Iranian Agriculture News Agency

ویژه نامه گربه‌سانان ایران منتشر می‌شود

مدیرکل دفتر حیات وحش وتنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از چاپ ویژه نامه گربه سانان ایران Iran Cat-News Special Issue با همکاری گروه متخصصین گربه‌سانان، خبر داد و گفت: این اتفاق بسیار خوشایندی برای 10 گونه گربه‌سان ایران است که تاکنون اطلاعات اندکی از آنها به صورت پراکنده خصوصاً گربه‌سانان کوچک جثه ایران در دسترس بوده‌است.

ویژه نامه گربه‌سانان ایران منتشر می‌شود

مدیرکل دفتر حیات وحش وتنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از چاپ ویژه نامه گربه سانان ایران Iran Cat-News Special Issue با همکاری گروه متخصصین گربه‌سانان، خبر داد و گفت: این اتفاق بسیار خوشایندی برای 10 گونه گربه‌سان ایران است که تاکنون اطلاعات اندکی از آنها به صورت پراکنده خصوصاً گربه‌سانان کوچک جثه ایران در دسترس بوده‌است .

به گزارش ایانا، مجید خرازیان مقدم بیان کرد: خوشبختانه در قالب این ویژه نامه امکانی فراهم آمد تا داده‌های به روز شده‌ای از 10 گونه گربه‌سان ایران شامل دو گونه منقرض شده ببر مازندران و شیر ایرانی و 8 گونه موجود حال حاضر در زیستگاه‌های کشور شامل یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاهگوش، گربه پالاس، گربه شنی، گربه جنگلی و گربه وحشی منتشر شده و در اختیار علاقمندان قرار گیرد .

وی ادامه داد: در قالب این ویژه نامه علاقمندان خواهند توانست اطلاعات به روز شده از گربه‌سانان ایران در ارتباط با پراکنش، وضعیت بیولوژیکی و اکولوژیکی، تهدیدات، روند حفاظتی و اقدامات مدیریتی مورد نیاز برای حفاظت گربه‌سانان ایران بدست آورند .

مدیرکل دفتر حیات وحش وتنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: این ویژه نامه به همت دفتر حیات وحش و تنو ع زیستی سازمان و گروه متخصصین گربه‌سانان IUCN و با همکاری صمیمانه نویسندگان مقالات آقایان کاوه فیض اللهی ( نویسنده مقاله ببر)، سام خسروی فرد (نویسنده مقاله شیر ایرانی)، محمد صادق فرهادی نیا (نویسنده مقالات یوزپلنگ آسیایی و گربه پالاس)، احسان مغانکی (نویسنده مقاله کاراکال)، طاهر قدیریان (نویسنده مقاله گربه شنی)، آرش قدوسی (نویسنده مقاله گربه وحشی) و خانم ها آرزو صانعی (نویسنده مقاله پلنگ ایرانی و گربه جنگلی) و مرضیه موسوی (نویسنده مقاله سیاهگوش) به چاپ رسیده است .

وی ادامه داد: اطلاعات این ویژه نامه با تشریک مساعی جمع کثیری از کارشناسان ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها، عکاسان حیات وحش و سایر اعضای محترم سمن‌های علاقمند در حوزه فعالیت حیات وحش توانست به نتیجه برسد .

مقدم تصریح کرد: یک کار گروهی که آغاز آن بر می‌گردد به 5 سال گذشته که طی جلسات متعددی در دفتر حیات وحش و تنوع زیستی با سرپرستی و حمایت مدیریت وقت، آقای دکتر حسین محمدی، نویسندگان مقالات تعیین شدند و الگوی کار که از سوی گروه متخصصین گربه سانان IUCN تعیین شده بود

این مقام مسئول ادامه داد: کار جمع آوری اطلاعات و نگارش مقالات آغاز شد و در قالب کارگاه آموزشی سه روزه‌ای در آذرماه 1390 در دانشگاه محیط زیست کرج در زمان ریاست آقای دکتر اصغر محمدی فاضل، تمامی این افراد گرد هم آمدند و با راهبری گروه متخصصین گربه‌سانان IUCN ، آقای اورس برایتن موزر و خانم کریستین برایتن موزر، پیش نویس مقالات در حضور کارشناسان استانها به بحث و تبادل نظر گذاشته شد .

مدیرکل دفتر حیات وحش وتنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: نقاط قوت و ضعف کار تعیین شد و نگارش مقالات وارد مرحله جدی کار خود شد. البته در این مدت با پشتکار و تلاش نویسندگان مقالات و علیرغم وقفه طولانی در چاپ این ویژه نامه، همواره اطلاعات مقالات به روز شد تا خروجی ویژه نامه به صورتی قابل قبول و حاوی رکوردهای به روز شده از گربه سانان ایران به چاپ برسد .

وی یاد آور شد: نکته قابل توجه اینکه چاپ این ویژه نامه نشان داد، بر خلاف تصور، ایرانیان علاقمند به کار تیمی هستند و در صورت راهبری مدیریت شده، نتایج ارزشمندی حاصل خواهد شد .

مقدم خاطر نشان کرد: آنچه مشهود است به همت تلاش و پشتکار نویسندگان، مقالات منتشر شده ویژه نامه گربه‌سانان ایران بسیار غنی تر و پربارتر از مقالات گربه سانان چین ارزیابی می‌شود. علاقمندان می‌توانند با استفاده از آدرس زیر اقدام به دانلود مقالات منتشر شده ویژه نامه گربه‌سانان ایران کنند و به سایر اخبار و مقالات علمی منتشر شده در خصوص گربه‌سانان جهان در وب سایت تخصصی CAT-SPECIALIST GROUP دسترسی پیداکنند .

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام)، گفتنی است، IUCN/SSC Cat Specialist Group در سال دو بار (بهار و پاییز) اقدام به انتشار مقالات علمی، مطالعات موردی و اخبار ویژه گربه‌سانان در قالب Cat-News می‌کند. ایران بعد از کشور چین دومین کشوری است که گروه متخصصین گربه سانان IUCN انتشار ویژه نامه گربه‌سانان آن را با توجه به تنوع گربه‌سانان ایران، عملیاتی کرد .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید