Iranian Agriculture News Agency

آیین روز جهانی تخم مرغ در جهاد کشاورزی استان اردبیل :

سهم ناچیز مصرف تخم مرغ در استان اردبیل / «معجون سلامتی» شعار جهانی امسال روز جهانی تخم مرغ

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: مصرف سالانه تخم مرغ در استان اردبیل حدود 13 هزار و 750 تن است که حدود 9 هزار تن آن در 28 واحد تخم گذار خوراکی صنعتی و سنتی در داخل استان تولید و چهار هزار و 750 تن مورد نیاز از استان های دیگر تأمین می شود.

سهم ناچیز مصرف تخم مرغ در استان اردبیل / «معجون سلامتی» شعار جهانی امسال روز جهانی تخم مرغ


معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از سهم ناچیز مصرف تخم مرغ در استان اردبیل خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، بهلول تکلوی با اعلام این مطلب گفت: در حالی که سرانه مصرف تخم مرغ درکشور 11 کیلوگرم است، این میزان مصرف در دنیا 24 کیلوگرم بوده و از این لحاظ در کشور و استان اردبیل مصرف این ماده غذایی مهم کمتر است.

وی افزود: متاسفانه باور غلط مبنی بر این که مصرف تخم مرغ باعث افزایش کلسترول بدن می شود، باعث محدویت مصرف تخم مرغ در سفره غذایی مردم شده است که نیازمند فرهنگ سازی ازطریق رسانه های ارتباط جمعی بویژه صدا و سیما در خصوص فواید مصرف تخم مرغ در سلامتی و تندرستی افراد جامعه دارد.

وی با اشاره به اهمیت تغذیه تخم مرغ یادآور شد: خواص تخم مرغ به حدی زیاد است که این ماده غذایی را در هرم غذایی در گروه پروتئین های حیوانی از قبیل گوشت قرمز، مرغ و ماهی قرار می دهد. تخم مرغ از نظر کیفیت و مواد موجود در آن پس از شیر مادر در رتبه دوم قرار دارد و پروتئین موجود در آن در عالم غذایی جایگزین ندارد و متاسفانه سهم تخم مرغ در سبد غذایی در استان ناچیز است که نیاز به فرهنگ سازی دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: برخلاف تصور بعضی از مردم مصرف تخم مرغ نه تنها باعث افزایش بیماری های قلبی، عروقی و فشار خون نمی شود، بلکه مصرف تخم مرغ به علت داشتن اسید های چرب غیر اشباع و HDL کلسترول خوب بالا و HDL پایین باعث افزایش سیستم ایمنی بدن، کاهش ابتلا به آلزایمر و همچنین باعث کاهش بیماری های قلبی و عروقی می شود .

تکلوی خاطرنشان ساخت: عواملی که باعث افزایش فشار خون در بعضی از افراد می شود به علت مصرف تخم مرغ همراه با روغن های اشباع شده بخصوص روغن های حیوانی است که لازم است مردم تخم مرغ را همراه با سبزیجات و به صورت آب پز و بدون استفاده از روغن های اشباع شده(جامد) و در صورت لزوم از روغن های غیر اشباع (مایع) استفاده کنند .

وی اضافه کرد: پژوهش های صورت گرقته نشان می دهد مصرف تخم مرغ باعث سلامتی، افزایش طول عمر و جلوگیری از مبتلا به انواع بیماری ها می شود .

وی شعار جهانی امسال روز جهانی تخم مرغ را «معجون سلامتی» اعلام کرد و گفت: همه دستگاه های مرتبط باید به وظیفه خود درست عمل کنند تا فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه به درستی صورت گیرد تا شاهد بازگرداندن تخم مرغ به سفره غذایی مردم باشیم .

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: مصرف سالانه تخم مرغ در استان اردبیل حدود 13 هزار و 750 تن است که حدود 9 هزار تن آن در 28 واحد تخم گذار خوراکی صنعتی و سنتی در داخل استان تولید و چهار هزار و 750 تن مورد نیاز از استان های دیگر تأمین می شود .

وی درصد تولید تخم مرغ استان را در کشور هشت دهم درصد تولید کشور اعلام کرد و گفت: در زمینه تولید تخم مرغ استان اردبیل در رتبه 20 قرار دارد و در این زمینه به سرمایه گذاری نیاز است.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید