منتقل خواهد شد.

جباری هدف از این تکثیر را حفظ ذخایر دریای خزر دانست و تصریح کرد: هرساله زمان تکثیر بچه‌ماهیان به روش مصنوعی فروردین‌ماه است.

گفتنی است، مرکز تکثیر و پرورش ماهیان استخوانی کلمه سیجوال استان گلستان در بندرترکمن واقع شده و دارای 75 هکتار مساحت در قالب 35 استخر است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید