Iranian Agriculture News Agency

با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد:

نشست بررسی راهکارهای ساماندهی صنایع آلاینده استان تهران با حضور ابتکار/ ضرورت توجه به طراحی سبز در صنعت

نشست بررسی راهکارهای ساماندهی صنایع آلاینده استان تهران عصر شنبه با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، معاونان و مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست در محل این سازمان برگزار شد.

نشست بررسی راهکارهای ساماندهی صنایع آلاینده استان تهران با حضور ابتکار/ ضرورت توجه به طراحی سبز در صنعت

نشست بررسی راهکارهای ساماندهی صنایع آلاینده استان تهران عصر شنبه با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، معاونان و مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست در محل این سازمان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست (پام)، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این جلسه با اشاره به مشکلات و چالش‌های اقتصادی پیش روی دولت یازدهم، گفت: همکاری بسیار خوب سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت با وجود رکود و چالش‌های متعددی که دولت از ابتدای آغاز به کار خود در بخش اقتصادی و صنعتی با آنها روبه‌رو بود، ارزشمند است.

معصومه ابتکار اشاره‌ای هم به ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست توسط مقام معظم رهبری داشت و افزود: گزارش روند اجرای سیاست‌های ابلاغی توسط دستگاه‌های مختلف ازجمله موضوعاتی است که به‌صورت مستمر از سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری می‌شود و البته دولت یازدهم هم دولتی است که رئیس جمهوری آن را دولت محیط زیست می داند و از این رو مجموع عملکرد دستگاه‌های مختلف این دولت باید منجر به ارائه کارنامه قابل قبولی در بحث توسعه پایدار صنعتی کشور شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر نگاه دقیقی به موضوع توسعه صنعتی به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم رشد اقتصادی و اشتغال داشته باشیم، متوجه اهمیت استفاده از زمینه‌های موجود برای بهره‌گیری از این سرمایه‌ها در طراحی‌های سبز صنایع خواهیم شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، طراحی سبز را فرآیندی دانست که رعایت شاخص‌های محیط زیستی و توسعه پایدار در آن، از ابتدای شکل‌گیری یک ایده تا پایان فعالیت واحدهای صنعتی، تولیدی و اقتصادی به‌عنوان یک اصل ضروری مورد توجه قرار می‌گیرد.

ابتکار ادامه داد: بسیاری از کشورها موفق شدند به‌صورت همزمان به رشد اقتصادی سبز و توسعه صنعتی دست پیدا کنند و از این رو می‌توانند به‌عنوان الگویی مناسب مورد توجه ایران قرار گیرند، زیرا اقتصاد سبز در بسیاری از بخش‌ها همچون اصلاح الگوی تولید و مصرف با اقتصاد مقاومتی نیز هم‌پوشانی دارد.

وی تصریح کرد: تفکر اقتصادی گذشته بر مبنای اقتصاد خطی و دستیابی به رشد و پیشرفت اقتصادی به هر قیمتی بود، اما اکنون این تفکر به اقتصاد دوار تغییر کرده است.

به گفته معاون رئیس جمهوری، اقتصاد دوار به معنای آن است که هیچ ماده مورد استفاده‌ای در فرآیند صنعتی و تولیدی، پسماند و ضایعات به‌شمار نمی‌رود و تمام آنچه از انرژی و ماده که مورد استفاده قرار می‌گیرد باید به چرخه طبیعت بازگردد و از همین رو جدیدترین هدف‌گذاری اقتصادی اتحادیه اروپا مبنی بر تأمین 25 درصدی رشد اقتصادی کشورهای عضو این اتحادیه از محل بازیافت انرژی و پسماند تا سال 2050 است.

ابتکار ضمن تأکید بر اینکه رعایت شاخص‌های محیط زیست و توسعه پایدار علاوه بر حفظ محیط زیست، منجر به افزایش رشد اقتصادی و صنعتی در کشور خواهد شد، تأکید کرد: بازبافت و استفاده مجدد از منابع و مواد اولیه به معنای ایجاد منابع جدید است.

وی ضمن استقبال از پیشنهاد شکل‌گیری کارگروه مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست برای ساماندهی صنایع آلاینده استان تهران، یادآور شد: عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در برخی استان‌ها درباره استقرار واحدها، احداث شهرک‌های صنعتی پاک و رعایت شاخص‌های زیست‌محیطی بسیار خوب است و روند فعالیت در همین استان‌ها می‌تواند به‌عنوان الگوی موفق در سایر استان‌های کشور نیز مورد استفاده قرار گیرد.

ابتکار ضمن ابراز نگرانی از وضعیت نابسامانی توسعه صنعتی و عدم رعایت ظرفیت زیستی در استان تهران، خواستار هم‌گرایی بیشتر دو دستگاه در این زمینه، به‌منظور ساماندهی، ارتقاء و بهبود و کنترل بارگذاری صنایع در استان به‌ویژه با رعایت عدم استقرار صنایع در شعاع 120 کیلومتری، برنامه‌ریزی برای خروج صنایع آلاینده، جایگزینی صنایع آلاینده با واحدهای پیشرفته و نوین و دانش بنیان صنعتی و تولیدی شد.


تشکیل کمیته پلمپ و فک پلمپ به‌منظور جلوگیری از برخوردهای سلیقه‌ای با صنایع آلاینده

بنا بر این گزارش، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت صنایع مختلف مستقر در استان تهران و نحوه همکاری دو دستگاه در این زمینه، گفت: همکاری در راستای مقابله با آلودگی منابع آب شرب تهران، همکاری در قالب کارگروه‌های آلودگی هوا، پسماند، ایمنی آب و مبارزه با زمین خواری، پیگیری اجرای ماده (3) دستورالعمل و ضوابط اجرایی مدیریت پسماند صنایع الکترونیک، تهیه دستورالعمل پایش انتشار گازهای آلاینده، ابلاغ به واحدها و پیگیری اخذ میزان آلاینده‌ها جهت ارسال به اداره کل حفاظت محیط زیست استان بخشی از همکاری‌های شکل گرفته میان دو دستگاه است.

محمدهادی حیدرزاده به موضوع شهرک‌ها لکه‌های صنعتی استان نیز اشاره کرد و افزود: به‌منظور ساماندهی صنایع آلاینده استان، پیشنهادهایی برای تبدیل شدن برخی نقاط به شهرک‌ها یا مناطق صنعتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده است.

وی اشاره‌ای هم به اقدامات صورت‌گرفته برای ساماندهی وضعیت واحدهای آبکاری پردیس و جاجرود داشت و گزارشی از اقدامات صروت گرفته برای ساماندهی این موضوع ارائه داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با ارائه گزارشی از تشکیل کمیته پلمپ و فک پلمپ در سال 94، هدف از تشکیل این کمیته را ممانعت از برخوردهای سلیقه‌ای با صنایع آلاینده اعلام کرد.

به گفته حیدرزاده، طرح جهادی پایش معادن نیز به‌منظور کاهش آلایندگی ناشی از فعالیت معادن در استان پیگیری شد و در همین راستا از 151 واحد معدن شن و ماسه و آسفالت، 15 واحد با پلمپ، 9 واحد با توقف فعالیت و 17 واحد نیز با اخطار فعالیت و اصلاح عملکرد روبه‌رو شدند.

وی خاطرنشان کرد: به‌منظور کاهش آلایندگی ناشی از فعالیت این نوع معادن با وجود درخواست‌های بسیار زیاد، هیچ مجوز جدیدی برای فعالیت معادن شن و ماسه طی 2.5 سال اخیر صادر نشده است و از ابتدای سال 94، صدور مجوز برای فعالیت واحدهای آسفالت نیز متوقف شده است.

حیدرزاده اولویت بخشی به مدیریت پسماند واحدهای صنعتی با محوریت مدیریت پسماند ویژه واحدهای بزرگ صنعتی از سال گذشته و رایزنی با برخی بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به صنایع پاک و حافظ محیط زیست را از دیگر اقدامات در این زمینه اعلام کرد.

وی ضمن تقدیر از همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، خواستار افزایش این همکاری‌ها برای ساماندهی صنایع استان شد.

رسول یاراحمدی، مدیرکل دفتر امور ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با اعلام خبر ضرورت شکل‌گیری واحدهای HSE زیر نظر مدیران عامل کلیه واحدهای صنعتی، خواستار تشکیل کارگروهی مشترک از نمایندگان تام‌الاختیار وزارت متبوع خود و سازمان حفاظت محیط زیست برای ساماندهی صنایع آلاینده استان شد.

محمدرضا قاهری‌بدر، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران ضمن تأکید بر ضرورت اتخاذ وحدت رویه برای ساماندهی صنایع آلاینده استان تهران، اظهار داشت: این موضوع نیازمند شکل‌گیری همکاری مشترک بین دستگاه‌های مختلف است.

وی پیشنهاد کرد: تصفیه‌خانه‌های شهرک‌های صنعتی به سیستم مانتورینگ تجهیز شده و زیر نظر کارگروه مشترک دو دستگاه تحت نظارت قرار گیرند.

گفتنی است، محسن صالحی‌نیا معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ محمدرضا قاهری‌بدر مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران؛ رسول یاراحمدی مدیرکل دفتر امور ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست؛ حمید جلال‌وندی مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست و محمدهادی حیدرزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ازجمله حاضران در این جلسه بودند که به طرح دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود در این زمینه پرداختند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید