Iranian Agriculture News Agency

ابتکار در جلسه بررسی وضعیت آلودگی هوای کرمانشاه اعلام کرد:

عراق با هشت میلیون هکتار، هسته تولید گرد و غبارهای راهی ایران/ 18 استان درگیر ریزگرد

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که دولت در هفته گذشته مصوبه مقابله با ریزگردها را تقویت کرده است.

عراق با هشت میلیون هکتار، هسته تولید گرد و غبارهای راهی ایران/ 18 استان درگیر ریزگرد


معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که دولت در هفته گذشته مصوبه مقابله با ریزگردها را تقویت کرده است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی حفاظت محیط زیست کرمانشاه، معصومه ابتکار به همراه گری لوییس، نماینده مقیم سازمان ملل در تهران، روسای سازمان های هواشناسی و مدیریت بحران کشور و نمایندگان وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت برای بررسی وضعیت آلودگی هوای کرمانشاه به این شهر آمده بود در استانداری افزود: دولت این مصوبه را به منظور اجرایی شدن تا هفته آینده به دستگاه ها ابلاغ می کند .
وی با بیان اینکه در این مصوبه تمامی ابعاد مقابله با ریزگردها در نظر گرفته شده است، گفت: تجهیز و بهسازی فرودگاه ها، اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای عایق سازی منازل در نقاط متاثر از ریزگردها، تنظیم نظام اطلاع رسانی سریع، آزادسازی حق آب تالاب ها، توسعه سامانه های پردازش اطلاعات، مستندسازی تاثیرات ریزگردها برای ارائه به سازمان های بین المللی و آمادگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای درمان بیماران ناشی از آلودگی هوا در این مصوبه در نظر گرفته شده است .
ابتکار در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که دولت در رابطه با موضوع ریزگردها بسیار حساس و همراه مردم است .
وی عنوان کرد: هیاتی که برای رسیدگی به موضوع ریزگردها به کرمانشاه آمده است نشان از پیگیری ملی و فراملی برای رسیدگی به معضل ریزگردها است .
به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گرد و غباری که کرمانشاه را در بر می گیرد ناشی از هسته های داخلی نیست و منشا خارجی دارد .
ابتکار معتقد است که سدسازی های کشور ترکیه و دیگر کشورهای منطقه این وضعیت را در عراق به وجود آورده است .
وی اعلام کرد: راهکارهای بین المللی برای برطرف کردن معضل ریزگردها را دنبال می کنیم و تاکنون از طریق مجامع بین المللی به عراق اخطار داده ایم .
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال 92 به عراق رفتیم و حتی در بیابان های اطراف کربلا و بغداد درختکاری کردیم؛ در آن زمان شرایط برای برطرف کردن معضل فراهم بود اما متاسفانه عراق درگیر مشکلات امنیتی شد .
ابتکار افزود: هفته گذشته مذاکراتی را با سرپرست اداره محیط زیست عراق انجام دادم و او برای همکاری به منظور مقابله با ریزگردها اعلام آمادگی کرد اما مشکل متاسفانه کانون های اصلی تولید گرد و غبار در تصرف داعش است .
وی مراسم اربعین حسینی را فرصتی مناسب برای مقابله با ریزگردها دانست و گفت: باید عوارض ریزگردها را برای مردم کاهش دهیم.
18 استان درگیر ریزگردها هستند
بنابراین گزارش، معصومه ابتکاردر حاشیه جلسه بررسی مشکلات ریزگردهای کرمانشاه که در استانداری برگزار شد، درجمع خبرنگاران گفت: عراق با هشت میلیون هکتار هسته تولید گرد و غبار مهمترین عامل ورود ریزگردها به ایران است .
وی افزود: خشکسالی، افزایش گرمای زمین، سدسازی ترکیه و دیگر کشورها از جمله عوامل ایجاد هسته های گرد و غبار در عراق محسوب می شوند .
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با بیان اینکه هسته های تولید گرد وغبار در داخل کشور نیز وجود دارند، اظهار داشت: 2.8 میلیون هکتار کانون گرد و غبار در کشور وجود دارد و دولت به دنبال از بین بردن آنها و جلوگیری از ایجاد هسته های جدید است .
ابتکارعنوان کرد: ابعاد این بحران زیست محیطی آنقدر فراگیر است که استان های مرکزی و شرقی کشور را نیز درگیر می کند .
وی به وضعیت آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: پایتخت کشور هم چند سال بدترین شرایط آلودگی هوا را داشت اما در دو سال گذشته با اقدام هایی که دولت انجام داده شرایط بهتری دارد .
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به سوالی در رابطه آتش سوزی جنگل ها و مراتع گفت: مساحت آتش سوزی های مراتع و جنگل های کشور در سال گذشته 40 درصد کاهش یافت .
ابتکار به آمادگی دستگاه ها برای مقابله با آتش سوزی اشاره کرد و گفت: سال گذشته 18 رزمایش مقابله با آتش سوزی را در سطح کشور برگزار کردیم و امسال نیز 14 رزمایش را در دستور کار داریم .
وی افزود: 14 بالگرد را در 14 نقطه از کشور ساماندهی کرده ایم تا در زمان نیاز برای مقابله با آتش سوزی دست به کار شوند.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید