Iranian Agriculture News Agency

تیمی از دانشمندان سراسر جهان با سرپرستی دانشگاه فلوریدا انجام دادند:

دستیابی به روش‌هایی برای پیش‌بینی تأثیر افزایش دما بر تولید جهانی گندم

گروهی از محققان، توانستند با ترکیب روش‌های شبیه‌سازی و آماری به راه‌حلی برسند، که بتوانند میزان عملکرد محصول گندم در برابر تغییرات دما را پیش‌بینی کنند.

دستیابی به روش‌هایی برای پیش‌بینی تأثیر افزایش دما بر تولید جهانی گندم


گروهی از محققان، توانستند با ترکیب روش‌های شبیه‌سازی و آماری به راه‌حلی برسند، که بتوانند میزان عملکرد محصول گندم در برابر تغییرات دما را پیش‌بینی کنند.

به گزارش وب سایت Science Daily ، تیمی از دانشمندان سراسر جهان با سرپرستی انستیتو علوم کشاورزی و غذایی دانشگاه فلوریدا ( UF/ Ifas: University of Florida Institute of Food and Agricultural Sciences ) ، با استفاده از دو روش شبیه‌سازی مختلف و یک روش آماری توانستند به برآوردهای مشابهی در مورد پیش‌بینی تأثیر افزایش دما بر تولید جهانی گندم دست یابند.

سنتولد آسِنگ Senthold Asseng ، استاد مهندسی کشاورزی و بیولوژیک انستیتو علوم کشاورزی و غذایی دانشگاه فلوریدا و سرپرست این مطالعه، اظهار داشت: "این تحقیق، در مجله journal Nature Climate Change (برخی موضوعات مطرح شده در این مجله عبارتند از: مردم‌شناسی، علوم جوی زیست شیمی، بوم‌شناسی که می‌توان به چاپ تحقیقات درباره تغییرات آب و هوایی نیز اشاره کرد)، منتشر شده است و این مطالعه (تحقیق) می‌تواند در مورد پیش‌بینی اینکه چه میزان گندم و یا محصولات دیگر برای تغذیه جهان مورد نیاز خواهد بود، به کار رود."

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: "پیش‌بینی بازده محصول از مسائل مهم به‌شمار می‌آید."

آسنگ افزود: "این بدان معناست که به روشی برای پیش‌بینی دقیق درباره میزان بازده محصول و واکنش محصول نسبت به تغییرات آب و هوایی در سراسر جهان نزدیک شده‌ایم، البته این تحقیق تنها روی محصول گندم بوده است."

وی یادآور شد: "این نخستین‌بار است که یک مطالعه علمی همراه با مقایسه روش‌های گوناگون برآورد، درباره اثرات دما بر تولید محصول انجام شده است. با نتایج مشابهی که از این روش‌ها به دست آمده، به ما در بهبود بخشیدن برآورد از میزان تأثیر درجه حرارت روی تولید محصول جهانی کمک خواهد کرد."

با توجه به گزارش سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد(فائو)، در سال 2012، انتظار می‌رود، تااواسط قرن 21 همراه با رشد جمعیت تا 9 میلیارد نفر، تقاضای جهانی غذا تا 60 درصد افزایش یابد.

همچنین بر اساس گزارش یادشده، یکی از محصولات مهم کشاورزی که می‌تواند به تغذیه جهان کمک کند، گندم است. چین با میزان تولید گندم در حدود 265 میلیون پوند (120 هزار و 202 تُن) در سال، بیشترین تولید را در سطح جهان، دارا است، در حالی که تولید ایالات متحده در حدود 132 میلیون پوند (59 هزار و 874 تن) است.

از سوی دیگر، بینگ لیو Bing Liu ، دانشجوی دانشگاه کشاورزی نانجینگ ( Nanjing ) چین، کسی که در آزمایشگاه آسنگ به تحقیق پرداخته و سرپرست نویسندگان این مطالعه نیز است، به همراه نزدیک به 50 دانشمندان دیگر در سراسر جهان، روی پروژه مدل بهبود یافته و سنجش کشاورزی بخشی از AgMIP ( Agricultural Model Intercomparison and Improvement Project )، کار می‌کنند، این درحالی است که دانشمندان کشاورزی از سراسر جهان درباره اثرات تغییر آب و هوا و یافتن روش‌های سازگاری همکاری دارند.

گفتنی است، بسیاری از دانشمندان که در این مطالعه همکاری می‌کنند با آسنگ (سرپرست این مطالعه تحقیقاتی)، روی مدل‌های کامپیوتری برای شبیه‌سازی رشد محصول و عملکردآن، به‌ویژه برای محصول گندم کار کرده‌اند.

به باور آسنگ، "به‌منظور برآورد قابل اطمینان‌تر درباره اثرات تغییرات آب و هوایی بر امنیت غذایی، نیاز به یکپارچه سازی مدل‌های آب و هوایی، محصولات و مدل‌های اقتصادی است."/

ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

https://www.sciencedaily.com/

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید