Iranian Agriculture News Agency

ایران امکان صادرات ۱۰ میلیارد دلار گل و گیاه را دارد

مدیر دفتر برنامه و بودجه معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت : بخش کشاورزی ایران در صورت برنامه ریزی مناسب قادر به صدور ۱۰ میلیارد دلار گل و گیاه زینتی در سال به خارج کشور است.

ایران امکان صادرات ۱۰ میلیارد دلار گل و گیاه را دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، شاهین رستم پور مدیر دفتر برنامه و بودجه معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی  در چهارمین جشنواره گل و گیاهان زینتی بازار بین‌المللی گل و گیاه سپاهان اصفهان گفت: توجه به صادرات، رویکرد مهم وزارت جهاد کشاورزی است و لازم است که کشاورزان در تولید محصولات باقابلیت صادرات اقدامات کنند.

وی افزود:  اصفهان با ۲ هزار هکتار گلخانه ۱۰ درصد مجموع گلخانه‌های کشور را به خود اختصاص داده است که  علاوه بر جایگاه خوب در تولید محصولات کشاورزی، در جایگاه توزیع مناسبی قرار دارد و همه محصولات از این استان به سایر کشورها صادر می‌شود.

رستم‌پور ادامه داد: در ۲ سال گذشته ۳.۲ درصد محصولات باغبانی به خارج  صادرشد درحالی‌که دراین مدت این بخش آسیب فراوانی رابه دلایل مختلف متحمل شد.

ربیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز بابیان اینکه تشکیل زنجیره تولید تا فروش در بخش گل و گیاه ضروری است، گفت: تقاضامحوری در حوزه محصولات فسادپذیر دارای اهمیت است و از همین رو بازاریابی مطمئن و کاهش قیمت تمام‌شده برای ایجاد قیمت منطقی و گردش اطلاعات برای فروش بسیار مهم است.

مهرداد مرادمند بابیان اینکه افزایش واسطه‌ها موجب گران‌تر شدن قیمت محصولات است، اظهار کرد: لازم است عرصه حمل‌ونقل و مسائل مربوط به صادرات در قالب یک زنجیره واحد از ابتدای تولید تا انتها دنبال شود و اگر به‌خوبی کار خود را انجام‌دهد سود اصلی به تولیدکننده خواهد رسید.

 افزود: کاهش ضایعات که در تولید گل زیاد است در قیمت نهایی مؤثر است و لازم است در این بخش نیز تمهیدات مناسب دیده شود.

وی اضافه کرد: توسعه آموزش به‌منظور آشنایی مردم با حفظ و نگهداری گیاهان آپارتمانی و امثال آن و همچنین انتقال تجربیات  کشاورزان گامی مؤثر است که  باید مدنظر قرارگرفته شود.

مرادمند اظهار کرد: وضعیت کشاورزی استان اصفهان به دلیل چند سال خشک‌سالی و بارگذاری بیش‌ازحد بر آب زاینده‌رود خوب نیست و برای برون‌رفت از آن باید تلاش کنیم منابع دیگر آبی جایگزین و عدالت محقق شود.

وی ادامه داد: استان اصفهان از بارگذاری بیش‌ازحد بر آب زاینده‌رود آسیب‌دیده است و احداث گلخانه‌ها به‌منظور استفاده بهینه از آب از مهترین‌راه حل‌های بدون برون‌رفت از مشکل کم آبی است.

چهارمین جشنواره گل و گیاهان زینتی سپاهان در مساحت ۲.۵ هکتار در سه بخش مجزای گیاهان فصلی، گیاهان آپارتمانی و سالن ابزار در شهر درچه از توابع شهرستان خمینی‌شهر برگزار شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید