Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در گفت‌وگو با ایانا:

توسعه صادرات با پای پیاده امکان‌پذیر نیست/ نه هواپیما داریم، نه واگن و نه کشتی

نماینده بخش خصوصی تولید محصولات کشاورزی، از نبود زیرساخت‌های مناسب برای توسعه صادرات خبر داد.

توسعه صادرات با پای پیاده امکان‌پذیر نیست/ نه هواپیما داریم، نه واگن و نه کشتی


نماینده بخش خصوصی تولید محصولات کشاورزی، از نبود زیرساخت‌های مناسب برای توسعه صادرات خبر داد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان این مطلب گفت: زیرساخت‌های ایران برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی، بسیار سطح پایین و در مواقعی غیرقابل استفاده است؛ بنابراین چگونه می‌توان با پای پیاده، به این موضوع پرداخت؟

سیدرضا نورانی با اشاره به اینکه مسئله حمل‌ونقل، یکی از بحث‌های جدی و پراهمیت در صادرات است، افزود: 90 درصد بحث صادرات را حمل‌ونقل تشکیل می‌دهد؛ آن هم حمل و نقلی که علاوه بر رساندن سالم محصولات به مقصد، کیفیت آن را نیز حفظ کرده و باعث از دست رفتن مشتری نشود.

وی بیان کرد: از اواخر دهه 70 به بعد به‌دلیل فرسودگی ناوگان هوایی، امکان صادرات محصول به اروپا را نداشتیم؛ در حالی که پیش از آن تا حدودی برخی اقلام به مقاصدی مانند لندن، هامبورگ، آمستردام، فرانکفورت و پاریس ارسال می‌شد.

به گفته نورانی، اما تقریباً از اوایل دهه 80 به بعد، این موضوع کم‌رنگ شد و اکنون اگر محصولی قرار است به اروپا صادر شود، به کمک هواپیماهای مسافربری و با هزاران مشغله انجام می‌گیرد؛ بنابراین به‌راحتی فرصت صادرات هوایی به کشورهای اروپایی را از دست دادیم، در حالی که هم‌اکنون حداقل به 10 هواپیمای کارگو نیاز است.

وی ادامه داد: اگر صادرات هوایی، رونق می‌گرفت و مشتری محصولات کشاورزی ایران، روزبه‌روز بیشتر می‌شد، قطعاً ناوگان جاده‌ای، ریلی و دریایی نیز اقدامات اساسی برای توسعه انجام می‌دادند، اما متأسفانه این سه ناوگان در سال‌های اخیر نه تنها توسعه نیافته، بلکه تحلیل رفته است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران درباره ناوگان جاده‌ای تصریح کرد: از سال 74 از وزیر کشاورزی وقت، درخواست کردیم که حداقل دوهزار کانتینر یخچالی برای صادرات فراهم کند، اما به واسطه قانونی که در حمایت از تولید کانتینر داخلی به تصویب رسیده، ورود این تجهیزات ممنوع اعلام شده است. در حالی که ایران تنها می‌تواند بدنه آن را بسازد و باید موتور کانتینر از کشورهای خارجی وارد شود؛ بنابراین اکنون گفته می‌شود که تعداد کانتینرهای قابل استفاده از 300 دستگاه تجاوز نمی‌کند.

نورانی یادآور شد: تا حدود سه سال پیش، کشتی که کانتینر یخچالی داشته باشد، در اختیار ما نبود. سپس با همکاری سازمان کشتیرانی و سازمان توسعه تجارت، حدود 120 کانتینر خریداری شد، اما متأسفانه به‌دلیل اختلافی که در پرداخت یارانه از طرف سازمان توسعه تجارت، به وجود آمد، استفاده از این تجهیزات، منتفی شد.

وی اضافه کرد: بنابراین مسیر بوشهر که می‌توانست ما را به چهار مقصد قطر، کویت، عربستان و بحرین متصل کند، از دست رفت و اکنون بارها در کشور ثالث، تخلیه و مجددا بارگیری می‌شود.

نورانی معتقد است: به همین دلیل صادراتی که می‌توانست هشت تا 12 ساعت به طول بینجامد، به 12 تا 15 روز افزایش یافت و علاوه بر آن، کیفیت محصولات کشاورزی به موازات تعداد روزها پایین می‌آید. ضمن اینکه تاجر مجبور است تا سه برابر هزینه بیشتری بپردازد و به دلیل زمان‌بر بودن، کم‌کم مشتری از دست خواهد رفت.

وی درباره ناوگان ریلی تأکید کرد: متأسفانه هنوز حتی یک واگن یخچالی در اختیار نداریم تا حداقل بتواند محصولات کشاورزی را تا بندرگاه حمل کند. در حالی که می‌توان از این ظرفیت برای تجارت با ترکیه و آسیای دور نیز استفاده کرد؛ بنابراین وجود حداقل 50 واگن، بسیار ضروری به‌نظر می‌رسد./

V-950822-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید