Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن مطرح کرد:

انحراف هشت درصدی جوجه‌ریزی‌ها از درج اطلاعات در سامانه مرغ تخم‌گذار/ مهار تقاضای نامحدود تخم‌مرغ صادراتی ایران

بازار تخم‌مرغ مانند بیشتر بازارها همیشه با نوسانات زیادی همراه بوده، اما طبق گفته مدیرعامل اتحادیه میهن، در صورت توسعه اختیارات بخش خصوصی، این نوسانات قابل کنترل است.

انحراف هشت درصدی جوجه‌ریزی‌ها از درج اطلاعات در سامانه مرغ تخم‌گذار/ مهار تقاضای نامحدود تخم‌مرغ صادراتی ایران


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن گفت: با کارهای مثبتی که این اتحادیه صورت داده، کم‌کم اعتماد دولت به بخش خصوصی بیشتر شده و شک و تردید کمتری برای سپردن کارها به تشکل میهن دارد.

رضا ترکاشوند با اشاره به اینکه صادرات مهم‌ترین عامل ایجاد تعادل در قیمت‌های بازار را دارد، افزود: سال گذشته به‌دلیل مشکلات دیپلماتیک بین ترکیه و عراق، فرصتی برای صادرات بیشتر تخم‌مرغ از ایران به عراق فراهم شد که با تقاضای نامحدود روبه‌رو شدیم. اگر این تقاضا از طرف اتحادیه کنترل نمی‌شد، ممکن بود بازار داخلی به هم ریخته و قیمت‌ها سیر صعودی به خود بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: اما با ورود هند و پاکستان به افغانستان، به‌دلیل عدم توانایی در رقابت، این بازار را تقریباً از دست دادیم و عمده صادرات ما یعنی 75 درصد به نام عراق ثبت شد.

به گفته ترکاشوند، با این حال سال گذشته رکورد جدیدی در صادرات به دست آوردیم که رقم آن به بالای 94 هزارتن رسید؛ این در حالی است که اگر حمایت‌های دولتی ازجمله مشوق‌های صادراتی شامل حال بازرگانان شود، می‌توان این عدد را به 140 هزار تن هم افزایش داد.

وی ادامه داد: تاکنون هیچ تقاضایی از طرف روسیه برای ارسال تخم‌مرغ نداشته‌ایم. البته این موضوع به نداشتن استانداردها مربوط نمی‌شود، بلکه تنها به این دلیل است که کشور نامبرده نیازی به تخم‌مرغ تولید شده در ایران ندارد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن تصریح کرد: دو تفاهم‌نامه در نیمه نخست سال 93 بین وزارت جهاد کشاورزی و این اتحادیه منعقد شد که مدیریت جوجه‌ریزی، تنظیم بازار و صادرات به بخش خصوصی واگذار شد. به عبارتی از ابتدا تا انتهای تولید بر عهده اتحادیه میهن است.

ترکاشوند یادآور شد: به همین دلیل سامانه اطلاعات مرغ تخم‌گذار کشور را راه‌اندازی کردیم تا واحدها قبل از جوجه‌ریزی نیاز خود را ثبت کرده و بعد از اخذ مجوز از اتحادیه، آن را عملی کنند. به عبارتی تا مجوز اتحادیه نباشد، واحدی حق جوجه‌ریزی ندارد.

وی تأکید کرد: با این کار، هم آمار تولید را در دست داریم و می‌توانیم برای آینده بازار برنامه‌ریزی کنیم و هم مدیریت جوجه‌ریزی از این طریق اعمال می‌شود. ضمن اینکه از ابتدای سال 94 تاکنون، تنها هشت درصد جوجه‌ریزی‌ها از درج اطلاعات خود در سامانه منحرف شده و 92 درصد تحت کنترل اتحادیه بوده است که این رقم مطلوبی محسوب می‌شود.

ترکاشوند معتقد است: با اختلاف نظری که بین سازمان غذا و دارو، استاندارد و دامپزشکی بر سر خمیرمرغ به وجود آمده و آن را ممنوع اعلام کرده‌اند، وضعیت انباشت مرغ‌های پایان دوره در اوایل سال 93 نگران‌کننده شد. با پیگیری‌های انجام‌شده، مقرر شد تا اتحادیه در این زمینه ورود کند و برای این منظور 10 میلیارد تومان مصوب کردند؛ بنابراین برای جمع‌آوری شش میلیون قطعه مرغ که بالای 80 هفته سن داشتند، برنامه‌ریزی صورت گرفت.

وی اظهار داشت: دو روز بعد از اجرای طرح که حدود یک میلیون قطعه از مرغداران خریداری شد، قیمت این محصول بالا رفت و از 700 تومان به بالای یک‌هزار و 400 تومان در هر کیلوگرم رسید؛ بنابراین اکنون نیز برای مرغ‌های پایان دوره باید تدبیری اندیشیده شود تا مانند سال گذشته بازار از تعادل نسبی برخوردار باشد. البته اگر اختلاف نظر بین نهادهای نظارتی از بین برود، برای اقتصاد کشور بهتر است.

این نماینده بخش خصوصی با بیان اینکه ظرفیت مرغ تخم‌گذار کشور 60 میلیون قطعه است، گفت: این مقدار نباید افزایش یابد، زیرا با تولید مازاد روبه‌رو خواهیم بود؛ این در حالی است که اکنون 72 میلیون قطعه در واحدهای مرغ تخم‌گذار وجود دارد.

از نظر ترکاشوند، واردات اجداد مرغ مادر تخم‌گذار بیش از اندازه و حدود 10 هزار قطعه است؛ در حالی که نیاز کشور تنها هفت‌هزار قطعه از دو نژاد بونز و نیک چیک تخمین زده می‌شود. البته اجداد نژادهایی همچون‌های لاین و ال.اس.ال در کشور وجود دارد و نیازی به واردات مرغ مادر آنها نیست.

وی در پایان عنوان کرد: قیمت تمام‌شده تخم‌مرغ با احتساب حاشیه سود 10 درصدی، چهارهزار و 50 تومان محاسبه شده، اما اکنون این محصول حداکثر با سه‌هزارتومان در هر کیلوگرم خریداری می‌شود؛ بنابراین مرغدار ضررهای زیادی را تاکنون متحمل شده که امیدواریم این کاستی‌ها با حمایت‌های غیرمالی دولت ازجمله تسهیل راه صادرات، جبران شود. این در حالی است که کشور ترکیه به ازای صادرات هر کارتن تخم‌مرغ، پنج دلار یارانه پرداخت می‌کند./

V-950124-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید