Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن برنج کشور در گفت‌وگو با ایانا:

14 استان زیر بار محدودیت کشت برنج نرفتند/ برنج ارزان‌تر نمی‌شود

از آنجا که تمامی محصول برنج برداشت شده و توقف عرضه به‌وجود آمده است، اما همچنان تقاضا برای محصول برنج وجود دارد، پیش‌بینی نمی‌شود از این پس قیمت برنج ایرانی در بازار کاهش یابد.

14 استان زیر بار محدودیت کشت برنج نرفتند/ برنج ارزان‌تر نمی‌شود


از آنجا که تمامی محصول برنج برداشت شده و توقف عرضه به‌وجود آمده است، اما همچنان تقاضا برای محصول برنج وجود دارد، پیش‌بینی نمی‌شود از این پس قیمت برنج ایرانی در بازار کاهش یابد.

دبیر انجمن برنج کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از جمع شدن تمامی محصول برنج تولیدشده از کشت اصلی، راتون و کشت دوم خبر داد و گفت: خوشبختانه شالیکاران محصول برنج خود را تا اوایل آبان‌ماه از روی زمین جمع کردند و با بارش‌های اخیر باران در استان‌های شمالی مشکلی برای محصول رسیده برنج به‌وجود نیامده است.

جمیل علیزاده‌شایق افزود: بر اساس آمار به‌دست‌آمده از وزارت جهاد کشاورزی امسال دو میلیون و 230 هزار تن برنج در کشور تولید شد که آمار انجمن برنج نیز حداقل دو میلیون و 230 هزار تن را تأیید می‌کند، اما پیش‌بینی می‌شود که بیش از این تولید داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه وزارت جهاد کشاورزی کشت برنج را تنها به دو استان شمالی مازندران و گیلان معطوف کرده بود، اما 14 استان کشور نیز در سال جاری برنج‌کاری کرده‌اند و در مجموع 16 استان کشور در سال جاری محصول برنج کاشتند.

علیزاده‌شایق ادامه داد: با وجود کم‌آبی‌های پیش‌بینی‌شده، تولید در استان‌های فوق خوب بود و مشکل خاصی وجود نداشت.


قیمت برنج درجه یک در شمال کشور بیشتر از 11 هزار تومان نیست

دبیر انجمن برنج کشور درباره قیمت برنج نیز تصریح کرد: برنج درجه یک در استان‌های شمالی با کمتر از سه درصد خردشدگی، حدود 11 هزار تومان به فروش می‌رسد و در تهران نیز قیمت‌ها همچون سابق بوده و تغییری حاصل نشده است.

وی درباره پیش‌بینی کاهش قیمت برنج در ماه‌های آینده یادآور شد: از آنجا که دیگر عرضه‌ای به بازار انجام نمی‌شود، اما همچنان تقاضا در بازار وجود دارد، پیش‌بینی نمی‌شود که تا سه ماه آینده کاهشی در قیمت محصول برنج در کلان‌شهرهای بزرگی چون تهران اتفاق بیفتد.

علیزاده‌شایق تأکید کرد: واردات برنج و اقدامات شرکت بازرگانی دولتی ایران برای ورود محصول برنج به بازار نیز فرجی در قیمت نمی‌کند، زیرا برنج ایرانی مشتریان خاص خود را دارد و برنج وارداتی نیز مخصوص اقشار کم‌درآمد جامعه است؛ بنابراین در قیمت تغییری حاصل نخواهد شد.

وی به برنج‌کاران توصیه کرد که به فکر کشت دوم پس از برداشت شالی باشند و اراضی شالیزاری خود را تا سال بعدی بی‌محصول نگذارند.

علیزاده‌شایق اظهار داشت: برای افزایش درآمد و غنای خاک لازم است کشت‌هایی چون علوفه، سبزیجات و حتی محصولات گلخانه‌ای در اراضی شالیکاری کشت شود.

وی در پایان گفت: بیکار گذاشتن زمین‌های شالیزاری به ضرر بهره‌برداران است؛ بنابراین توصیه می‌شود که کشت محصولات فوق در دستور کار قرار گیرد./

M-950903-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید