Iranian Agriculture News Agency

تولید ۹۷ درصد عناب ایران در خراسان جنوبی

مدیر امور باغبانی سازمان با بیان اینکه خراسان جنوبی با تولید ۹۷ درصد عناب ایران، قطب تولید این محصول در کشور است، گفت: ۷۰ درصد عناب تولیدی خراسان جنوبی به خارج از استان صادر می‌شود.

تولید ۹۷ درصد عناب ایران در خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، مدیر امور باغبانی سازمان با بیان اینکه خراسان جنوبی با تولید ۹۷ درصد عناب ایران، قطب تولید این محصول در کشور است و ۷۰ درصد عناب تولیدی خراسان جنوبی به خارج از استان صادر می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال هفت هزار و ۱۳۰ تن محصول برداشت شود که این میزان هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال ارزش اقتصادی (با احتساب کیلویی ۲۵ هزار تومان) برای استان خواهد داشت.

عبدالرضا رضایی  در پاسخ به نگرانی عناب کاران در خصوص خسارت های میلیاردی توفان، گرمای شدید و کم شدن دبی آب چاه های کشاورزی، اظهار داشت: هنوز برآورد خسارت دقیقی از شهرستان ها به دست ما نرسیده است اما قطعا خسارت بالایی به دلیل گرما و توفان داشته ایم، اما وضعیت کلی محصول عناب به لحاظ میزان تولید میوه و میوه تشکیل شده، بسیار بهتر از سال های گذشته است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: سال گذشته کاهش چشمگیری به لحاظ میزان تولید عناب داشته ایم و امسال پیش بینی می کنیم این کاهش را جبران کنیم اما ریزش عناب های نارس به دلیل توفان و گرما و ریز شدن میوه و چروکیدگی را امسال شاهدیم که این موضوع به دلیل تولید میوه بیشتر و رقابت بین میوه ها طبیعی است.

توصیه می کنیم کشاورزان به دلیل خسارت های توفان و گرمای شدید محصولات خود را بیمه کنند، همچنین امور آب هر ساله به دلیل مدیریت مصرف آب، کاهش دبی آب را در نظر دارد، لذا خشکسالی و کم شدن دبی آب چاه های کشاورزی، رطوبت زمین را کاهش و بر محصول عناب تاثیر می گذارد.

وی ادامه داد: توصیه می شود کشاورزان سطح زیر کشت عناب خود را اضافه نکنند چراکه کاهش دبی ها ادامه دارد و مردم باید به سمت سیستم های آبیاری نوین برای افزایش بهره وری آب، روی بیاورند در غیر اینصورت طی سال های آینده با چالش مواجه خواهیم شد. کشاورزان بر اساس سهم آبی که سرمایه گذاری کنند.

رضایی با اشاره به آفات عناب هم گفت: آفت مگس عناب را همه ساله داریم و کشاورزان آماده مقابله هستند، اما آفت سنک چند سالی است که به عنات خسارت طغیانی می زند که دستورالعمل هایی را به کشاورزان ارسال کرده ایم.

وی گفت: قیمت هر کیلو عناب از 10 هزار تومان تا 100 هزار تومان هست، میانگین قیمت به صورت درهم و بدون سورت شدن محصول هم 25 هزار تومان پیش بینی شده است، درشت بودن، صاف بودن و رنگ میوه موجب افزایش قیمت خواهد شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در خصوص خرید عناب از کشاورزان و عدم ورود دلالان به بازار یاقوت سرخ استان، گفت: در این خصوص با فروشگاه های زنجیره ای مراوداتی انجام شده تا این فروشگاه ها برای فروش محصول عناب ورود کنند این مهم با همکاری سازمان تعاونی ها و اتاق بازرگانی و بخش های مختلف در دستور کار است.

وی تصریح کرد: تعاونی فراگیر زرشک، عناب و زعفران در خراسان جنوبی حال شکل گیری است که اگر راه اندازی شود محصولات کشاورزان به همه فروشگاه های زنجیره ای سطح کشور ارسال و بازار داخلی خوبی ایجاد خواهد شد.

رضایی سطح زیر کشت عناب در استان خراسان جنوبی چهار هزار و ۱۳۴ هکتار عنوان کرد و افزود: تولید این محصول طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و هم اکنون ۹ هزار و ۵۰۰ بهره‌بردار در زمینه تولید عناب در استان فعالیت دارند.

با این وجود خراسان جنوبی رتبه اول سطح زیر کشت و تولید عناب را در کشور دارد و این محصول به عنوان محصولات استراتژیک استان محسوب می‌شوند که نقش بسزایی در اقتصاد منطقه دارند، محصول کم آب بر عناب که با هوای خشک منطقه خو گرفته نیازمند حمایت های سازمان جهاد کشاوذرزی برای فرآوری محصول است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید