Iranian Agriculture News Agency

در نخستین هفته اردیبهشت 95 رخ می دهد:

موافقتنامه پاریس در روز جهانی زمین به امضای رهبران جهان می‌رسد

دبیرکل سازمان ملل متحد، بانی‌کی‌مون، تمامی رهبران جهان را برای شرکت در آیین امضای موافقتنامه اقلیمی تاریخی پاریس در 22 آوریل 2016 (روز جهانی زمین) دعوت کرد.

موافقتنامه پاریس در روز جهانی زمین به امضای رهبران جهان می‌رسد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، امسال در 22 آوریل روز جهانی زمین 2016 بیش از 195 کشور برای تحقق اهداف و عمل درباره تغییرات اقلیمی گردهم خواهند آمد.

در سال گذشته میلادی جهان به توافق اقلیمی تاریخ به‌منظور کنترل گرمایش زمین دست یافت. در این توافق، کاهش میانگین دمای کره زمین به کمتر از دو درجه تا سال 2050 پیش‌بینی شده است.

علاوه بر موضوع کاهش دمای زمین، کاهش اثر گازهای گلخانه‌ای و سوخت‌های فسیلی مهم‌ترین محورهای نشست پاریس بود.

این توافق تاریخی که از سال 2020 میلادی لازم‌الاجرا خواهد بود، نخستین توافق اقلیمی در نوع خود و در سطح جهانی است.

گفتنی است، در اواخر مارس 2016 آمریکا و چین با انتشار بیانیه مشترکی تأیید کرده‌اند که هر دو کشور موافقتنامه تغییرات اقلیمی پاریس را در آوریل امضا خواهند کرد. دو کشور می‌گویند که همه گام‌های داخلی لازم برای پیوستن به این معاهده را در اسرع وقت برخواهند داشت. آنها همچنین سایر کشورها را تشویق کرده‌اند این سند را در مراسم ماه آوریل در مقر سازمان ملل امضا کنند.

برای آنکه این معاهده اجرایی شود باید حداقل ۵۵ کشور که مسئول انتشار ۵۵ درصد تصاعد گازهای گلخانه‌ای جهان هستند آن را امضا کنند. این سومین بیانیه مشترک آمریکا و چین طی دو سال گذشته است؛ دو کشوری که بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازهای کربنی در جهان هستند. رهبران دو کشور در ماه نوامبر ۲۰۱۴ طرح‌های خود برای مهار گازهای کربنی را تشریح کردند، اقدامی که الهام بخش سایر کشورها برای اقدامی مشابه شد. در کنفرانس سال گذشته پاریس، حضور و حمایت شی جینپینگ و باراک اوباما رؤسای جمهوری چین و آمریکا عامل مهمی در دستیابی به یک طرح جامع و بلندمدت با هدف محدود کردن میزان افزایش دمای جهانی زیر دو درجه بود. در کنفرانس پاریس بیش از ۱۹۰ کشور موافقت خود را با آن طرح اعلام کردند، اما فرآیند رسمی امضا و الزام آور شدن آن در 22 آوریل در روز جهانی زمین در مقر سازمان ملل در نیویورک صورت خواهد گرفت.

بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد رهبران جهان را به این مراسم دعوت کرده است و می‌گوید انتظار دارد حدود ۱۲۰ کشور آن را در روز 22 آوریل امضا کنند.

امید این است که با تعهد آمریکا و چین به توافق پاریس، که ۴۰ درصد تصاعد جهانی متعلق به آنهاست،‌ قانع کردن سایر کشورها به امضا کردن آن آسان‌تر باشد. در صورت رسیدن به حد نصاب لازم -۵۵ کشور با ۵۵ درصد تصاعدها- سند از همین امسال به اجرا گذاشته می‌شود./


A-950125-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید