Iranian Agriculture News Agency

خمینی شهر بزرگترین تولیدکننده شب بوی گلدانی در کشور

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: سطح تولید گل و گیاه زینتی در استان اصفهان ۲۴۷ هکتار است.

خمینی شهر بزرگترین تولیدکننده شب بوی گلدانی در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، احمد رضا رئیس زاده مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان  گفت: سطح تولید گل و گیاه زینتی در استان اصفهان ۲۴۷ هکتار است که ۵۴ هکتار آن فضای باز و ۱۹۳ هکتار گلخانه است.

او افزود: خمینی شهر با ۸۹ هکتار، اصفهان ۵۵ هکتار، دهاقان ۲۵ هکتار و فلاورجان با ۱۶ هکتار عمده‌ترین شهرستان‌های تولید کننده گل وگیاهان زینتی در استان اصفهان هستند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: سالیانه ۷۴ میلیون و صد هزارگل شاخه بریده از جمله رز، آلسترومریا، لیسیانتوس، داوودی، ژربرا و لیلیوم در گلخانه‌های استان تولید می‌شود.

رئیس زاده با اشاره به عمده‌ترین گل‌های نشایی فصلی افزود: گل‌های نشایی فصلی ۱۳۶ هکتار و ۶۹.۶ میلیون نشا، که عمده‌ترین محصولات شب‌بو، بنفشه، اطلس، جعفری، همیشه بهار و آهار است.

او افزود: یکی از معروف‌ترین گل‌های تولیدی در استان شب‌بوی گلدانی است که استان اصفهان با میزان تولید ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار گلدان در سال رتبه اول تولید در کشور را دارد و خمینی شهر به عنوان قطب تولید شب بوی کشور به تنهایی ۱۳ میلیون گلدان از این تعداد را تولید می‌کند و بیشتر آن را در استان‌های دیگر عرضه می‌شود.

بذر وارداتی، نقطه ضعف پرورش شب‌بو

عزت الله کریم زاده مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان خمینی شهر گفت: شب‌بو‌ها ارقام مختلفی دارند که به دو صورت گلدانی و خاکی در گلخانه کشت می‌شود و گل‌های کشت خاکی به صورت شاخه بریده است.

او افزود: به دلیل این‌که گل شب بو با آب، هوا و خاک منطقه خمینی شهر سازگار است این شهرستان رتبه اول تولید را در کشور دارد و مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان خمینی شهر با اشاره به این که بذر این گل در کشور تولید نمی‌شود و بذر‌ها وارداتی است تصریح کرد: باید شرکت‌های تحقیقاتی به تولید بذر نسل اول ورود کنند.

کریم زاده افزود: بذر‌های نسل اول بذر‌هایی هستند که اولین بار کاشته می‌شود و خالص سازی شده اند و گل‌های این بذر‌ها کیفیت رنگ و یا محصول بسیار بالایی دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید