Iranian Agriculture News Agency

شور شدن زمین‌های کشاورزی خراسان شمالی تهدیدی برای بخش کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به این موضوع که وضعیت منابع آبی کشاورزی استان٬ بحرانی است٬ گفت: شور و سدیمی شدن اراضی کشاورزی استان به‌ویژه در دشت‌ها رو به افزایش است که تهدیدی برای این حوزه است.

شور شدن زمین‌های کشاورزی خراسان شمالی تهدیدی برای بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، عبداله یوسفی  رییس  سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: شور و سدیمی شدن خاک‌ها  به علت استفاده نادرست از آب  به هنگام آبیاری، تبخیر بالا و بارندگی ناکافی است.

وی افزود: در پی افزایش طرح‌های آبیاری نوین در استان هستیم تا ضمن افزایش راندمان آبیاری از افت آب‌های زیرزمینی هم جلوگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این استان بواسطه برداشت‌های بی رویه آبخوان‌های زیرزمینی به طور متوسط سالانه 64 میلیون مترمکعب آب از ذخایر غیر تجدید شونده خود را از دست می‌دهیم که در این زمینه تلاش داریم تا از شدت افت سطح آب‌های زیرزمینی با اجرای طرح‌های تعادل بخشی جلوگیری کنیم.

یوسفی گفت: استان خراسان شمالی 11 محدوده مطالعاتی دارد که به علت برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، وزارت نیرو توسعه بهره برداری از این منابع را در هشت محدوده مطالعاتی ممنوع اعلام کرده و وضعیت منابع آب در چهار دشت از این محدوده‌ها بحرانی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید