Iranian Agriculture News Agency

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور ساماندهی کود و بهبود تغذیه گیاهی در گفت‌وگو با ایانا:

استانداردهای کود به‌زودی تصویب و اجرایی می‌شود/ ثبت 4200 برند کودی تاکنون

پس از تصویب در شورای اداره استاندارد، کودهای شیمیایی تنها با نشان استاندارد اجازه توزیع دارند.

استانداردهای کود به‌زودی تصویب و اجرایی می‌شود/ ثبت 4200 برند کودی تاکنون


پس از تصویب در شورای اداره استاندارد، کودهای شیمیایی تنها با نشان استاندارد اجازه توزیع دارند.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور ساماندهی کود و بهبود تغذیه گیاهی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: همزمان با آغاز سال زراعی جدید، کودهای پایه مورد نیاز بخش کشاورزی با قیمت مصوب تأمین و در اختیار بهره‌برداران قرار گرفته است.

شمس‌الله ملازاده افزود: بر اساس ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی، پایش کیفیت کودهای کشاورزی توزیعی در دستور کار بوده و تاکنون چهارهزار و 200 برند کودی مورد تأیید مؤسسه تحقیقات خاک و آب از لحاظ کیفی قرار گرفته و به ثبت رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: کودهایی که گواهی ثبت نداشته باشند اجازه توزیع نداشته و باید مواد تشکیل‌شده کود را به حد استاندارد برسانند.

ملازاده ادامه داد: در حال حاضر بیش از 20 نوع به سبد کودی اضافه شده تا بهره‌برداران بتوانند انتخاب‌های مناسبی داشته باشند.

وی از اضافه شدن کودهای سولفات آمونیوم، سولفات آهن، سولفات روی و دی‌آمونیوم فسفات به سبد کودی خبر داد و تصریح کرد: بهره‌برداران مختار هستند که با توجه به میزان نیاز خاک و گیاه، نسبت به استفاده از آنها اقدام کنند.

معاون فنی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یادآور شد: افزایش کیفیت کودهای مصرفی باعث شده که عملکرد محصولات کشاورزی بالا رفته و رغبت کشاورزان نیز به مصرف کود بیشتر شود.

ملازاده تأکید کرد: در حال حاضر بخشی از کودهای فسفاته، ازته و پتاسه یارانه‌ای تأمین می‌شود و قیمت نیز مطابق آنچه شورا مصوب می‌کند، اعمال می‌شود.

وی از اجرای اجباری کردن استانداردهای کود خبر داد و اظهار داشت: با همکاری سازمان ملی استاندارد، معاونت زراعت و مؤسسه تحقیقات خاک و آب، استانداردهای کودهای توزیعی در کشور اجباری می‌شود.

ملازاده همچنین گفت: در شورایی که وزیر جهاد کشاورزی یکی از اعضای آن است، استانداردهای کود به‌زودی تصویب و در کل کشور اجرایی می‌شود.

وی در ادامه افزود: اجرای این مصوبه حاصل دو سال کار مداوم مؤسسه‌های تحقیقاتی و سایر بخش‌ها مرتبط است.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور ساماندهی کود و بهبود تغذیه گیاهی در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از کودهای استاندارد علاوه بر آنکه کیفیت کودهای مصرفی را افزایش می‌دهد، اعتماد کشاورزان را نیز برای مصرف برندهای مطرح و مناسب برمی‌انگیزد و بدین‌ترتیب عملکرد در واحد سطح افزایش می‌یابد./

M-950805-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید