Iranian Agriculture News Agency

یاوران تولید فارس در باغ های سپیدان

به منظور اجرای طرح یاوران تولید محصولات باغی شهرستان سپیدان تعدادی از محققین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس و مدیران ستادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در باغ های شهرستان سپیدان حضور پیدا کردند.

یاوران تولید فارس در باغ های سپیدان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان در جمع اعضای یاوران تولید فارس با تاکید بر ترسیم نقشه راه برای بخش باغبانی این شهرستان به منظور انجام اقدامات بلند و کوتاه مدت و  ثبت درصد تحقق اقدامات سالانه گفت: نقشه راه برای آیندگان مستند و راهگشا خواهد بود.

مهدی نصیری با اشاره به اهمیت ارتباط با محققین معین شهرستان اظهار کرد: انتقال یافته های علمی از منابع غنی دانش روز کشاورزی که محققین مرکز تحقیقات کشاورزی هستند، به شیوه های مختلف طرح های الگویی و تحقیقی، کارگاه ها، بازدید های میدانی، مدرسه در مزرعه و آموزش چهره به چهره، برای افزایش سطح آگاهی بهره برداران، باید مورد توجه بیش از پیش قرار گیرد.

این مقام مسئول با بیان نقش سایت های الگویی تصریح کرد: در این شهرستان با برنامه ریزی سه سایت الگویی در سال جاری، اقدامات علمی برای هموار شدن مسیر دستیابی به اهداف تحقیقی-ترویجی و همکاری محققین معین در این خصوص زمینه ساز ایجاد تحول در بخش باغبانی شهرستان خواهد بود.

او با اشاره به تأثیر بسزای کیفیت محصولات در انبار مانی و بازار پسندی و کاهش ضایعات پس از برداشت ابراز کرد: فرآوری محصولات و گسترش صنایع تبدیلی در این شهرستان بسیار حائز اهمیت است و چشم امید همه باغداران به یاوران تولید است.

وی افزود: اقدامات اساسی در بخش باغبانی و برنامه ریزی برای اجرای اصولی فرآیند تولید و پس از تولید، از اولویت های نجات بخش در زمینه احیاء و حفظ باغ های این شهرستان است.

ارتباط با محققین معین گامی برای انتقال دانش

 رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس گفت: کسب دانش روز کشاورزی و دریافت راه کارهای علمی تخصصی برای رفع مشکلات و بهبود وضعیت بخش کشاورزی، پرسشگری کارشناسان این بخش را از محققین معین می طلبد.

محسن بذرافشان اظهارکرد: اجرای طرح های تحقیقاتی در شهرستان سپیدان با توجه به تنوع محصولات کشاورزی، در انتقال یافته های علمی اثربخش خواهد بود و برنامه ریزی در زمینه طرح های تحقیقاتی، با اقدامات مؤثر و ارتباط کارشناسان این مدیریت با محققین معین میسر می شود.

 وی افزود: با توجه به بررسی هایی که در این بازدید میدانی به عمل آمد، مسائل و چالش های سه محصول عمده باغی این شهرستان برطرف خواهد شد.

تالار ترویج دانش و فنون کشاورزی، کتابخانه همراه

مدیر هماهنگی ترویج و آموزش کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان فارس با اشاره به ظرفیت فضای مجازی و امکانات رسانه ای گفت: تالار ترویج دانش و فنون کشاورزی به مانند یک کتابخانه همراه است که اطلاعات فنی-تخصصی کشاورزی را بدون محدودیت زمان و مکان در اختیار علاقمندان و بهره برداران قرار می دهد.

حمید رضا ابراهیمی ابراز کرد: این تالار با دارا بودن 5767 رسانه نوشتاری، 938 رسانه الکترونیکی و 119 نرم افزارکشاورزی، تعداد زیادی منابع از جمله کتاب، دستورالعمل، نشریه، فصل نامه، اطلاعیه ترویجی، سخنرانی علمی وآثار صوتی را در اختیار علاقمندان و بهره برداران قرار می دهد.

او با بیان نقش مدارس مزرعه ای در به روز رسانی و افزایش اطلاعات فنی بهره برداران اظهار کرد: ایجاد سایت های الگویی در زمینه های انگور، سیب و گردو در شهرستان سپیدان به عنوان قطب تولیدات باغی، مسیر انتقال یافته های علمی باغبانی به بهره برداران این بخش را هموار می کند.

وی با تأکید بر گسیل امکانات به سمت مراکز جهاد کشاورزی افزود: طرح استاندارد سازی مراکز جهاد کشاورزی در ابعاد نرم افزاری و سخت افزاری در استان فارس در حال پیگیری و اجراست

به گفته ابراهیمی؛ در سال جاری مراکز جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان در قالب طرح مذکور قرار گرفته است و در سال های آینده، این طرح به شهرستان های دیگر نیز تعمیم داده خواهد شد.

مبارزه شیمیایی آخرین راهکار کنترل آفات

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس مبارزه شیمیایی را به عنوان آخرین راه کار کنترل آفات برشمرد و با تأکید بر انجام عملیات به زراعی گفت: اقداماتی از قبیل جمع آوری و دفن میوه های آلوده در باغ، رعایت بهداشت باغ، حذف علف های هرز و نصب کارتن های شیار دار برای به تله انداختن آفاتی همچون کرم سیب، به عنوان مبارزه غیر شیمیایی در کنترل تلفیقی آفات نقش شایان توجهی دارند.

 حمید دبیری با بیان تأثیر عوامل متعددی از جمله نوع سم، زمان و غلظت مناسب آن و تناوب در مصرف سموم برای جلوگیری از بروز پدیده مقاومت به سم، بر راهکارهای پیشگیری در بحث کنترل بیماری های درختان، به ویژه سیب و گردو تأکید کرد.

وی افزود: نظارت بر توزیع سموم در گشت های مشترک به طور مستمر از سوی نمایندگان مدیریت جهاد کشاورزی و دستگاه های مرتبط انجام و با شناسایی سموم تقلبی و غیر مجاز، موارد کشف شده امحاء می شود.

دبیری تصریح کرد: حضور مسئول فنی در فروشگاه های توزیع سموم و نحوه نگهداری سموم با رعایت استاندارد های تعریف شده، از اهداف گشت های مشترک است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید