Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی باغداران ایران خبر داد:

مدیریت بازار شب عید با ذخیره‌سازی یک درصد سیب و دو درصد پرتقال / همچنان در انتظار مجوز تأسیس شرکت ملی حمل و نقل باغی هستیم

تشکل‌ها و اتحادیه‌ها قابلیت ساماندهی بازار محصولات کشاورزی را دارند و اگر تنها پنج درصد بازار محصولات کشاورزی در دستشان قرار گیرد، آنها عامل تأمین‌کننده قیمت خواهند بود.

مدیریت بازار شب عید با ذخیره‌سازی یک درصد سیب و دو درصد پرتقال / همچنان در انتظار مجوز تأسیس شرکت ملی حمل و نقل باغی هستیم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی باغداران ایران امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این اتحادیه در 15 آذرماه 1389 با کمک سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به ثبت رسید و پس از طی سه سال کم‌توجهی به آن در آبان‌ماه 1392 به ما واگذار شد، گفت: در زمان واگذاری اتحادیه تنها یک پوشه به ما تحویل دادند و بدون ریالی سرمایه و با بدهی‌های پیشین کار از صفر آغاز شد و توانستیم در کمتر از سه سال پنج میلیون تومان سرمایه اولیه اتحادیه را به 200 میلیون تومان افزایش دهیم.

نوذر نگهداری افزود: با تلاش‌های صورت‌گرفته اتحادیه به معاونت باغبانی و تولیدکنندگان شناسانده شد به‌گونه‌ای که هم‌اکنون تأمین بخش اصلی میوه شب عید توسط اتحادیه باغداران انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر نگاهی به اساسنامه شرکت‌های تعاونی بیندازیم، در صورتی که شرکت‌ها ماده پنج اساس‌نامه که موضوع فعالیت آنها را مشخص می‌کند، اجرایی کنند، کشاورزان در بهترین وضعیت کاری قرار خواهند گرفت.

نگهداری با بیان اینکه هم‌اکنون از لحاظ کمی و کیفی به نقطه قابل قبولی رسیده‌ایم به تراز مثبت بخش کشاورزی که منجر به مثبت شدن تراز کلی اقتصاد کشور شده است، اشاره کرد و ادامه داد: این اتفاقات نتیجه حمایت از تولیدکنندگان، کاهش واردات محصولات کشاورزی و بها دادن به تشکل‌ها رخ داده است.

وی با اشاره به سرمازدگی سال 1392 که خسارت جدی را به محصولات مرکبات وارد کرد، به‌گونه‌ای که باغداران نتوانستند محصول خود را عرضه کنند، تصریح کرد: سال 1393، نخستین سال شروع طرح تنظیم بازار توسط وزارت جهاد کشاورزی بود که وظیفه آن به سازمان تعاون روستایی محول شد و تعاون روستایی با استفاده از ظرفیت شرکت‌ها و تعاونی‌ها و با اعتماد به آنها و پذیرفتن ریسک این کار توانست به‌خوبی جواب بگیرد.


مدیریت بازار شب عید با ذخیره‌سازی یک درصد سیب و دو درصد پرتقال

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی باغداران ایران با تحسین مقاومت وزیر و معاون باغبانی وی در مقابل فشارهای مختلف برای گرفتن مجوز واردات مرکبات، یادآور شد: در سال 1394، با تولید سه میلیون و 500 هزار تن سیب و دو میلیون و 500 هزار تن مرکبات، فراوانی محصول داشتیم که با ذخیره‌سازی کمتر از یک درصد محصول تولید شده سیب و کمتر از دو درصد پرتقال از سوی سازمان تعاون روستایی بازار مدیریت شد و محصول با قیمت مناسبی خریداری و عرضه شد.

نگهداری تأکید کرد: نباید به‌دنبال این باشیم که کشاورز به ما مراجعه کند، بلکه باید خود را در کنار تولیدکننده قرار دهیم تا از مشکلات وی آگاه شویم و بدون انتظار کشیدن برای مراجعه کشاورز، ما به دنبال آنها باشیم.

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی فعالیت قابل توجهی در حوزه ترویج نشده است، اظهار داشت: ما باید بدون آنکه خود را معطل راهکارهای دولتی کنیم، در طول سال هسته‌های ترویجی و پایش بازار محصولات کشاورزی را در تشکل‌ها ایجاد کنیم و در یک همکاری دوطرفه با کشاورزان توصیه‌های لازم به آنها انجام گیرد.

نگهداری همچنین گفت: باید به نقطه‌ای برسیم که تنها دغدغه تولیدکننده، تولید باشد و مسئولیتی جز این نداشته باشد، این در حالی است که در حال حاضر دغدغه کشاورزان بعد از برداشت، برای نحوه فروش محصولات آغاز می‌شود.


برداشت و عرضه محصولات کشاورزی، از وظایف تشکل‌ها است

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی باغداران ایران با بیان اینکه فروش محصولات کشاورزی باید جز وظایف تشکل‌ها دسته‌بندی شود، افزود: در ادامه باید طوری گام برداریم که برداشت، سورتینگ، درجه‌بندی، ذخیره‌سازی و عرضه تدریجی محصولات همگی بر عهده تشکل‌ها باشد.

وی با اشاره به پتانسیل قوی بخش باغی در کشور، به رتبه نخست تا هفتم بیش از 20 محصول باغی ایران در جهان اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر محصولات پسته، زعفران و انار در رتبه نخست؛ خرما و زردآلو در رتبه دوم؛ بادام، گردو، کیوی و گیلاس در رتبه سوم؛ سیب و فندق در رتبه چهارم؛ آلبالو، آلو، گوجه‌فرنگی و انجیر در رتبه پنجم؛ هلو، شلیل و لیمو در رتبه ششم و پرتقال در رتبه هفتم تولید در دنیا قرار دارند.

نگهداری با اظهار تأسف از رشد نامتناسب رتبه صادراتی با رتبه تولیدی کشور خاطرنشان کرد: با وجود تعاملات بین‌الملل صورت‌گرفته طی یک سال گذشته، خلاء میان رتبه تولیدی و صادراتی احساس می‌شود و امیدواریم تشکل‌ها بتوانند در این عرصه جایگاه خود را پیدا کنند.

وی با تأکید بر اینکه میوه‌های تولیدشده در کشور از لحاظ طعم، مزه و رنگ بهترین هستند و طرفداران خاص خود را در جهان دارند، تصریح کرد: متأسفانه زیرساخت‌های کافی ایجاد نشده است و مشکل اصلی ما در بسته‌بندی و سورتینگ است، در صورتی که با سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی و حضور پررنگ تشکل‌های تعاونی در این عرصه می‌توانیم شاهد پیشرفت در صادرات محصولات باشیم.

نگهداری، ارائه خدمات از سوی شرکت‌های تعاونی را از اولویت‌های اتحادیه عنوان کرد و یادآور شد: یک باغدار به‌تنهایی نمی‌تواند مسئولیت بسته‌بندی را نیز عهده‌دار شود، اما بی‌شک شرکت‌های تعاونی با بیش از دوهزار عضو قادر به عرضه محصولات در بسته‌بندی‌های مناسب هستند.


تولید تقاضامحور جایگزین تولید عرضه‌محور

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی باغداران ایران با بیان اینکه در حال حاضر تولید در کشور عرضه‌محور است، تأکید کرد: باید بتوانیم تولید را تقاضامحور و سفارش‌محور کنیم و با این راهکار ضایعات 33 درصدی محصولات کشاورزی را کاهش دهیم.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون حلقه توزیع و تولید دو حلقه جدا از هم هستند که سنخیتی با یکدیگر ندارند، باغدار تولید می‌کند و میادین توزیع می‌کنند و تمام هزینه و خسارت حمل و نقل، خرابی محصول و افت قیمت بر عهده کشاورز است،‌در حالی که تشکل‌ها باید با وجود مقاومت میادین وارد عمل شوند.

نگهداری با تأکید بر اینکه اگر پنج درصد بازار محصولات کشاورزی در دست تشکل‌ها قرار گیرد، آنها عامل تعیین‌کننده قیمت خواهند بود، گفت: تشکل‌ها و اتحادیه‌ها قابلیت ساماندهی بازار محصولات کشاورزی را دارند و باید بدون آنکه منتظر راهکارهای دولتی باشیم، به بحث صادرات ورود کنیم.

وی همچنین افزود: فعالیت اتحادیه‌ها نباید به شب عید محدود شود، بلکه باید محصولات اعضای خود را در سراسر سال عرضه کنند و با حمایت از تولیدکننده، آنها را در جایگاه اصلی‌شان قرار دهند.


واگذاری شرکت‌های کشت و صنعت دولتی به اتحادیه‌ها

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی باغداران ایران با اشاره به کوچک‌کسازی دولت، خواستار واگذاری شرکت‌های کشت و صنعتی دولتی و واگذاری بیمه باغ‌های کشور به اتحادیه‌ها و تصویب تشکیل صندوق حمایت از باغداران شد.

نگهداری با اشاره به حضور هیأت‌های خارجی در کشور خاطرنشان کرد: متأسفانه این نشست‌ها به جلساتی دولتی ختم می‌شود، در صورتی که حضور اتحادیه‌ها در این نشست‌ها می‌تواند باعث افزایش تعاملات شود.

وی با بیان اینکه آنچه در صادرات محصولات پس از کیفیت آنها از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، تداوم تولید محصول است، ادامه داد: نمی‌توان صادرات محصولات دلبخواه و گذری انجام داد و باید تولید تداوم داشته باشد که بهترین راهکار برای این امر، ورود تشکل‌ها و اتحادیه‌ها به صادرات محصولات کشاورزی است.


خسارت 30 تا 60 درصدی سرمازدگی به باغ‌های کشور

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی باغداران ایران با اشاره به خسارت قابل توجه سرمازدگی به باغ‌های کشور و محصولات هسته‌دار و دانه‌دار، میزان تقریبی این خسارت را 30 تا 60 درصد برشمرد و تصریح کرد: در ارومیه که قطب اصلی تولید سیب است، بیش از 60 درصد محصول سیب زرد آسیب دیده است که امیدواریم با باز شدن راه‌های صادراتی و ایجاد ارزش افزوده این کاهش تولید جبران شود.

نگهداری یکی از تصمیم‌های خوب دولت را کنترل و واردات موز و مشروط کردن آن به ازای واردات سیب عنوان کرد و یادآور شد: هم‌اکنون موز به قیمت چهارهزار و 700 تا پنج‌هزار تومان عرضه عمده می‌شود که این افزایش قیمت موز اتفاق خوبی است، چون با کاهش مصرف این محصول که تولید داخلی ما نیست تقاضا برای سیب و پرتقال افزایش می‌یابد.

وی با بیان کاهش یک میلیون تنی تولید سیب در سال جاری، بازار بهتری را برای این محصول به‌دلیل افزایش صادرات و تولید کم آن پیش‌بینی کرد و اظهار داشت: این میزان تولید سیب در کشور جوابگوی مصرف داخلی و صادرات است و تنها شاهد افزایش منصفانه قیمت سیب خواهیم بود.


اتحادیه، همچنان در انتظار مجوز تأسیس شرکت ملی حمل و نقل باغی

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی باغداران ایران از عدم صدور مجوز تأسیس شرکت ملی حمل و نقل باغی تأکید کرد: راه‌اندازی یک شرکت ملی و بین‌المللی حمل و نقل باغی جزو سند چشم‌انداز ما بود که متأسفانه با وجود دستیابی به 80 درصد برنامه‌های کوتاه‌مدت و 50 درصد برنامه‌های میان‌مدتمان تاکنون و همچنین قول‌های مساعد داده شده نتوانستیم آن را عملیاتی کنیم.

نگهداری در پایان با اشاره به حمایت وزارت جهاد کشاورزی در زمینه صنایع تبدیلی گفت: تاکنون کارخانه‌ها و کارگاه‌های مناسبی از سوی شرکت‌های تعاونی راه‌اندازی شده‌اند و خدمات خوبی را ارائه داده‌اند، اما برای رسیدن به نتایج مطلوب و رساندن ضایعات 33 درصدی به صفر راه زیادی را در پیش داریم./

A-950123-04


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید