Iranian Agriculture News Agency

مصرف آب در بخش کشاورزی بهینه شود

استاندار سمنان گفت: علی رغم آب مصرفی در بخش کشاورزی تنها 17 درصد اشتغال استان سمنان مربوط به بخش کشاورزی است که نیاز به بررسی و واکاوی دارد.

مصرف آب در بخش کشاورزی بهینه شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، سید محمدرضا هاشمی در نشستی با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اظهار کرد: در سفر مقام معظم رهبری به استان سمنان به پتانسیل عظیم نیروی انسانی در استان و نقش آفرینی مردم این استان در هشت سال دفاع مقدس اشاره کردند و همچنین سایر ظرفیت‌های این استان مانند ظرفیت های گردشگری، کشاورزی و صنعتی و معدنی نیز اشاره داشتند.

وی با بیان اینکه استان سمنان در زمینه کشاورزی ظرفیت بسیاری دارد تصریح کرد: وجود 47 هزار بهره‌بردار پرتلاش و زحمتکش، وجود مراکز تحقیقاتی و کشاورزی، ترویج و آموزش کشاورزی، بیابانزدایی، گیاهان دارویی، 2500 فارغ التحصیل بخش کشاورزی و ... بخشی از این ظرفیت‌ها است.

استاندار سمنان با بیان اینکه وجود تشکلهای مردم نهاد هم در این استان یک ظرفیت است افزود: هر جا مردم به طور مستقیم وارد شدند ما موفق بودیم در بخش کشاورزی نیز استعداد و بستر برای کار فراهم است.

هاشمی افزود: در حال حاضر مشکل عمده استان کمبود شدید آب است و و آنهم حدود 89 درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود و این در حالی است که آب تولید شده سالانه حدود یک میلیارد و 280 میلیون متر مکعب است.

وی تصریح کرد: در حوزه ایجاد اشتغال 17 درصد اشتغال استان سمنان در بخش کشاورزی است که با توجه به حجم آب مصرفی در بخش کشاورزی نیاز به واکاوی و بررسی جدی دارد.

استاندار سمنان درباره ظرفیت دامداری این استان نیز گفت: در زمینه دامداری یک میلیون و 700 هزار رأس داریم که این ظرفیت بسیار مطلوبی است.

هاشمی از وجود یکهزار و 600 رشته قنات در سراسر استان سمنانخبر داد و گفت: بیش از 600 رشته قنات در استان سمنان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اولویت استان سمنان تأمین آب است تصریح کرد: موضوع چگونه مصرف کردن در بخش کشاورزی نیز موضوع بسیار مهمی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

نماینده عالی دولت در استان سمنان اضافه کرد: 198 هزار هکتار اراضی کشاورزی در این استان وجود دارد که 36 هزار هکتار در آن سیستم‌های نوین آبیاری اجرا شده است که باید افزایش یابد و از میانگین کشور در حوزه اجرای سیستم‌های نوین آبیاری بالاتر باشیم.

هاشمی درباره مجتمع‌های گلخانه‌ای نیز گفت: در حال حاضر 147 هکتار مجتمع داریم و تا پایان سال باید میزان اجرای سیستم های نوین آبیاری و همچنین تعداد مجتمع‌های گلخانه ای افزایش یابد.

وی با تأکید بر لزوم ارائه برنامه زمانبندی شده برای اجرای طرح‌های کشاورزی خاطرنشان کرد: باید نقشه راه زمانبندی شده در حوزه کشاورزی برای استان سمنان مشخص و برنامه‌های نا پایان سال ان بر اساس این نقشه راه اجرایی و راستی آزمایی شود.

استاندار سمنان در مورد احیای قنوات نیز گفت: اعتبار مشخصی برای احیای با کمک سازمان برنامه و بودجه استان سمنان در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: کانال های آبرسانی در بخش کشاورزی هم  دغدغه است و پرتی آب در این زمینه زیاد است در حوزه‌های مختلف  از جمله بخش کشاورزی ، آب شرب و حوزه صنعت پرتی آب زیاد است.

استاندار سمنان گفت: درباره طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری هم حتما اداره کل منابع طبیعی برنامه ارائه دهد که چند طرح اجرا شده  است و چه طرح‌هایی دردستور کار است.

هاشمی افزود: دولت رئیسی دولت کار و تلاش جهادی است و مدیران باید با این انگیزه در خدمت مردم باشند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید