Iranian Agriculture News Agency

در دیدار دوجانبه وزیران کشاورزی ایران و قزاقستان مطرح شد؛

مذاکرات ایران و قزاقستان برای تبادل دام زنده، بذر برنج، روغن، ذرت، گندم و جو/ افتتاح رسمی سازمان اسلامی امنیت غذایی در اردیبهشت 95

امروز در دیدار وزیران کشاورزی ایران و قزاقستان در تهران، زمینه‌های توسعه همکاری‌های کشاورزی میان دو کشور ازجمله در مبادله برخی کالاهای استراتژیک کشاورزی در دستور کار قرار گرفت.

مذاکرات ایران و قزاقستان برای تبادل دام زنده، بذر برنج، روغن، ذرت، گندم و جو/ افتتاح رسمی سازمان اسلامی امنیت غذایی در اردیبهشت 95

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، امروز در دیدار وزیران کشاورزی ایران و قزاقستان در تهران، زمینه‌های توسعه همکاری‌های کشاورزی و امضای تفاهم‌نامه‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی ایران امروز در دیدار با وزیر کشاورزی قزاقستان ضمن اظهار خرسندی از برگزاری جلسات متعدد با هیأت قزاقی طی یک سال گذشته، به جایگاه مهم قزاقستان در آسیای میانه اشاره کرد و گفت: مبنای ما در آسیای میانه، توسعه همکاری‌های مؤثر و جدی است.

محمود حجتی با بیان اینکه تأکید رهبران دو کشور بر توسعه هرچه روابط بیشتر است، خاطرنشان کرد: روابط سیاسی دو کشور در وضعیت بسیار مناسبی است و زیرساخت‌های همکاری فی‌مابین از لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری روزبه‌روز در حال گسترش است.

وی به افتتاح راه‌آهن سه‌جانبه ایران، ترکمنستان، قزاقستان در اوایل سال جاری اشاره کرد و افزود: امیدواریم طی سفر آینده رئیس جمهوری قزاقستان در اوایل سال 95 به تهران، تفاهم‌نامه‌ای در جهت توسعه روابط منعقد شود.

حجتی با اشاره به اینکه زمینه همکاری در بخش کشاورزی متعدد است و بخشی از آن طی یک سال اخیر به تدریج رو به توسعه بوده است، ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های زیاد کشور قزاقستان در بخش کشاورزی و توانایی‌های ایران، امیدواریم بتوانیم روابط را بیش از پیش توسعه دهیم.

وی با اشاره به همکاری دو کشور در زمینه‌های آموزش، ترویج، تحقیقات و مبادله ژرم‌پلاسم تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با رایزنی مشکلات موجود بر سر راه توسعه روابط را برداریم و این سفر دستاوردهای خوبی را برای طرفین داشته باشد.

افتتاح رسمی سازمان اسلامی امنیت غذایی در اردیبهشت 95

وزیر کشاورزی قزاقستان نیز با اظهار خرسندی از حضور در ایران و مهمان‌نوازی ایرانیان به عملکرد سازمان اسلامی امنیت غذایی و شکل‌گیری آن با ابتکار رئیس جمهوری قزاقستان اشاره کرد.

آسیلجان مامیتبوک با اشاره به امضای منشور سازمان اسلامی امنیت غذایی از سوی ایران در کنار 45 کشور دیگر در سال 2013 اظهار داشت: این سازمان به‌دنبال حل مشکلات امنیت غذایی کشورهای عضو است و می‌تواند تشکیلات خوبی برای هماهنگی سیاست‌های امنیت غذایی و ذخیره‌سازی غذا برای مردمان باشد.

وی از افتتاح رسمی این سازمان در تاریخ 26 آوریل 2016 (15 اردیبهشت‌ماه 95) در شهر آستانه قزاقستان خبر داد و از وزیر کشاورزی ایران برای حضور در افتتاحیه دعوت به‌عمل آورد.

مامیتبوک یادآور شد: در نخستین جلسه خواستار تشکیلات سازمان و نقشه راه برای سال‌های آینده، مجریان اصلی این سازمان اعضای دبیرخانه و مدیرکل مشخص خواهند شد.

وی تأکید کرد: بر اساس منشور سازمان در شورای اجرایی آن هشت نفر عضو داریم که دو عضو دائمی و شش عضو متغیر شامل دو نفر از آفریقا، دو نفر از آسیا و دو نفر از اعراب خواهند بود.

مامیتبوک از نماینده ایرانی برای عضویت در شورای اجرایی دعوت به‌عمل آورد و خواستار کمک از سوی ایران جهت تصویب هرچه سریع‌تر منشور سازمان شد.

توافق‌ها متقاضی بذور برنج ایرانی

وزیر کشاورزی قزاقستان با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه میان دولت ایران و قزاقستان برای همکاری در حوزه قرنطینه و حفظ نباتات در آوریل 2016 و با حضور رئیس جمهوری قزاقستان در ایران گفت: تقاضای ما معرفی نماینده‌ای از ایران برای تعامل بیشتر و هماهنگی برای انعقاد تفاهم‌نامه است که سفیر ما نیز می‌تواند رابط بین دو طرف باشد.

وی با اشاره به حضور وزیر سرمایه‌گذاری و توسعه قزاقستان در ایران در آغاز فوریه 2016 و تشکیل گروه کاری برای همکاری در زمینه کشاورزی، با حمایت از این گروه تشکیل شده و رئیس گروه را معرفی کرده و خواستار مشخص شدن هرچه سریع‌تر ترکیب اعضای گروه برای شروع فعالیت‌ها شد.

مامیتبوک با اشاره به فروش غلات تولیدی قزاقستان به ایران افزود: روابط تجاری و اقتصادی دو کشور بر اساس تصمیمات دو دولت است و با ورود غلات ما به ایران روابط محکم‌تری بین دو کشور برقرار می‌شود.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری درساخت یک پایانه غلات در زمینی 50 هکتاری در قزاقستان خاطرنشان کرد: با مساعدت طرف ایرانی هرچه سریع‌تر کار ساخت پایانه شروع خواهد شد و با ایجاد این پایانه، هزینه‌هایی که تاکنون پرداخت شده است، برگشت‌پذیر خواهند بود.

وزیر کشاورزی قزاقستان ادامه داد: ما در روابط دوجانبه با کاهش واردات گندم و جو از سوی ایران نگران هستیم و امیدواریم این کاهش واردات به روابط تجاری ما صدمه نزند، چون هر محدودیتی در همکاری تجاری یک گام رو به عقب خواهد بود و سوددهی سرمایه‌گذاری‌های ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

مامیتبوک تصریح کرد: ما علاقه‌مند به همکاری در حوزه دامداری و فروش محصولات دامی هستیم و با مذاکرات سازمان‌های دامپزشکی در کشور و برداشته شدن محدودیت واردات گوشت گاو منجمد می‌تواند به توسعه روابط دو کشور کمک کند.

وی با تأکید بر اینکه هدف ما تجارت یک طرفه نیست و طرف ایرانی نیز علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در قزاقستان و تولید محصول است، یادآور شد: تاجران ایرانی بسیاری علاقه‌مند به توسعه شرکت‌های پژوهشی، آبزیان و دام در قزاقستان هستند؛ هرچند ما علاقه‌مند به ورود دام زنده از ایران هستیم و توافق شده است سالانه یک‌هزار و 500 گاو در کنار سایر مواد ژنتیکی، اسپرم و... از ایران خریداری شود.

وزیر کشاورزی قزاقستان تأکید کرد: به‌دنبال پلی برای تسهیل ارتباطات کشورها هستیم که بدون موافقت دامپزشکی امکان‌پذیر نیست و بعد از امضای تفاهم‌نامه در حوزه حفظ نباتات و قرنطینه، بلافاصله به‌دنبال انعقاد تفاهم در زمینه دامپزشکی هستیم.

مامیتبوک اظهار داشت: ما به‌دنبال همکاری بین دانشمندان در کشور و اعزام محققان خود به ایران برای آموزش و تعامل بیشتر هستیم.

وی همچنین افزود: در حال حاضر برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها از داروهای شیمیایی استفاده می‌کنیم و به‌دنبال استفاده از روش‌های بیولوژیک برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها و شیوه‌های جدید مبارزه هستیم و به‌دنبال همکاری مشترک با ایران در این حوزه خواهیم بود.

مامیتبوک خاطرنشان کرد: در حوزه تولید برنج علاقه‌مند به استفاده از بذور برنج ایرانی هستیم و با تولید آن می‌توانیم در آینده این محصول را به شما عرضه کنیم، برای حصول این امر می‌توانیم در یک طرح آزمایشی مقداری برنج کشت کرده و در صورت جواب‌دهی، یک طرح سرمایه‌گذاری بزرگ اجرا کنیم؛ در حال حاضر نیز موانع ورود بذر برنج ایرانی به کشور را برطرف کرده‌ایم.

امضای موافقت‌نامه قرنطینه‌ای در انتظار مقامات عالی دو کشور

در ادامه، رئیس سازمان حفظ نباتات نیز گفت: موافقت‌نامه قرنطینه در ابتدای دی‌ماه 1389 نهایی شد و در تاریخ یکم سپتامبر 2014 با سفر وزیر جهاد کشاورزی به قزاقستان پاراف نهایی شد؛ لذا در حال حاضر منتظر امضای مقامات عالی دو کشور است.

محمدعلی باغستانی‌میبدی با بیان اینکه ما در زمینه حفظ نباتات وضعیت مناسبی را داریم، ادامه داد: کارهای اجرایی توسعه سازمان حفظ نباتات و کارهای علمی توسط مؤسسه گیاه‌پزشکی انجام می‌شود.

وی با اشاره به سابقه بلندمدت کشور درباره کنترل بیولوژی کشور تصریح کرد: در سال جاری حدود 300 هزار هکتار تحت کنترل بیولوژیک داشته‌ایم و حدود 100 اینسکتاریوم در کشور وجود دارد که تولیدکننده عوامل بیولوژیک ماکرو و میکرو هستند، همچنین در زمینه تولید ابزارهای مبارزه غیرشیمیایی مانند فرمون‌ها و کارت زرد نیز دارای کارنامه موفقی هستیم.

باغستانی میبدی در پایان سخنان خود برای همکاری در زمینه اجرایی و تحقیقاتی اعلام آمادگی کرد.

مبادله ژرم‌پلاسم و ذخایر ژنتیکی

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این دیدار با اشاره به اقلیم‌های متفاوت موجود در کشور و تولید انواع میوه‌های گرمسیری، نیمه‌گرمسیری، سردسیری، انواع گیاهان دارویی، گل و گیاهان زینتی و قارچ‌های خوراکی در کشور اظهار داشت: پسته، زعفران و خرما محصولات منحصربه‌فردی هستند که هم‌اکنون در کشور ما به‌صورت ارگانیک نیز تولید می‌شوند و با توجه به نیاز شما به واردات این محصولات و سایر خشکبار می‌توانیم تعامل مناسبی را میان اتحادیه‌های دو کشور برقرار کنیم.

محمدعلی طهماسبی برای مبادله ژرم‌پلاسم و ذخایر ژنتیکی اعلام آمادگی کرد و یادآور شد: ما برای تبادل کارشناسان فنی نیز آماده هستیم و همچنین برای تولید محصولات گلخانه‌ای خارج از فصل نیز می‌توانیم هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم.

استقبال حجتی از تأمین واردات ذرت و روغن از قزاقستان

در پایان وزیر جهاد کشاورزی ایران با بیان اینکه ایران آمادگی دارد تمام تجربیات خود را در زمینه‌های آموزش، تحقیقات، بیوتکنولوژی، بذر، نهال و حفظ نباتات در اختیار قزاقستان قرار دهد، گفت: خوشبختانه موافقت‌نامه همکاری در زمینه حفظ نباتات آماده امضاء است و با سفر ریاست جمهوری قزاقستان به ایران منعقد خواهد شد، درباره امضای سند قرنطینه دامی نیز ما آمادگی خود را اعلام می‌کنیم و امیدواریم با امضای این سند تسهیلاتی در صادرات محصولات دامی ایجاد شود.

حجتی درباره واردات غلات افزود: ما امیدواریم از این پس با توجه به افزایش تولید در کشور نیازی به واردات گندم نداشته باشیم، اما درباره واردات ذرت و روغن تا سال‌های سال نیازمند واردات این محصولات هستیم که در این زمینه بهترین گزینه برای ما کشور قزاقستان است.

وی تأکید کرد: ما برای همکاری کاملاً آماده هستیم و قزاقستان می‌تواند آنچه را در ایران می‌بینید متعلق به خود بداند و مطمئن باشد در زمینه‌های نیازمندی‌های ایران ترجیح می‌دهید واردات از این کشور صورت گیرد.

حجتی در پایان اظهار امیدواری کرد که روابط دو کشور طی دوره وزارت دو وزیر توسعه یابد./

A-941224-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید