Iranian Agriculture News Agency

۲۵ درصد از نهاده دام عشایر استان یارانه ای تامین می‌شود

مدیرعامل اتحادیه عشایری خراسان شمالی گفت: اکنون ۲۵ درصد از نهاده‌های مورد نیاز دام عشایر این استان به صورت یارانه ای در اختیار این تولیدکنندگان قرار می‌گیرد و مابقی از بازار آزاد و یا در شرایط چرا تامین می‌شود.

۲۵ درصد از نهاده دام عشایر استان یارانه ای تامین می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، ارشادی، مدیرعامل اتحادیه عشایری خراسان شمالی با اشاره به اینکه در  سطح ملی کمک هایی برای عشایر استان در نظر گرفته شده است اما قابل توجه نیست افزود: هر راس دام روزانه ۱.۲ کیلوگرم نهاده مصرف می کند اما تنها ۳۰۰ گرم از این نهاده به صورت یارانه ای در اختیار عشایر قرار می گیرد.

مدیرعامل اتحادیه عشایری خراسان شمالی تصریح کرد: گرانی نهادها ها سبب شده تا عشایر دام های خود حتی بره های نارس را به فروش بگذارند و دام های مولد را راهی کشتار کنند.

وی گفت: در این میان، قیمت خرید دام زنده بسیار پایین است و عشایر از وضعیت بازار ناراضی هستند این درحالی است، قیمت دام زنده کش در استان به طور میانگین ۴۵۰ هزار ریال و برای دام پرواری ۵۱۰ هزار ریال است که بسیار پایین است.

وی افزود: فصل بهار و تابستان هر ساله دامداران عشایر علوفه و خوراک مورد نیاز دام را در شرایط چرا تامین می کردند حتی تا ۲ ماه ابتدایی پاییز، دام در شرایط چرا تغذیه می شد اما امسال به نظر می رسد امسال در تابستان هم عشایر باید دام خود را به صورت دستی تغذیه کنند زیرا مراتع ضعیف و تولید علوفه بسیار ناچیز است.

ارشادی با اشاره به خرید ته چرا توسط عشایر گفت: عشایر هر سال ته چرای کشاورزان را خریداری می کنند، امسال هم نسبت به پیش خرید ته چرا اقدام کرده اند اما قیمت ها بسیار بالا است و نسبت به پارسال چند برابر شده است.

وی تصریح کرد: خشکسالی سبب شده تا امسال علوفه ای در ته چرای کشاورزان نباشد زیراکه ته چرا بسیار ضعیف است و یا اصلا چیزی برای تغذیه دام وجود ندارد.

مدیرعامل اتحادیه عشایری خراسان شمالی خواستار حمایت از عشایر استان برای تامین نهاده ها شد و گفت: این تولیدکنندگان برای تداوم فعالیت خود نیاز به تسهیلات ارازن قیمت برای خرید نهاده های دامی دارند. 

۳۰ هزار نفر عشایر خراسان شمالی در قالب پنج هزار و ۳۵۰ خانوار  حدود ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید