Iranian Agriculture News Agency

اگر بازار داخلی نیاز به شیر نداشته باشد، اجازه صادرات می‌دهیم

حسین ایراندوست گفت: نیمی از شیر خام تولید شده در اصفهان یا باید به استان‌های دیگر صادر و یا خشک شود.

اگر بازار داخلی نیاز به شیر نداشته باشد، اجازه صادرات می‌دهیم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، حسین ایراندوست معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه در زمینه تولید شیر در استان مشکلی نداریم، گفت: روزانه بیش از چهار هزار تن تولید شیر خام در استان داریم که مازاد بر نیاز استان است و بیشتر از نصف این مقدار یا باید به استان‌های دیگر صادر شود و یا خشک شود.

وی افزود: به منظور تنظیم قیمت شیر در استان اصفهان و خرید حمایتی از دامدار، از تعدادی از کارخانه‌های تولید شیر خشک خواستیم که شیر را به قیمت شش هزار و ۴٠٠ تومان از دامدار خریداری کرده، خشک کنند و اگر بازار داخلی نیاز ندارد اجازه صادرات می‌دهیم و در عوض برای صادرات عوارضی از کارخانه نمی‌گیریم.

ایراندوست با بیان اینکه اگر این کارخانه‌ها از تاریخ ١٠ مرداد اسناد و مدارکی نشان دهند که نشان دهد از دامدار شیر را به قیمت شش هزار و ۴٠٠ تومان خریده باشند ما تائیدیه صادرات بدون عوارض برایشان صادر می‌کنیم، بیان کرد: اگر کارخانه داران قصد صادرات شیر خشک داشته باشند به ازای هر کیلو شیر خشک باید ١۶ هزار تومان عوارض بدهند.

وی افزود: به گاوداری‌هایی که حالت صنعتی و بازارگاهی دارد به ازای هر رأس دام روزی دو کیلو و ٧٠٠ گرم ذرت، یک کیلو و ۴٠٠ گرم جو و یک کیلو و ٣٠٠ گرم سویا به‌عنوان نهاده می‌دهیم، علوفه‌ای که گاوداران از بازار آزاد تهیه می‌کنند مقداری گرانتر، ولی در دسترس‌تر است یا از استان‌های دیگر خریداری می‌کنند.

حسین ایراندوست در خصوص مشکلات دامداران اذعان کرد: دامداران مشکل نقدینگی دارند و اغلب نمی‌توانند نهاده را از ما به موقع خریداری کنند و این موضوع برایشان دردسر ساز است چرا که پول شیری که به صنایع لبنی می‌فروشند را با تاخیر دریافت می‌کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر گاوداران در حال خرید علوفه ذرت هستند که از نظر نقدینگی تحت فشار هستند و از طرف دیگر بازار کشش خرید گوساله‌های پرواری آنان را ندارد که این موضوع نیز مصرف نهاده را در گاوداری بالا برده و نقدینگی دامدار نیز بلوکه می‌شود.

ایراندوست با بیان اینکه با شرکت پشتیبانی امور دام صحبت کردیم که در این زمینه ورود کرده و گوشت مازاد را خریداری کند تا مشکلات گاوداران نیز حل شود، ادامه داد: در زمینه قیمت گوشت این گوساله‌ها جلسه کارشناسی گذاشته شده و منتظر نظر کارشناسان به منظور تنظیم قیمت بازار هستیم تا قیمت خرید مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه با مشخص شدن قیمت گوشت و خریداری گوساله‌های پرواری کمی از مشکلات دامدار حل می‌شود و نیاز به علوفه گاوداری نیز کم می‌شود، افزود: در زمینه صادرات شیر خشک مشکلی وجود ندارد و کارخانه‌هایی که شیر خشک صادر می‌کنند مجوز صادرات دارند.

حسین ایراندوست گفت: کارخانه‌هایی که به ازای هرکیلو شیر خشک ١۶ هزار تومان عوارض صادراتی می‌دهند، کشور‌های هدف نیز باید پتانسیل خرید شیر خشکشان را داشته باشند و در این مورد شاید میل به خرید کشور هدف تغییر کرده باشد، ولی کارخانه‌هایی که عوارض پرداخت نمی‌کنند صادرات راحت تری دارند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان داشت: ما مسئولیت خرید و تولید شیر خشک را به کارخانه‌های لبنی شیر خشک سپردیم و دیگر جهاد کشاورزی شیر یا شیر خشک را خریداری نمی‌کند فقط اگر بازار داخلی نیاز داشته باشد این کارخانه‌ها شیر یا شیر خشک را به بازار عرضه می‌کنند و اگر نیاز نباشد آن را صادر می‌کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید