Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرم‌آبی به ایانا مدعی شد:

بی‌مهری سازمان میادین و دامپزشکی به ماهیان گرم‌آبی/ لبنان خواهان تهاتر آبزیان گرم‌آبی با زیتون

با وجود آنکه ماهیان گرم‌آبی بازارهای مناسب صادراتی را در کشورهای همسایه داشتند، اما بی‌مهری سازمان میادین و دامپزشکی برای عرضه داخلی و خارجی این محصولات وجود دارد.

بی‌مهری سازمان میادین و دامپزشکی به ماهیان گرم‌آبی/ لبنان خواهان تهاتر آبزیان گرم‌آبی با زیتون


با وجود آنکه ماهیان گرم‌آبی بازارهای مناسب صادراتی را در کشورهای همسایه داشتند، اما بی‌مهری سازمان میادین و دامپزشکی برای عرضه داخلی و خارجی این محصولات وجود دارد.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرم‌آبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: مدتی است که صادرات ماهیان گرم‌آبی بر اثر شیطنت‌های برخی کشورها دچار نقصان شده است که یکی از آنها امنیتی بودن کشور عراق و دیگری وجود رقبایی همچون چین و ترکیه در منطقه است.

حسن آقازاده افزود: در حال حاضر تجار عراقی برای آنکه محصولات را با قیمت پایین‌تر تهیه کنند، از کشورهایی چون چین و ترکیه که آبزیان گرم‌آبی خود را با قیمت‌های پایین‌تر و حتی منجمد عرضه می‌کنند، بهره می‌برند.

وی خاطرنشان کرد: این عوامل باعث می‌شود که صادرات آبزیان فوق از ایران دچار افت شود.

آقازاده ادامه داد: باید به‌دنبال تجدیدنظر کشورهای هدف باشیم و با فرآوری بیشتر محصولات بتوانیم ضایعات را در مبداء کاهش داده و محصولاتی شناسنامه‌دار را تحویل مشتریان دهیم.

وی تصریح کرد: طرح اولیه فوق تهیه شده، اما در حال حاضر سازمان دامپزشکی کشور پروتکلی موثق با کشورهای فوق برای ارسال محموله‌های صادارتی منعقد نکرده است.


فرآوری و ارسال محموله‌های صادراتی به بازارهای هدف، در دستور کار

مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرم‌آبی یادآور شد: اگر آبزیان تولیدشده به‌صورت تمیز و فیله در قالب یونولیت‌های در اوزان کوچک تهیه و حمل شود، امکان ماندگاری بیشتر به‌صورت تازه‌خوری تا 15 روز را در یخچال‌های خانگی خواهد داشت؛ بنابراین باید هرچه سریع‌تر نسبت به تغییر رویه و روش سنتی تولید اقدام کنیم.

آقازاده تأکید کرد: تولید سوسیس، کالباس، برگر، کوفته، خوراک ماکارونی، ماهی و فیله بدون استخوان آن در مراکز فرآوری کشورمان در حال انجام است و به‌زودی به بازارهای هدف راه پیدا خواهد کرد، اما لازم است در این بین سازمان دامپزشکی کشور نیز در پروسه تمدید پروانه‌ها و اخذ استانداردهای لازم به تولیدکنندگان کمک کند.

وی اظهار داشت: کشورهایی همچون امارات، عراق، ارمنستان، آذربایجان، روسیه و لبنان به شدت مشتاق استفاده از فرآورده‌های آبزیان به‌صورت فوق هستند و علاوه بر آن امکان تهاتر آبزیان به‌صورت تازه و فرآوری‌شده با محصولاتی چون روغن زیتون و سایر تولیدات آنها وجود دارد؛ به‌گونه‌ای که کشور لبنان پیشنهاد داده که محصولات فوق به کشورش وارد شود.

آقازاده همچنین گفت: در دولت گذشته اعتباری برای تهاتر کالاهای فوق از محل صندوق ذخیره ارزی در نظر گرفته شده بود، اما در شرایط حاضر، صندوق فوق پولی برای این اقدامات ندارد.

وی در ادامه افزود: روند صادراتی ماهیان گرم‌آبی در حال حاضر با شادابی بازار همراه نیست، اما امیدواریم که در ماه‌های اوج صادرات که طی دو ماه آینده خواهد بود، بتوانیم شاهد جهش قابل ملاحظه‌ای در این بخش باشیم.

سطح کشت ماهیان گرم‌آبی در کشور 42 هزار هکتار است

مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرم‌آبی سطح زیر کشت ماهیان گرم‌آبی در کشور را 42 هزار هکتار برشمرد و خاطرنشان کرد: در سال گذشته 148 هزار تن محصول از این سطح برداشت و راهی بازار شد.

آقازاده ادامه داد: تولید در شرایط حاضر با کمترین مشکل روبه‌رو است، اما بازار هدف برای صادرات و بازار داخلی از وضعیت نامناسبی برخوردار است.

وی تصریح کرد: متأسفانه سلف‌خرهایی در بخش ماهیان گرم‌آبی وجود دارند که باعث می‌شوند قیمت ماهی از مزرعه تا بازار از افزایش بی‌دلیلی برخوردار شود؛ به‌گونه‌ای که محصول را شش‌هزار تومان از تولیدکننده می‌خرند، اما به دست مشتری بالای 10 هزار تومان می‌رسد.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرم‌آبی یادآور شد: در این بین تنها سود پنج درصدی عاید تولیدکننده خواهد شد، اما واسطه‌ها از سودی 30 تا 40 درصدی برخوردار خواهند شد.

آقازاده از عدم حمایت‌های سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری خبر داد و تأکید کرد: اگر تولیدکننده‌ای بخواهد غرفه در میادین میوه و تره‌بار داشته باشد، باید بر اساس فراخوان و مزایده‌ای که این سازمان برگزار می‌کند، بتواند مکانی را برای فروش محصول خود در اختیار بگیرد که این امر مستلزم هزینه بالا و افزایش قیمت تمام‌شده است و به نفع تولیدکننده نیست.

وی در پایان اظهار داشت: لازم است دستگاه‌هایی چون دامپزشکی و سازمان میادین میوه و تره‌بار با تولیدکنندگان مهربان‌تر باشند تا شاهد رونق آبزیان در بازارهای صادراتی و بازارهای داخلی باشیم./

M-950824-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید