Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه سراسری گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای به ایانا خبر داد:

تأسیس صندوق تخصصی محصولات گلخانه‌ای کشور در بهار 95/ تحریم، توجیه دلال‌ها برای گرانی 300 درصدی نهاده‌های وارداتی

در حال حاضر نهاده‌های وارداتی به بهانه واهی تحریم با افزایش قیمت 200 تا 300 درصدی به دست تولیدکنندگان می‌رسند.

تأسیس صندوق تخصصی محصولات گلخانه‌ای کشور در بهار 95/ تحریم، توجیه دلال‌ها برای گرانی 300 درصدی نهاده‌های وارداتی


مدیرعامل اتحادیه سراسری گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از نهایی شدن طرح تأسیس صندوق تخصصی محصولات گلخانه‌ای کشور و بازگشایی آن طی دو ماه آینده خبر داد و گفت: مراحل اولیه طرح تأسیس این صندوق برای کمک به بخش خصوصی و باز کردن گره‌ای از مشکلات تولید مابین اتحادیه، صندوق توسعه مادرتخصصی و معاونت باغبانی تنظیم شد.

رضا ذوالفقاری با بیان اینکه پیگیری‌های تأسیس این صندوق از سال 92 آغاز شد، افزود: در ادامه در سال 93 با کمک‌های قابل توجه معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی جلسات مشترکی برگزار و طرح اولیه تأسیس صندوق تخصصی محصولات گلخانه‌ای کشور ارائه شد.

وی خاطرنشان کرد: در این صندوق 49 درصد سهم بخش دولتی و 51 درصد سهم بخش خصوصی است که مجموعه کلیه تولیدکنندگان کشور که زیرمجموعه تشکل‌ها و اتحادیه‌ها هستند، بخش خصوصی را شامل می‌شوند.

ذوالفقاری با تأکید بر اینکه بهره‌مندان نهایی این صندوق تولیدکنندگان هستند، ادامه داد: تولیدکنندگان نیازهای مالی اعتباری هر سال خود برای گردش کار و تأمین نهاده‌ها را با گرفتن وام‌هایی با سود بالا از بانک‌ها برطرف می‌کنند که در نهایت منجر به بالا رفتن قیمت تمام‌شده می‌شود، اما این صندوق به تولیدکنندگان برای بهره‌مند شدن از وام‌هایی با سود کم و تولید با قیمت تمام‌شده کمتر، کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: زمانی می‌توانیم در بازارهای خارجی توانمند باشیم که بر زنجیره تولید نظارت و کنترل داشته باشیم که برای دستیابی به این مهم باید بتوانیم هزینه‌های تولید و قیمت تمام‌شده را کاهش و در مقابل حجم تولید در واحد سطح را افزایش دهیم.

ذوالفقاری یادآور شد: موفقیت سیاست توسعه گلخانه‌ها که وزارت جهاد کشاورزی دنبال می‌کند، منوط به حذف کشت‌های غرقابی سبزی و صیفی، نظارت بر هزینه تولید و حمایت از صادرات است تا بتوانیم شاهد نتایج مثبت و سرمایه‌گذاری مالی و مناسبی باشیم.

وی با اشاره به سطح 9 هزار و 500 هکتاری محصولات گلخانه‌ای در کشور تأکید کرد: در حال حاضر قرار بر این است سالانه دو تا سه‌هزار هکتار افزایش سطح داشته باشیم که ظرفیت این توسعه را نیز داریم، اما آنچه در رسیدن به این هدف از اهمیت برخوردار است، نظارت بخش خصوصی و دولتی برای هدایت سرمایه‌گذاری‌ها و رسیدن به نتیجه مطلوب است.

قیمت‌گذاری نهاده‌های وارداتی دل‌بخواهی است

مدیرعامل اتحادیه سراسری گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای یکی از وظایف صندوق تخصصی محصولات گلخانه‌ای کشور را کمک به تأمین نهاده‌های مورد نیاز گلخانه‌داران عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر درصدی از کود، سم و بذر مورد نیاز وارداتی و درصدی تولید داخل هستند که به‌دلیل نبود نظارت بر واردات نهاده‌ها، میزان ناخالصی و تقلب در آنها بسیار قابل توجه است.

ذوالفقاری همچنین گفت: متأسفانه به بهانه واهی تحریم، نهاده‌های وارداتی با افزایش قیمت 200 تا 300 درصدی به دست تولیدکنندگان می‌رسند، این در حالی است که در حال حاضر قطع به یقین دلال‌ها بیش از کشورهای مبداء ما را تحریم کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: علاوه بر این، نهاده‌های وارداتی موجود در کشور به‌دلیل ناخالصی فراوان، بهره لازم را نیز ندراند که امیدواریم با آغاز کنترل و نظارت بر واردات و تولیدات داخلی نهاده‌ها از سوی مؤسسه تحقیقات خاک و آب طی سال گذشته، شاهد تغییراتی در این روند باشیم.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: طی سال گذشته با نظارت‌های صورت‌گرفته کیفیت نهاده‌ها به‌خوبی کنترل شده و در مسیر قانونی هدایت می‌شود، اما متأسفانه در قیمت‌گذاری کنترلی وجود ندارد که اتحادیه در همین زمینه بازرسان را موظف به پیگیری کرده است تا نهاده‌های وارداتی با توجه به قیمت اولیه‌شان که در کمپانی‌های مربوطه فاکتور می‌شود و با کمترین افزایش قیمت به دست تولیدکنندگان برسند.

وی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر واردکنندگان به دلخواه قیمت‌گذاری می‌کنند، تصریح کرد: ادامه این روند اجحاف در حق تولیدکننده است و ما به‌دنبال کاهش قیمت‌ها هستیم./

A-950125-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید