Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن خبر داد:

راه‌اندازی طرح یک مرغداری، یک مدرسه/ ایجاد ستاد ترویج مصرف تخم‌مرغ در سراسر کشور

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن از راه‌اندازی طرح "یک مرغداری - یک مدرسه" خبر داد و گفت: در این طرح مرغداران با هزینه خود در ترویج فرهنگ مصرف تخم‌مرغ مشارکت می کنند، این طرح هم‌اکنون در استان‌های تهران، البرز، قزوین، قم، خراسان رضوی، سمنان، آذربایجان غربی و شرقی، مرکزی، همدان و اصفهان در حال انجام است.

راه‌اندازی طرح یک مرغداری، یک مدرسه/ ایجاد ستاد ترویج مصرف تخم‌مرغ در سراسر کشور


مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن از راه‌اندازی طرح "یک مرغداری - یک مدرسه" خبر داد و گفت: در این طرح مرغداران با هزینه خود در ترویج فرهنگ مصرف تخم‌مرغ مشارکت می کنند، این طرح هم‌اکنون در استان‌های تهران، البرز، قزوین، قم، خراسان رضوی، سمنان، آذربایجان غربی و شرقی، مرکزی، همدان و اصفهان در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار ایانا، رضا ترکاشوند در نشستی خبری که به مناسبت روز جهانی تخم‌مرغ برگزار شد، با اشاره به خواص تغذیه‌ای تخم‌مرغ افزود: تخم‌مرغ را می‌توان معجزه خلقت نامید و به آن لقب "معجون سلامتی" داد، زیرا منبع خوبی از پروتئین ، ویتامین‌ها و املاح ضروری است و می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی اصلی در برنامه غذایی افراد قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بیش از یک میلیون و 200 هزار تن ظرفیت‌سازی صنعت مرغ تخمگذار در کشور توسط بخش خصوصی انجام گرفته است که فرصت بسیار خوبی را برای استفاده از این محصول با ارزش ایجاد کرده است، اما متأسفانه سرانه مصرف در ایران بسیار پایین‌تر از میانگین جهانی است؛ به‌طوری که در کشور به ازای هر نفر 180 تا 190 عدد در سال تخم‌مرغ مصرف می‌شود، در حالی که در کشورهای توسعه یافته این تعداد 300 عدد است به عبارت دیگر در این کشورها تقریباً هر فرد روزی یک عدد تخم‌مرغ مصرف می‌کند.

ترکاشوند ادامه داد: با توجه به اینکه ایران به‌دلیل فرهنگی و مذهبی با محدویت‌های زیادی در تأمین مواد پروتئینی روبه‌رو است، به وجود آمدن این ظرفیت را می‌تواند به‌عنوان یک فرصت برشمرد، ضمن اینکه از قمیت پایین‌تری نسبت به سایر منابع پروتئینی دارد و می‌تواند قشر کم‌درآمد جامعه را منتفع کند.


راه‌اندازی سامانه اعلام قیمت تخم‌مرغ

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن با اشاره به نامگذاری 17 مهر به نام روز ملی تخم‌مرغ تصریح کرد: بر اساس رسم هر سال در روز ملی تخم‌مرغ ستاد کشوری ترویج مصرف تخم‌مرغ برنامه‌های را برای معرفی خواص تخم‌مرغ و ترویج مصرف این محصول با ارزش اقدام به برگزاری گردهمایی و جلسات می‌کند، اما با توجه به تأثیر تخم‌مرغ در سلامت جامعه، به‌نظر می‌رسد پرداختن به این موضوع در یک روز از سال کافی نباشد؛ بنابراین تصمیم گرفته شد که در همه استان‌های کشور ستاد ترویج مصرف تخم‌مرغ با حضور نمایندگان ارگان‌های دولتی و خصوصی تشکیل و فعال شود.

وی از راه‌اندازی سامانه اعلام قیمت از روز شنبه توسط اتحادیه مرغداران میهن خبر داد و یادآور شد: هم‌اکنون چندین صنف و فرد قیمت مرغ و تخم‌مرغ را بر اساس منافع خود اعلام می‌کنند این عمل باعث نابسامانی در بازار شده است، به همین دلیل طی هماهنگی‌های انجام شده از این پس اعلام قیمت با اتحادیه مرکزی مرغداران خواهد بود. به این ترتیب از روز شنبه (17 مهرماه) به‌طور آزمایشی قیمت‌ها بر روی سایت اتحادیه مرغداران میهن اعلام خواهد شد.


صادرات 10 درصد تولید تخم‌مرغ در سال گذشته

ترکاشوند درباره صادرات تخم‌مرغ تأکید کرد: در سال گذشته حدود 100 هزار تن تخم‌مرغ معادل 10 درصد از کل تولید به کشورهای منطقه صادر شد که از این لحاظ سال خوبی را تجربه کردیم.

وی اظهار داشت: از دلایل بهبود بازار صادرات تخم‌مرغ در سال گذشته بروز آنفلوآنزای حاد پرندگان در ترکیه بود که از رقبای اصلی ما در بازارهای صادراتی منطقه است، این اتفاق تا حدی زیادی به تسخیر بازار عراق به کمک ایران آمد.

ترکاشوند صادرات تخم‌مرغ در دنیا را منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: تخم‌مرغ محصول فسادپذیر است به همین دلیل بازارهای صادراتی آن معمولاً منطقه‌ای است. تخم‌مرغ ایران نیز به‌صورت عمده به کشورهای منطقه ازجمله عراق و افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، بحرین، عمان و آذربایجان صادر می‌شود.

وی درباره حمایت از تولید مرغ و تخم‌مرغ در راستای صادرات نیز افزود: در سال 93 از ستاد تنظیم بازار مصوبه‌ای گرفتیم که اعتبار برای حمایت از صادرات تخم‌مرغ را در اختیار صندوق حمایت از صنعت طیور قرار دهد.


تصویب شش میلیارد تومان مشوق صادراتی

رئیس اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم‌گذار میهن خاطرنشان کرد: اخیراً نیز مصوبه‌ای را گرفتیم که شش میلیارد تومان از صندوق حمایت از صنعت طیور به‌عنوان مشوق صادراتی و در قالب یارانه نقدی و تسهیلات با سود چهار تا پنج درصدی در اختیار صادرکنندگان تخم‌مرغ قرار گیرد.

ترکاشوند با اشاره مشکلات ناشی از تعداد بالای مجوزهای صادر شده، ادامه داد: طی سال‌های اخیر مجوز تولید 85 میلیون قطعه مرغ گوشتی و 17 میلیون قطعه پولت صادر شده که این ظرفیت بیشتر از نیاز کشور است. با وجود اینکه از نیمه نخست سال 93 با درخواست اتحادیه و بر اساس محاسبات کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی صدور مجوز جدید در بخش مرغ تخم‌گذار ممنوع اعلام شده، اما مجوز 20 میلیون قطعه پروانه تأسیس صادر شده است که به مرور وارد ظرفیت تولید شود؛ همچنین با مجهز کردن واحدهای قدیمی ظرفیت‌های جدیدی ایجاد می‌شود که بر میزان تولید خواهد افزود.


انتقاد شدید از تصمیمات شورای رقابت

وی در پایان از تصمیمات اخیر شورای رقابت برای ایجاد محدودیت در افزایش ظرفیت صنعت طیور به‌شدت انتقاد کرد و اظهار داشت: این مسئله خلاف قانون بوده و استدلال شورای رقابت منطقی نیست و در نتیجه با مجلس مکاتبه کرده‌ایم که شورای رقابت برای ما مزاحمت ایجاد نکند، چرا که به غیر از این با سرمایه‌های ملی بازی کردیم./

G-950718-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید