Iranian Agriculture News Agency

حال و روز پنبه‌کاران خوش می‌شود؛

تدابیر تازه حمایتی برای روشنایی کشت و کار پنبه‌کاران اتخاذ می‌شود

ابراهیم هزارجریبی، مدیرکل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی در گفتگویی با خبرنگار ایانا به تشریح برنامه‌های در دست اقدام آن اداره کل برای حمایت از پنبه‌کاران پرداخت.

تدابیر تازه حمایتی برای روشنایی کشت و کار پنبه‌کاران اتخاذ می‌شود


طلای سفید که روزی با سطح زیر کشتی بیش از 300 هزار هکتار از ایران صادر می‌شد، امروزه تغییر جهت داده کشورمان را به واردکننده نخ تبدیل کرده، در حالی که امکان تولید وجود دارد و قرار است تا افق 1404 بیش از 110 هزار هکتار از راضی کشور به پنبه اختصاص پیدا کند. مشکلات موجود، وضعیت طرح‌های جامع پنبه، برنامه‌های آینده و... موضوع گفتگویی است که با ابراهیم هزارجریبی، مدیرکل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی توسط خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) تهیه شده است که می‌خوانیم.


حال و گذشته محصول پنبه چگونه بود؟

در گذشته پنبه محصولی صادراتی بود، اما به‌دلیل عدم حمایت‌های کافی دولت و تغییر شرایط از قبیل کمبود آب و افزایش هزینه‌های تولید، سطح زیر کشت این محصول کاهش یافت؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر به واردکننده تبدیل شده‌ایم و قادریم 50 درصد نیازمان را تولید و مابقی را وارد کنیم، اما برنامه دولت در قالب برنامه‌های اقتصاد مقاومتی پنبه جزو هفت محصول اساسی قرار گرفت و در حالی که قصد داریم مقدار کمی از سطح زیر کشت را افزایش دهیم با افزایش عملکرد در واحد سطح از دوهزار و 100 کیلوگرم در هکتار به سه‌هزار و 600 کیلوگرم در هکتار وضعیت پنبه را ارتقاء بخشیم؛ زیرا در شرایط حاضر سطح زیر کشت این محصول 70 هزار هکتار است و قصد داریم تا افق 1404 این سطح را به بیش از 110 هزار هکتار برسانیم که باز هم با سطح زیر کشت این محصول در دهه 70 یعنی 300 هزار هکتار فاصله است.

برای افزایش رغبت پنبه‌کاران به کشت چه برنامه‌هایی در دستور کار است؟

استفاده از دانش فنی و خدمات کارشناسی از اقداماتی است که می‌تواند در کاهش هزینه‌ها مؤثر واقع شود و علاوه بر آن، با برداشت مکانیزه می‌توانیم هزینه‌های کارگری را کاهش دهیم و در نهایت هزینه‌های تولید کم شده و محصول تولیدشده قابلیت رقابت پیدا کند. همچنین پنبه گیاهی بهاره است و یک کشت در سال دارد که این امر درآمد کشاورزان را کاهش می‌دهد، پس وزارت جهاد کشاورزی با ورود ارقام جدید زودرس و مقاوم به خشکی و ترویج کشت نشائی به عرصه تلاش می‌کند درآمد کشاورزان را افزایش دهد، علاوه بر آن، استفاده از سیستم‌های آبیاری میکرو در شرایط حاضر قابل توصیه است و در حال حاضر نیز 10 رقم رایج پنبه در عرصه کشت می‌شود که برنامه افزایش ارقام نویدبخش را در دستور کار داریم.


حمایت از پنبه‌کاران چگونه خواهد بود؟

قیمت تضمینی مناسب که هرساله اعلام می‌شود می‌تواند نوعی حمایت از تولید داخل باشد؛ زیرا در شرایط حاضر قیمت پنبه‌های خارجی ارزان‌تر از انواع داخلی است پس باید به نحوی پنبه‌کاران حمایت شوند که رقابت‌پذیری این محصول امکان‌پذیر شود و در این راستا توسط گروه اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، روش‌های حمایتی پنبه‌کاران در حال انجام است.

وزارت جهاد کشاورزی نیز پیشنهاد داده است که با افزایش تعرفه واردات همانند سایر محصولات کشاورزی بتوانیم از واردات بکاهیم. بخش دیگری از مشکلات پنبه داخلی به فرایند برداشت و پس از آن مربوط می‌شود که به‌دلیل نامناسب بودن عملیات، محصول نهایی دچار افت می‌شود پس کارخانه‌های پنبه‌پاک‌کنی و ریسندگی‌ها باید خود را به‌روز کنند تا تولید مناسب‌تری رقم زده شود، اما مقایسه نخ‌های تولید داخل با انواع وارداتی نشان از آن دارد که نخ حاصل از پنبه داخلی کیفیتی کمتر از انواع وادراتی ندارد.


وضعیت روغن‌کشی از تخم پنبه چگونه است؟

در سال‌های گذشته از تخم پنبه برای صنعت روغن‌کشی استفاده می‌شد که این امر ارزش افزوده برای این محصول ایجاد می‌کرد، اما امروزه از این فرآورده‌ها بررسی علوفه دام استفاده می‌شود که به صنایع روغن‌کشی پیشنهاد شده است که مانند قبل از تخم پنبه برای تولید روغن استفاده کنند همان‌گونه که پنبه در طرح‌های افزایشی تولید دانه‌های روغنی آورده شده است.


پنبه استان گلستان چگونه احیا می‌شود؟

به‌دلیل کم شدن سیاست‌های حمایتی پنبه‌کاران گلستانی، برنج‌کار شدند و سطح زیر کشت این محصول رو به کاهش رفت، اما پیش‌بینی می‌شود که با ورود ارقام زودرس و توسعه کشت تابستانه بتوانیم سطح کشت پنبه را در گلستان افزایش دهیم ضمن اینکه از وزارت نیرو درخواست می‌شود آب سد مربوط به این استان را برای مصارف زراعی در نظر بگیرد./

M-950125-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید