Iranian Agriculture News Agency

انتقال آب از خلیج فارس تنها راه کم آبی استان فارس است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در سی و چهارمین جلسه کارگروه آب کشاورزی استان فارس گفت: از دو ماه گذشته تاکنون به صورت مستمر هر چهارشنبه جلسات هواشناسی را دراین سازمان برگزار کرده ایم که نتایج این جلسات با پیش بینی ها مطابقت داشته است.

انتقال آب از خلیج فارس تنها راه کم آبی استان فارس است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، احمد طمراسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس پیشنهاد داد:  در بخش های خبری اخبار شبکه فارس علاوه بر گزارش هواشناسی، هواشناسی کشاورزی را هم اضافه نمایند تا توصیه های کارشناسی به اطلاع بهره برداران بخش کشاورزی که جمعیت زیادی را در استان به خود اختصاص می دهند؛  رسانده شود.

وی تصریح کرد: پیش بینی بارش برای ما بسیار مهم است و ما بایستی بدانیم که فاصله بین اولین بارش و بارندگی بعدی چه مدت طول می کشد چرا که اگر فاصله اولین بارندگی با بارندگی بعدی زیاد باشد می توان با یک تامل یک تا دو هفته ای مبادرت به کشت نمود و از بروز خسارت جلوگیری کرد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در سال زراعی پیش رو ما دغدغه ای در زمینه بذر نداریم و این در حالی است که امروز در کشورکمبود بذر بزرگترین مشکل است ولی به حمدالله استان فارس علی رغم وجود خشکسالی توانسته است بذر مورد نیاز کشاورزان خود را تامین نماید.

وی بیان کرد: بایستی در تعیین قیمت آب بها کمیته ای متشکل از سازمان آب منطقه ای استان فارس، سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و نظام صنفی استان فارس تشکیل تا حقی از کسی ضایع نشود.

در ادامه این جلسه نماینده مردم شهرستان های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در خانه ملت،  ضمن گله مندی از عدم حضور نمایندگان مردم شهرستان های شیراز و خرامه در مجلس شورای اسلامی، در این جلسه، تاکید کرد: دنیا رو به گرم شدن است و شرایط و وضعیت کم آبی سال به سال بیشتر خواهد شد و  بهترین راه کارمانند استان های اصفهان، کرمان و خراسان جنوبی ؛ آوردن آب از خلیج فارس به این استان و هدایت آن به سمت سد درودزن است که بایستی به جدیت توسط نمایندگان شیراز و خرامه، استانداری و سازمان آب منطقه ای جهت به نتیجه رسیدن این طرح در راستای تولید پایدار و درمان مشکل این منطقه  دنبال شود و بر اساس آن همه مردم در بخش های مختلف بتوانند  از آب  به نحو مطلوب استفاده نمایند.

جلال رشیدی کوچی در این افزود: در سال گذشته بیش از 360 میلیون مترمکعب آب از سد درود زن جهت کشاورزی رهاسازی شده است که بیش از 70 میلیون متر مکعب از آن در کانال ها هدر رفته است وبرای حل این معضل ما بایستی در کانال ها لوله گذاری کنیم و آب را از این طریق بر سر مزارع کشاورزان بیاوریم و از آنجا نیز کشاورزان با استفاده از سیستم های نوین آبیاری با کمترین هدر رفت آب اقدام به کشاورزی نمایند.

وی تصریح کرد: برای اجرایی شدن این کار مهم و اصولی می توان با مشارکت مردم و بخش خصوصی  اقدام  و بدین ترتیب می توان سالانه آب مشخصی در اختیار کشاورزان با کمترین هدر رفت آب قرار داد.

در ادامه این جلسه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: میزان بارندگی در سال زراعی گذشته در استان فارس نسبت به میانگین بلند مدت 40 درصد کاهش داشته است.

محمود رضایی در جمع بندی جلسه  ضمن تشکر از هماهنگی های موجود بین دستگاه های ذی مدخل در زمینه رهاسازی آب از سد درودزن در سال زراعی گذشته افزود: در سال جاری با توجه به پیش بینی های هواشناسی از نیمه دوم آذر ماه به بعد شاهد بارش های نرمال در استان فارس هستیم.

وی مصوب کرد: بایستی اطلاع رسانی در زمینه پیش بینی های هواشناسی در زمینه کشاورزی از طریق صدا و سیما پخش گردد و همچنین این پیش بینی ها از طریق شبکه های مجازی در اختیار بهره برداران بخش کشاورزی قرار گیرد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه کانال های انتقال آب معیوب هستند بنابراین بایستی سازمان آب منطقه ای استان فارس در قالب طرحی لوله گذاری در این کانال ها را به وزیر نیرو ارائه دهد و در قالب یک نقشه فنی این مهم اجرا شود.

وی تاکید کرد: ما برای کشت در سه شهرستان، مرودشت، زرقان و خرامه نیازمند به یک طرح جامع آب و کشت هستیم و در قالب این طرح کشت در حوزه آبخور سد درودزن انجام شود.

رضایی در آخرین مصوبه خود گفت: جهت تعیین حقابه،  کمیته ای سه نفره متشکل از سازمان آب منطقه ای استان فارس، سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و نظام صنفی استان فارس تشکیل و در اسرع وقت نسبت به تعیین آن اقدام نمایند.

این جلسه به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، دبیری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و با حضورنماینده مردم شهرستان های مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل سازمان آب منطقه ای ، رئیس سازمان هواشناسی، فرماندارشهرستان زرقان و معاونین فرمانداران شهرستان های شیراز و مرودشت ، مدیران جهاد کشاورزی سه شهرستان، دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان و دبیران اجرایی نظام صنفی کشاورزی سه شهرستان حضورو یکی از اعضاء خانه کشاورز حضور داشتند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید