Iranian Agriculture News Agency

ایانا از اظهارات متناقض دامداران و قصابان در آذربایجان غربی گزارش می‌دهد:

دامداران در جست‌وجوی مشتری، امتناع قصابان از خرید!

بحث داغ افزایش قیمت گوشت، نه‌تنها برای گوسفند، بلکه در بخش دام سنگین نیز وجود دارد؛ اما کمتر.

دامداران در جست‌وجوی مشتری، امتناع قصابان از خرید!

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - وحید زندی‌فخر:

بحث داغ افزایش قیمت گوشت، نه‌تنها برای گوسفند، بلکه در بخش دام سنگین نیز وجود دارد؛ اما کمتر.

یکی از پرورش‌دهندگان دام سنگین شهرستان ارومیه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: متأسفانه با وجود اینکه دام به اندازه کافی در اختیار داریم، اما خریداری برای آنها پیدا نمی‌شود.

فروغ قربانی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت گوشت قرمز برای مصرف‌کننده رو به افزایش است، افزود: این در حالی است که نرخ فروش دام زنده برای تولیدکننده اگر پایین نیامده باشد، لااقل نسبت به چند ماه گذشته تغییری نکرده است.

وی که یک دامداری 140 راسی را مدیریت می‌کند، خاطرنشان کرد: اکنون 16 گاو نر 18 ماهه در واحد تولیدی دارم که وزن آنها به بالای 800 کیلوگرم رسیده است. بنابراین باید هرچه زودتر آنها را به کشتارگاه بفرستم، اما متأسفانه خریداری نیست.

قربانی ادامه داد: برای فروش دام زنده ابتدا باید قصاب و خریدار گوشت را پیدا کرد و پس از آن دام را برای ذبح به کشتارگاه برد، اما در این میان، واسطه‌هایی نفوذی هستند که اجازه نمی‌دهند دامدار به طور مستقیم با قصاب در ارتباط باشد. یا به عبارتی، تولیدکننده نمی‌تواند خودش با فروشنده‌ها تجارت کند؛ زیرا معمولاً یک یا دو نفر کنترل بازار را بر عهده دارند و باید همه دام‌ها از طریق کانال آنها به دست مغازه‌دار برسد.

وی تصریح کرد: دیروز یکی از همین قصاب‌ها، دو راس گاو به قیمت کیلویی 11 هزار و 650 تومان (قیمت لاشه) را از بنده خرید، اما این مقدار کفایت نمی‌کند و لازم است تمام گاوهای پروار شده را به کشتارگاه بفرستم؛ زیرا اکنون با گذشت هر روز، تنها هزینه اضافی متقبل می‌شوم.

سخنان این دامدار در حالی است که خبرنگار ایانا در تماس با همین قصاب و پرسش از چگونگی عرضه گوشت، به پاسخ‌های کاملاً متناقضی رسید.

محمود نبوی معتقد است: هیچ انحصاری در زمینه عرضه گوشت قرمز نه تنها در استان ارومیه، بلکه در تمام کشور وجود ندارد و تولیدکنندگان می‌توانند دام زنده را به هر قصابی بفروشند.

از نظر وی، کمبود تولید دام در کشور مشهود است و فروشنده‌‌ها در این بازار نسبت به تقاضای موجود، کمتر شده‌اند.

این در حالی است که قربانی، پرورش‌دهنده دام سنگین، از نبود مشتری شکایت داشت و تأکید کرد: من برای فروش دام خود آماده‌ام، اما قصابان از خرید امتناع می‌کنند!

اما معاون امور دام استان آذربایجان غربی به‌عنوان متولی حمایت از تولیدات دامی استان در این باره به ایانا اظهار داشت: هیچ مشکلی در زمینه خرید و فروش دام در این استان وجود ندارد.

سیدفضل‌الله قریشی با تکذیب تمام نارضایتی‌ها در استان آذربایجان غربی، یادآور شد: تنها مسئله این است که آنها سر قیمت به توافق نمی‌رسند. یعنی دامدار، نرخی را برای فروش تعیین می‌کند که قصاب یا دلال، نمی‌پذیرد، اما با این حال بازار آرام است.

به گفته وی، برخی‌ها می‌خواهند مشکلات فردی خود را به کل کشور تعمیم دهند، اما واقعیت این است که دولت نیز برای صدور مجوز واردات گوشت، وارد عمل شده و به‌زودی قیمت‌ها به تعادل خواهد رسید.

این در حالی است که مدیرعامل اتحادیه دامداران آذربایجان غربی، واردات گوشت را یکی از سیاست‌های اشتباه دانست و عنوان کرد: متأسفانه مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران هم بر این امر صحه گذاشته؛ اما این واردات، نه‌تنها نفعی برای کشور ندارد، بلکه دامداران را بیش از پیش در مشکلات خود فرو خواهد برد.

محمود معروفی معتقد است: به‌دلیل مسائل به‌وجودآمده، رغبت تولیدکنندگان ارومیه‌ای از بین رفته و تاکنون بیش از 40 درصد دامداری‌های این استان اعم از سنتی و صنعتی تعطیل شده‌اند.

وی، نظر قصاب‌ها و دلالان را برخلاف واقعیت تلقی کرد و گفت: آنها تنها به نفع خودشان حرف می‌زنند و معمولاً در مقابل تولیدکننده می‌ایستند، اما از حال و روز دامداران بی‌خبرند.

معروفی با ذکر نام یکی از واسطه‌گران، افزود: این فرد، به جای خرید از دامداران ارومیه، دام مورد نیاز را از شیراز وارد می‌کند و البته با تمام قصاب‌های این استان، تبانی کرده است.

به ادعای وی، از آنجا که بیشتر پرورش‌دهندگان این استان، گاو نژاد سیمنتال دارند، وزن‌شان بالای 700 یا 800 کیلوگرم است، اما قصاب‌ها با شیطنت خاصی، به بهانه تقاضای دام کم‌وزن‌تر، از خرید آنها امتناع می‌کنند؛ در حالی که چنین موضوعی تنها یک بهانه برای سودجویی خارج از مشروعیت آنها است./

V-950718-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید