Iranian Agriculture News Agency

مشاهده بیماری آتشک در باغ‌های خراسان شمالی

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ضمن اعلام مشاهده بیماری آتشک در باغ های خراسان شمالی گفت: بیماری باکتری آتشک درختان سیب، گلابی و به را درگیر می کند و به ندرت سراغ میوه های هسته دار می رود.

مشاهده بیماری آتشک در باغ‌های خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی،  محمد رضایی مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، با بیان اینکه در سال ۷۹ اولین موج این نوع بیماری پس از بارش باران دیده می شود، اظهار داشت: قطره های باران باعث ایجاد این بیماری می شود و بیشتر نیز در فصل بهار اتفاق می افتاد.

وی افزود: بیماری آتشک در سال های بهار پرباران اتفاق می افتد که شرایط برای انتشار این بیماری مهیا است که اولین آلودگی سوخته شدن شکوفه و جوانه اتفاق می افتد به تدریح سرشاخه ها، شاخه ها و حتی تنه درخت نیز به این بیماری درگیر می شود.

وی گفت: درختان میوه ای که در سطح باغ های این استان دچار آتشک شده اند مربوط به سال های گذشته است اما به دلیل اینکه باغ داران با این بیماری مبارزه نکرده اند هم اینک شاخه و حتی تنه درختان نیز درگیر شده است.

 مدیرحفظ نباتاب سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: کشاورزان در سال های گذشته با اندام های آلوده به آتشک مبارزه نکرده اند که متاسفانه سطح بیشتری از درخت را درگیر کرده است.

مهندس رضایی با بیان اینکه منبع آلوده شدن درختان به آتشک در سال های گذشته بوده است، اظهار کرد: متاسفانه باغ داران مبارزه شیمیایی و غیر شیمیایی با این بیماری نداشته اند.

وی به مبارزه غیر شیمیایی با بیماری آتشک درختان سیب، گلابی و به تاکید کرد و گفت: باغداران در زمان زنده بودن درختان  نباید شاخه های آن را هرس کنند اما در فصل خواب باید این مهم را جدی بگیرند و در این زمینه، شاخه ها آلوده به آتشک باید هرس شوند.

مدیرحفظ نباتاب سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از کشاورزان خواست در فصل پاییز درختان آلوده را هرس کنند و افزود: باید جای زخم را نیز ضد عفونی و شاخه های آلوده را از باغ خارج کنند در غیر اینصورت دوباره بیماری در باغ گسترش می یابد.

مهندس رضایی در خصوص مبارزه شیمیایی نیز گفت: در فصل تورم جوانه برای مبارزه با بیماری آتشک باید از سموم مسی استفاده کرد و این نوع مبارزه شیمیایی در سه مرحله انجام می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید