Iranian Agriculture News Agency

توسعه ۲ هزار هکتاری گیاهان دارویی در سال ۱۴۰۰ در دستور کار است

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به توسعه گیاهان دارویی از سال 95 گفت: در 5 سال گذشته 16 هزار هکتار توسعه گیاهان دارویی در استان اتفاق افتاده و برنامه‌ ریزی 2 هزار هکتاری برای سال 1400 انجام شده است.

توسعه ۲ هزار هکتاری گیاهان دارویی در سال ۱۴۰۰ در دستور کار است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، علی اصغر جلالی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه گیاهان دارویی در سال جدید برداشت نشده است اظهار کرد: در سال های مختلف با توجه به آب و هوا برداشت گیاهان دارویی متفاوت است و اگر در بهار بارندگی مناسب وجود داشت برداشت بیشتر میشد اما امسال به دلیل شرایط آب و هوا برداشتی انجام نگرفته است.

جلالی با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته برای برداشت گیاهان دارویی خاطر نشان کرد: برداشت گیاهان دارویی مربوط به برخی گیاهان خاص است که برداشت این گیاهان در چارچوب خاص تعیین می شود و هیچکس حق برداشت بیش از چارچوب تعیین شده را نخواهد داشت.

وی افزود: گیاهانی مانند زرشک،اسفند و متیکه بدون هیچ برنامه ریزی خاص توسط افراد مختلف در حال برداشت است و نیازی به برنامه ریزی ندارد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به برداشت برخی گیاهان خاص در استان عنوان کرد: برداشت گیاهان دارویی خاص مانند باریجه، آغوزه و... باید برنامه ریزی شده صورت گیرد زیرا برداشت غیراصولی و یا در زمان نامناسب  خاطرناک بوده و باعث نابودی آن خواهد شد و اگر در فصل رویش بارندگی کم باشد محدودیت ها اعمال می شود.

جلالی به تلاش های منابع طبیعی در جهت توسعه گیاهان دارویی در استان اشاره کرد و ادامه داد: از سال 95 تا 99 حدود 16 هزار هکتار توسعه گیاهان دارویی در سطح استان صورت گرفت و در سال 1400 برنامه ریزی های لازم برای توسعه 2 هزار هکتاری این گیاهان نیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی توسعه صرفا برای گیاهان دارویی خاص انجام می شود اظهار کرد: گیاهان دارویی خاص نیاز به برنامه ریزی جهت توسعه در مناطق خاص خود را دارند و گیاهانی مانند باریجه و آغوزه در مناطق ییلاقی مانند شهرستان های مهدی شهر، ارادان و شمال شاهرود و گیاهانی مانند وشق در مناطق قشلاقی مانند  خارتوران و عباس آباد در شهرستان میامی کشت می شوند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به صادراتی بودن گیاهان دارویی استان تاکید کرد: تمام گیاهان دارویی خاص صادراتی بوده و برای صادرات در اختیار اداره جهاد کشاورزی قرار می گیرد و در سال های پربارش در بهترین حالت حدود 20 تن گیاهان دارویی در استان برداشت شده و در سال جدید با توجه به خشکسالی به کمتر از 1 تن کاهش یافته است.

جلالی درباره اقدامات صورت گرفته در بحث توسعه توضیح داد و گفت: در حوزه توسعه گیاهان دارویی منابع طبیعی در حوزه هایی که خاستگاه گیاهان دارویی خاص است اقداماتی از قبیل کشت و نگهداری را انجام داده و به دنبال افزایش تراکم و افزایش سطح کشت بوده که در برخی موارد سطح زیر کشت در مناطق خاص را به عنوان مثال از 2 هکتار به 10 هکتار و تراکم گیاهان را از 100 نمونه در هکتار به 400 نمونه در هکتار افزایش داده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید